Stjärnstatus på tävlingar?

V

Vertigo

Vad innebär 5* respektive 4* på tävlingar? På FEI kan man ju bland annat läsa om CSI 4* Estoril (POR) Vad innebär det?
tack på förhand! :)

Sv: Stjärnstatus på tävlingar?

Det är svårighetsgraden på tävlingen. 5* är svårare än 4* som är svårare än 3* osv.

Jo det förstod jag med :) Men rent höjdmässigt, hur beskriver man en 5* tävling? internationell grand prix?

är väl nagonting med hur hög status tävlingen har.
falsterbo är väl 4*
La Baule 5*
Aachen 5* osv
alla tävlingsplatser som har superliga omg är 5*

är olika hur nationshoppningarna gar till när tävlingarna har olika *-betäckningar.
men det är samma klasser pa alla ställen och alla har grand prix.

hoppas du förstar nagot hehe

Har med att göra (i hoppningen) hur mycket prispengar där är.

Fälttävlan betyder ju desto fler stjärnor desto svårare men i hoppningen är det just pengarna och med det då givetvis statusen.

Dressyr har jag faktiskt ingen aning men tror nog det är som i hoppningen.

Hopptävlingar
benämning totalprispengar i Euro (2005)
CSI * upp till 33157
CSI ** 33158 - 66315
CSI *** 66316 - 165789
CSI **** 165790 - 331578
CSI ***** 331579 och uppåt
CSIO Nations Cup
CSIO SL Super Leauge
CSI W World Cup

Att prispengarna är så ojämna beror på att de egentligen räknas i vad jag tror är Schweziska franc (CHF) men vi har ju ingen riktig referensram till hur mycket en sådan egentligen är värld.

Ofta är det ju också så att ex *-tävlingar ofta har Grand Prix i 1.50m eller lägre men det brukar också bero på tävlingsplatsens arena, Köpenhamn hade i alla fall 2005 sitt GrandPrix i 1.50m men det är en ****-tävling... Men rent generellt kan man säga ju färre stjärnor desto mer okända ryttare och ryttare från landet i fråga/länderna runt omkring och dessto lägre klasser och lägre GrandPrix och desto lägre status.

Alla är internationella men du får självklart fler poäng på FEIs världsranking om du vinner GrandPrixet i en ***** tävling än i en **...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand