P

Pommmac

Hej,

min häst har nu varit hos mig i drygt en månad.
Jag tycker han är väldigt obalanserad mentalt just nu, till skillnad mot vad han var hos sina förra ägare. (eller, då kunde han iofs inte stå själv inne i stallet utan hö - det kan han nu...)
Hur som...Jag tycker det är jobbigt inte minst för honom själv att han kan bli så rädd för saker. Vad han blir rädd för varierar och även hur han reagerar. Han fryser, gör sig stor, måste hålla koll, vill fly eller reagerar inte alls.

Jag förmodar att det handlar om ledarskap, ny miljö och kanske till viss del foder. Dvs vårt stall har tydligen väldigt kraftfullt hö och guldhavre varpå mängden foder har justerats - men kanske inte till rätt nivå.

På fredag kommer en NH tränare ut för att ge mig lite verktyg.
Har ngn erfarenhet av hästar som stissar upp sig vid ägarbyte och att det gett med sig efter ett tag?

Just nu går jag på ledordet var lugn och endast ignorera när han håller på, samt alltid stämma av att han flyttar undan för tryck såväl från mark som från ryggen.

Finns det fler tips?

Tack Tack

Sv: "Stissig"

Jodå, visst har man det. Både miljöbyte och ledarbyte(ägarebyte) kan orsaka en massa strul. Man kan behöva hjälp av en NH-människa kanske för att fixa till ledarskapet, så jag tycker du gör helt rätt. Om han var lugn och fin hos förra ägaren kommer han bli det hos dig också, ge honom lite tid och ta hjälp så styr det upp sig helt säkert :bump:

Ja jag får väl ha lite tålamod...Det blir lätt att man tror att allt är för evigt! Lite stissig tycker jag nog att han var tidigare också, men även det borde i sådana fall kunna dämpas nu, antagligen har hans drag förstärkts. Jaja...jag får ha tålamod och träna järrrrnet.

Du har haft den en månad, det är ingenting i tid. Räkna med längre tid än så. Det tog säkert ett år innan vi fick till det min pålle o jag. Men nu efter 9 år kan jag nog säga att vi är ett par.

Jag har haft min häst i snart tre veckor. Första veckan fick hon bara bo in sig. Andra veckan skulle jag börja rida. Det gick inget vidare. Hon ställde sig upp och ville springa hem när vi skulle rida ut. Hon skulle vare en ängel annars. Har aldrig visat några sådana tendenser hos förra ägaren. Backade då bandet lite. Rider henne bara korta stunder i paddocken och när vi är ute i skogen så går jag med henne vid hand. Har övat att gå bredvid sidan och stanna när jag ber om det. Första veckan gick hon bara iväg lugn och stilla men hon var ju stark så ibland hann jag inte stänga grinden till hagen eftersom hästen bara fortsatta framåt. Kan säga att det redan efter så kort tid blivit bättre. Numera stannar hon när jag ber om det. Och nu sist jag red henne var hon hur lugn som helst. Inte alls så stressad som innan. Kunde göra halt och stå still tills hon fick gå igen. Och jag red ut en bit i skogen för att testa om det funkade oxå. Då blev hon lite uppspelt men höll sig på mattan, ställde sig inte upp och försökte inte springa hem heller. Så för henne blev det nog en omställning att byta stall och mäånniskor runt omkring. Och fast det bara gått tre veckor har jag sett förbättringar som jag tycker om. Jag tror detta kommer att gå bra. Och säkert för dig också, ge det bara lite tid. Umgås mycket på marken.

Du har haft den en månad, det är ingenting i tid. Räkna med längre tid än så. Det tog säkert ett år innan vi fick till det min pålle o jag. Men nu efter 9 år kan jag nog säga att vi är ett par.

Men å...jag vet...jag är ju så otolig och tror att han alltid kommer att vara nervös. Jag ska andas med magen och ta det lugnt. Men man vill ju så gärna att de ska må bra och känna sig trygga med en själv och sitt nya hem bums...

Nej då han kommer nog fram med sitt rätta jag så småningom , MEN det tar tid. Han märker att du är otålig så som sagt ni har framtiden för er. Ta det bara lugnt och hetsa inte upp dig. Gör saker som du känner dig säker på då ökar hans förtroende för dig.

Nej då han kommer nog fram med sitt rätta jag så småningom , MEN det tar tid. Han märker att du är otålig så som sagt ni har framtiden för er. Ta det bara lugnt och hetsa inte upp dig. Gör saker som du känner dig säker på då ökar hans förtroende för dig.

Vet att du har rätt! Kruxet är det att jag liksom vill gå steget längre, göra det jag inte rikigt är säker på för att genom detta bli säker på att allt är bra.../blir bra. Men absolut bra idé, jag ska göra det som får mig att känna mig säker på mitt ledarskap. T ex inte rida ut själv utan istället rida på utebanan själv för även om han blir rädd där så känner jag mig lugn och trygg. Blir han rädd då jag rider ut och han brallar, ja - då blir jag ju inte alls lika trygg. Bättre då att hålla mig till att rida ut med andra för då är han hur cool som helst.

Tack för svaren!:bump:

Hästen kanske stod på havre tidigare med, annars är det relativt många hästar som blir just stissiga av havre...
Min förra unghäst var väldigt känslig bara för några deciliter, min nuvarande märker jag inget på...

När jag först fick hem min häst (hade ridit honom i 2,5 år innan), var det ungefär som du beskriver det. Han småtravade när jag ledde, var lättskrämd när vi red ut, hade hur mycket energi som helst och lyssnade dåligt. Då gick jag tillbaka till min riddagbok, och läste om hur lugn han hade varit på förra stället... kändes helkonstigt. Det tog ett par månader, och sen blev han precis som vanligt igen.

Så ta det bara lugnt! Jag vet att det är frustrerande och man vill så mycket, men det kommer. Bara ta ett djupt andetag, och tänka på hur trevligt man kommer ha framöver.

När jag först fick hem min häst (hade ridit honom i 2,5 år innan), var det ungefär som du beskriver det. Han småtravade när jag ledde, var lättskrämd när vi red ut, hade hur mycket energi som helst och lyssnade dåligt. Då gick jag tillbaka till min riddagbok, och läste om hur lugn han hade varit på förra stället... kändes helkonstigt. Det tog ett par månader, och sen blev han precis som vanligt igen.

Så ta det bara lugnt! Jag vet att det är frustrerande och man vill så mycket, men det kommer. Bara ta ett djupt andetag, och tänka på hur trevligt man kommer ha framöver.

Svarar här till allt och alla :)
Han åt havre innan också, faktiskt 1kg mer än idag och två kg hö mer än idag. Dock så har vi guldhavre och extremt kraftigt hö så jag har sänkt även just med anledning av detta. Sänkt fodret alltså.

Det här småtrippandet hit och dit tycker jag eskalerade sedan jag haft honom ngn vecka. Typ som om att var för trött ibörjan för att orka bry sig och att han nu istället fokuserar på allt runtomkring.
Går med honom var kväll runt hagarna (han har fem hagkompisar och är ledare i hagen och superkompis med en) och stallplanen för att vänja honom och liksom bara träna - han hoppar hit och dit och småtrippar. Omän det är mkt värre i mörker. Blir dock väldigt orolig när han ser andra hästar lämna området.

Rent rid/träningsmässigt är han super på banan, omän han kan bli lite stissig om det är ngt som stör honom (typ en crossåkare i skogen...) Igår när jag tränade gick han som en klocka och var så pigg och framåt (och sur och slog bakut när jag kom åt honom den lilla rackaren...) Ute går det bra när han är med andra, men själv blir han nervös.

Känns iaf skönt att höra att det är andra som upplever samma sak. Just nu har jag liksom ingen aning vilket häst jag möter när jag kommer till stallet.:confused: Ena gången superlugn, andra gången skuttig och harig...Nåja, jag ska försöka ta det lugnt...tycker ju så mkt om honom!!

Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Min brors hund har separationsångest! Han har en liten dvärgspets hanne som varenda gång han lämnar hunden så skäller han non stop. Så...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: frazze
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 580
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka