FT_ryttare

Trådstartare
min hund (6 månader) stjäl från bordet , diskbänken(kattmat) o överallt där han kan komma åt nånting gott.
Har blivit väldigt noga med att plocka bort saker innan jag lämnar rummet men ibland hinner han före mej..
vad ska man göra för o bli av med den ovanan ???
han lägger huvet på bordet o spanar ut över läckerheterna..;)

Har själv samma problem med min yngsta hund Zelma (Dalmatiner/greyhound). Ringde en immi instruktör och fick svaret att jag skulle binda fast huinden i tex soffan så hon inte kommer åt sakerna på bordet diskbänken mm. :eek:

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta...och människan var utbildad instruktör för problemhundar :rofl:

fy FAN! hoppas att ingen har lytt hennes råd! min hund var sån och är det ibland fortfarande, men man får helt enkelt vara smartare än hunden och inte ha ngt framme. dessutom lugnar de sig lite med åldern.

Var ett steg före, säg NEJ! redan när hunden tittar på godsakerna låt honom aldrig komma så långt som till stölden.
Stäng dörren så fort du inte är i köket, lämna något på bordet och smyg på hunden och säg NEJ!! precis när han tänker gå och plocka för sig, tar lite tid men är värt besväret.

lyckas man med det så är det bra, men för de riktigt envisa matvraken (kolla användarbilden :smirk:), är belöningen dvs maten, värt allt skäll i världen. man måste helt enkelt vara före och hindra dem från att lyckas.

Jag skulle "ladda" för jycken!
Har den någon favoritplats den stjäl från?
Ta en ugnsplåt eller två lägg dem lite omlott på tex bordet så att det garanterat rasar om tjuven är i farten plussa på med lite rostfria skålar och lite aluminiumburkar toppa med något fullständigt oemotståndeligt i hundögon som falukorv eller leverpastej.
Meningen är att allt ska rasa över hunden med ett buller och brak och obehaget att få allt över sig.
Detta brukar funka på de flesta tjuvaktiga skator!
En jycke behövde dock denna behandling på flera "brottsplatser" innan den gav upp.

Ja, den risken finns kanske.

Men tänk om man glömmer något gott på utdragen skärbräda tillsamnas med en kniv...
Då är nog skade risken ännu större om hunden är där och snokar...
Bättre att den aldrig snokar!
Man kan ju pröva med att "ladda", när det rasat över hunden ser man ju var hundens gräns går! Kanske kan det hjälpa/räcka. Om man har tur!
Jag har passat på Nova. Hon får inte lägga huvudet på bordet, för en dag är frestelsen för stor. Och det känns orättvist mot henne.
Och det fungerar bra, jag har inte behövt gillra någon fälla. Ännu....

Christin

för att undvika allt farligt är hundarna portade från köket. och efter några misstag lär man sig. jag lämnar aldrig något framme numera, varken hemma eller borta. det sitter liksom i ryggmärgen.

Lite vett och begrepp får man ju ha, samtidigt är det faktiskt så att jycken SKA känna ett rejält obehag!
En vanlig spisplåt är varken tung eller "farlig", klart att det gör ont om man får hörnet på sig men inte värre än att man överlever.
En hund som stjäl är ett otyg och ska genast ha sig en minnesbeta ju yngre de är desto bättre.

I tidernas begynnelse ;) när jag skaffade min första hund, en dalmatiner, gällde det att vara listigare än listig.

Jag tyckte det var en mycket bra idé med påtar och divers skrammel, kan inte tänka mig att hunden gör sig illa på det. Den allra effektivaste inlärningen är ju den att bli tagen på "färsken" som min norske sambo säger (på bar gärning).
Jag själv laddade med en musfälla typ mindre på köksbänken men en smarrig salamikorvbit, till den tjuvaktige dalmatinern. När jag kom in efter en ridtur låg musfällan på golvet och hunden stal aldrig något på köksbänkarna mer.

Kan berätta att samme hund smög sig upp i förbjudna sängen när jag inte var hemma. Han var så smart att låg han i sängen när jag kom hem mötte han mig inte i dörren utan förpassade sig snabbt tilll sin egen soffa där han snyggt låg och viftade på svansen medan jag kunde känna att sängen var varm. Mötte han mig glatt i dörren hade han inte legat i sängen. Detta avhjälpte min lillebrors skämtartikel från Buttericks, en sk "pruttkudde". Skulle velat sett hundens min när den hoppade upp i sängen och "något" protesterade med ett ljudligt brak. :D Effektivt var det i alla fall.

det som fungerar allra bäst är råttfälla. det kan låta grymt men så fungerar det, hunden är bara på den en, 2 ggr MAX, då vet den vad en råttfälla är och låter bli det den ska låta bli. man får inte tänka stackars hund, och ladda den löst för då tycker hunden det är kul. det ska inte vara roligt att ta saker. du måste också vaka över din hund och den får inte komma undan med att ta saker! en alltför vanlig anledning till att hundar stjäl är att de är så hungriga att de håller på att bli galna, och som alla vet så har nöden ingen lag. hur mycket mat får din valp och vad är det för ras? så länge hunden är valp så ska man ge den väldigt mycket mat. en stor ras i åldern 3-5 månader behöver ca 12-15 dl och vissa går ändå hungriga men har de mat i magen så går de oftast och lägger sig eller biter på ett tuggben. snåla med mat är det sista man ska göra med en växande valp. =)
att hunden kollar vad han ska ta är ju helt normalt, annars vet de ju inte vad de ska försöka ta nästa gång =) som tur är ser man på hunden vad det är den tänker hitta på så då ska man skynda sig gillra något så att hunden blir förskräckt eller får sig en smäll på nosen som också händer med en råttfälla.
så mat och råttfälla så ska du nog få ha allt ifred =) och var konsekvent också!

märkliga tips du kommer med... en råttfälla kan skada hunden för livet och en valp ska aldrig övergödas! man kan inte säga det för ofta; övervikt är betydligt skadligare än undervikt. speciellt för växande hundar, där skelettets tillväxtzoner kan skadas. lagom är, som alltid, bäst. jag tror knappast att valpar tuggar på saker för att de är hungriga. en troligare anledning är att det kliar när tänderna växer ut, + att det är roligt.

om man nu tvunget måste skrämma sin hund från att stjäla mat så kan man ju använda aluminiumformar o dyl, som inte väger så mkt och som inte orsakar så stor skada, men skramlar desto mer. en musfälla är tillräckligt kraftig för att mosa ett finger, ganska farligt det med alltså.

En råttfälla är ju riktigt kraftiga doningar, det skulle jag aldrig våga använda. Själv använde jag som jag skrev här ovan, en liten musfälla och även den kan ju smälla hårt så man måste töja ut fjädern först. Men tipset om plåtar och bunkar som ramlar ner och skramlar tycker jag var väldigt bra. Det är ju överraskningen att något händer man vill åt, inte att det skall göra ont på hunden eller att den riskerar att skadas.

en råttfälla ska man naturligtvis inte spänna så att den ska skada hunden, dessutom så skadar den knappast hunden i vilket fall som helst. hunden låter saken vara i fortsättningen, vilket också är meningen. och när det gäller maten (givetvis kliar det i tänderna också!) så har det varit så i samtliga fall när vi haft våra dagbarn att de varit rastlösa och tuggat på saker för att de har varit hungriga. det kan vara en extremt enkel orsak till varför hunden demolerar sin omgivning när det inte gäller kliande tänder och okynnes.
jag vet inte vad det var jag sa eftersom du förde s.k. "övergödning" på tal, du kanske tyckte att matmängden jag redogjorde för var att ta i? den är mycket lämplig för just de stora raserna som jag också tror att jag sade. om inte så har jag sagt det nu. det handlar absolut inte om någon gödning och framför allt ingen övergödning utan bara att ge sin hund mat så att den växer upp utan näringsbrist vilket kan ådra hunden betydligt värre hälsoproblem än om man skulle övergöda.
jag hoppas det är klargjort hur jag menade. =)

risken med överutfodring är som på hästar, att man driver upp hunden för fort. ibland kan man se taniga gängliga unghundar, men det är inte säkert att de behöver mer käk! viktuppgången kan ibland vara långsammare än skelettillväxten, men det är helt normalt. och just med stora hundar ska man akta sig noga för att överutfodra. 12-13 dl låter ganska mycket för ett kvalitetsfoder, men mer normalt för t ex doggy o likn. man kan inte heller låta hundens mättnadskänsla styra mängden foder. låter som om du aldrig träffat en labbe :smirk:. du skrev att man aldrig skulle låta hunden gå hungrig och att det kunde vara anledningen till att den bet sönder saker. men återigen, hundens aptit ska inte få styra mängden foder. den ska ha så mycket mat den behöver, varken mer eller mindre (eller om man vill vara på den säkra sidan, kan man hålla unghunden åt det lite taniga hållet, det är inte ohälsosamt).

varför ska man använda råttfällor, som trots allt innebär en skaderisk, när man kan använda sig av betydligt mindre dramatiska metoder?

vi använder inget superfoder, vi använder vov och är inget "glammigt" som eggersmann är (relativt. dyrt iaf!) i hästkretsar. jag glömde nämna det, men givetvis styr näringsinnehållet fodermängden, och mitt exempel var för mindre kvalitetsfoder.

hehe, nej labbe är inte riktigt min typ av ras men jag har förstått att de är matvrak =) så är våran tik också, men hon får inte ens i närheten så mycket mat som hon skulle vilja =) (också hennes namn.. =) ) dels pga ämnesomsättningsfel ger vi henne inte så mycket, och framför allt så behöver hon inte mycket! det styr också hur hög aktivitet de har, om vi är i fritidshuset där de aldrig är stilla eller om vi är hemma där hundarna sover hela dagen. hon är minst lika hungrig i alla fall. hon tar nästan fingrarna av en när hon får nåt smaskigt och är hungrig samtidigt =)

det är väl inget glammigt med att köpa kvalitetsfoder? det blir inte ens så mycket dyrare, för man behöver inte ge så mkt av det.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 215
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur