caradan

Trådstartare
Jag har funderingar på islänninghållet men funderar lite på det här att de är så små.
Jag är själv lång (179cm) oxch väger en del (70kg) klarar en islänning av det eller är jag för stor??
Någon i min längd som har islänning och vill dela med sig?

Det finns massor av trådar inom detta ämne. Ett hett tips är att kolla in lite vilka som rider islänningar, det är folk av båda könen och din längd och vikt är definitivt inte mer än en normalbyggd man. På island finns det bara islandshästar och det är förmodligen fler manliga än kvinliga ryttare. Kolla upp lite själv så inser du det orimliga i att du skulle vara för lång/tung.

Angående längden kan det kännas helskumt i början, men det är en vanesak.

Jag är inte lika lång, men vikten stämmer och det funkar. Men som med allt annat så finns det ju olika typer. En del klarar bara upp till 80 kg p.g.a. små, och tunna ben en del klarar långt över 100 kg.
// Saga

hej!
jag har en rejäl, bred med stor bog,rumpa ja hela hon är rejäl. på henne skulle man nog kunna slänga upp vem som helst.men jag har även en normal isläning där jag skulle tänka efter lite först innan vem som helst sitter upp.

Det burde ikke være noe problem! Det finnes også store islandshester som du kanskje vil føle deg mer väl på. De fleste islendinger klarer din vekt, men tenk på at du koller ryggen, den borde få tid til å bygge opp ryggmuskler osv. før du forlanger alt for mye av den. :)

Jag är längre än dig 182 cm, jag red islänning några år och gillar rasen. MEN jag är tveksam till att köpa en själv, jag känner mig stor.

Rida ibland gör jag gärna, att ta en på foder skulle nog vara ok, men inte köpa :(
Just nu är vikten inga problem(58) men om 15 år vet jag inte vad jag väger....
Känns inte bra att köpa en häst jag inte kan planera att behålla.

Du är ungefär medellång om man jämför med den manliga delen av befolkningen. Många killar rider islandshäst utan problem och en hel del är betydligt längre än dig.

Jag är övertygad om att när det gäller längden så är det den psykologiska faktorn som i kombination med ovanan vid att rida små hästar spelar in. I och med att folk koplar ihop mankhöjd och och vikbärande på ett för mig obegripligt sätt. Visst kan det spela en stor roll, men inte sjutton tittar vi särskillt mycket på längden när vi letar efter "viktbärande människor", man tittar på kroppsbyggnad och muskelmassa i första hand, men viss en stor muskulös typ orkar förmodligen släpa lite mer än än halv meter kortare med i övrigt liknande förutsättninger.

När det gäller längden och känslan i ridningen så misstänker jag att det krävs mer balans för att rida en liten häst när man inte naturligt kan klämma sig fast med benen (utan att dra upp hälarna) eller hålla balansen med tyglarna (gör man det så påverkas gångarterna långt mer än för en 3-gångare). Även här är det framförallt en vane och träningssak.

Ska man välja bort en häst(ras) utifrån vad som eventuellt kan inträffa i framtiden är det bäst att inte skaffa någon häst alls, det finns så mycket oförusedda händelser i livet att inget går att förutsäga. Sannolikheten att du kommer göra dig av med hästen av andra skäl än att du råkar bli för tung är enormt mycket större.

Självklart ska du välja den ras/häst som passar dig bäst och det är ju inte säkert att det är islandshästen.

Åter igen skall jag berätta om min gubbe ;).

Han fick en unghäst av mig som jag precis ridit in, när vi bott ihop ett år. Denna häst kamperade han tillsammans med i över 10 år.
uorfullrulle.jpg

Gubben är 196cm lång och 90+ kg. Hästen var nästan 140cm och inte spec. grov, snarare senig och muskulös samt välrest och bar sig bra.

Gubben lärde jag rida när vi träffades och han har aldrig suttit på något annat än islandshäst, så för honom är det naturligt att rida häst i den storleken.

När vi sen köpte ny häst till honom på 147 cm, tyckte han hästen kändes stor i början. Men även det är ju litet i förhållande till gubbens längd/tyngd sett med "halvblodsögon".

Jag vågar påstå att det skulle vara en bra ynklig krake till (vuxen, inriden, någorlunda tränad) islandshäst om den inte kunde bära dina 70kg. Min första islandshäst var bara 125 cm i mkh och 70 kg var en baggis för henne och jag kan lova att man behövde vara bra lång för att känna sig för stor på den lilla krutdurken :D

Men varför inte planera med att behålla hästen?

Jag väljer bort många raser när jag letade häst (shettis, russ, islanshäst, araber under 150, bruna halvblod för dom är tråkiga :o m.m.m.m)

Jag förstår inte varför jag ska ha en islänning, det känns som att det jag får är gångarterna men jag får en häst som känns rätt storleksmässigt om jag väljer en annan ras.

Bara för att gubbarna på island rider islandshäst så betyder inte det att jag skulle kunna göra det med gott samvete om jag väger 90kg. Sen får man sämmre balans som lång, stör alltså en så liten häst mera än om en kortare person på 90 kg skulle rida.

Det känns som att jag nog kan lyckas hitta en häst som passar mig lika bra bland många andra raser, istället för att envist försöka hitta en islanshäst över 140 som jag känner mig lagom på nu och känns som jag kan behålla.

Givetvis ska du satsa på en häst du trivs med, oavsett ras. Och självklart ska man planera att behålla hästen :banana:

Vad jag syftade på var att risken för att du ska öka i vikt till den grad att hästen inte orkar dig är minimal i förhållande till risken att du behöver göra dig av med hästan av andra skäl. Om enda anledningen att inte skaffa islandshäst är att du kanske i framtiden kan komma att väga för mycket så känns det mer som ett svepskäl. Har man den fatalistiska tron så är det bäst att inte skaffa häst alls ;).

Den som fastnar för islandshästen brukar komma över känslan av att vara för lång ganska snabbt och och hitta balansen (alternativt vara så obalanserad att de inte märker skillnaden :angel:). Har du så många invändningar mot att köpa islandshäst så är det inte rätt ras för dig, åtminstonne inte just nu :p.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
903
Senast: Kakis
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?