Du är ungefär medellång om man jämför med den manliga delen av befolkningen. Många killar rider islandshäst utan problem och en hel del är betydligt längre än dig.
Jag är övertygad om att när det gäller längden så är det den psykologiska faktorn som i kombination med ovanan vid att rida små hästar spelar in. I och med att folk koplar ihop mankhöjd och och vikbärande på ett för mig obegripligt sätt. Visst kan det spela en stor roll, men inte sjutton tittar vi särskillt mycket på längden när vi letar efter "viktbärande människor", man tittar på kroppsbyggnad och muskelmassa i första hand, men viss en stor muskulös typ orkar förmodligen släpa lite mer än än halv meter kortare med i övrigt liknande förutsättninger.
När det gäller längden och känslan i ridningen så misstänker jag att det krävs mer balans för att rida en liten häst när man inte naturligt kan klämma sig fast med benen (utan att dra upp hälarna) eller hålla balansen med tyglarna (gör man det så påverkas gångarterna långt mer än för en 3-gångare). Även här är det framförallt en vane och träningssak.
Ska man välja bort en häst(ras) utifrån vad som eventuellt kan inträffa i framtiden är det bäst att inte skaffa någon häst alls, det finns så mycket oförusedda händelser i livet att inget går att förutsäga. Sannolikheten att du kommer göra dig av med hästen av andra skäl än att du råkar bli för tung är enormt mycket större.
Självklart ska du välja den ras/häst som passar dig bäst och det är ju inte säkert att det är islandshästen.