Stingflugor i Kinnatrakten!

Sv: Stingflugor i Kinnatrakten!

Vad bra, du erbjuder dig alltså att sitta på betet och döda varje styngfluga som närmar sig en häst.
Personligen så har jag tyvärr annat att göra, så jag får fuska och ta till maskmedel i stället.

Men du tar ju bara till medel då du sett ägg...Inte om hästarna är rena ?! Har du inga ägg på din häst så har ju knappast flugan vart där...eller hur ?? Ok, den kan vart där, men inte lagt ägg. På de år jag har haft pålle i GBG såg jag 1 gång en styngfluga...jag hade aldrig sett en i hela mitt liv. För i Norrland har vi inga sånna. Det kom en stor helikopter och brumma och jag frågade stallägaren vad det var för äcklig sak. Styngfluga sa hon...Sommaren gick och det blev höst, men inte fick vi några ägg på hästarna inte...Det var den enda fluga jag såg också där..

Så om hästarna är ägg-fria så finns väl ingen anledning till att maska ? För vad maskar du mot då det inte finns något ?? Styngflugan är ju åtminstone synlig för blotta ögat, villket andra maskar inte är...Åtminstone inte i så tidigt skede.

Senast ändrad:

Vad jag hört/läst (kan inte för mitt liv komma ihåg var) är att styngflugan "bara" använder hästen som mellanstation men, inte orsakar någon påvisad skada. Någon annan som vet mer om detta eller har koll på om någon parasitolog uttalat sig i ämnet?

Är styngflugorna så sällsynta? :confused:
Jag har då aldrig varit med om en enda sensommar/höst UTAN gula prickar på hästarnas ben.....

Immer

Men, jag förstår inte. Man avmaskar för att hålla ner SMITTAN, dvs äggen som följer med ut. Det är väl knappast någon nytta att försöka avmaska bort larver som är inkapslade när de ändå inte gör någon skada där, de smittar ju inte. De kan ligga gömda i flera år, så gör du träckprov regelbundet så ser du ju om det är läge för avmaskning igen. När du väl avmaskar så gör du plats för nya larver att vakna till, du påskyndar alltså utveckligen av masken!

Dessutom undrar jag fortfarande över vad du menar med "överlevarna" efter någon viss avmaskning. Menar du de som är inkapslade? Det FINNS inte sådan resistens på de medel vi använder nu, men det närmar sig. Det finns absolut ingen anledning att ta tätare än vad medlets intervall säger, gör man det så påskyndar man resistensutvecklingen däremot.

Eftersom du inte tror på någon av oss här, utan har låst dig fast, varför inte själv ta reda på mer information, genom att kontakta antingen parasitologen på SVA (alltså DC) eller på Vidilab (BL).

Rekommendationen mot bandmask är avmaskning om det är påvisat med träckprov eller om hästen har uttalade besvär.

Magdalena skrev:
Det är väl knappast någon nytta att försöka avmaska bort larver som är inkapslade när de ändå inte gör någon skada där, de smittar ju inte.
Parasiterna skadar långt innan de utsöndrar ägg.
Och de nya maskmedlen, särskilt Cydectin, tar maskarna i ett så tidigt stadium av utvecklingen, att just den hästen som blir avmaskad har en stor nytta av att slippa de skador som parasiten gör under sin vandring runt i hästkroppen.

Dessutom undrar jag fortfarande över vad du menar med "överlevarna" efter någon viss avmaskning.
Jag menar de inkapslade samt de som fortfarande kan finnas på mina beten.

Eftersom du inte tror på någon av oss här, utan har låst dig fast, varför inte själv ta reda på mer information, genom att kontakta antingen parasitologen på SVA (alltså DC) eller på Vidilab (BL).
Det skall jag göra.
Så att jag får rätsida på vad de egentligen tycker.
Men det är ändå inte säkert att jag håller med.
Denna nya spridning av styngflugan tycker jag är ett exempel på att de inte alltid ger de bästa rekommendationerna.
Jag tror inte att de hade väntat sig detta "bakslag".
För litet mera än 20 år sedan, så var det en massiv kampanj från "parasitexperterna" för att ALLA skulle avmaska mot just styngfluga.
Detta för att man då skulle kunna bli av med den.

Rekommendationen mot bandmask är avmaskning om det är påvisat med träckprov eller om hästen har uttalade besvär
Där så har jag blivit rekommenderad att ta dubbel dos Banmith på våren, då hästarna ändå skall avmaskas.
Detta dels för att jag inte har möjlighet att plöja upp det bete som blev nedsprutat med bandmask och man vet ju inte hur länge som mosskvalstren kan bära på smittan.
Och dels för att det är absolut helt ofarligt.

Senast ändrad:

Jag tror att Skåne och övriga södra Sverige är mera utsatt än resten av landet.
Jag undrar hur styngflugan hanteras i resten av Europa?

Inte_Ung skrev:
Det skall jag göra.
Så att jag får rätsida på vad de egentligen tycker.
Denna nya spridning av styngflugan tycker jag är ett exempel på att de inte alltid ger de bästa rekommendationerna.
För litet mera än 20 år sedan, så var det en massiv kampanj från "parasitexperterna" för att ALLA skulle avmaska mot just styngfluga.

Ja, men på 20 år så hoppas man ju att forskning och kunskap faktiskt gått framåt - och numer vill man ju hellre att smitta skall påvisas innan man avmaskar. Jag tror inte att problemet med resistens var så stort då.

Därmed kan det som du benämner "bakslag" vara ett nödvändigt ont, för att om "alla" avmaskar så kanske inte resultatet blir så mycket bättre just med tanke på framtida effekter och resistens.

Vad gäller Banminth påtalade jag redan på sidan 1 i tråden att det faktiskt nu påvisats resistens mot medlet. Och det skadar ju på sikt oss alla?

ang skrev:
Efter vad jag hört/ läst så försöker man väl numer undvika just rutinmässiga avmaskningar samt rekommendation av sådana?! Exempel på detta är artikeln jag länkade till tidigare, där också träckprov rekommenderas starkt.

Just träckprov påvisar ju inte styngflugan, men så är väl inte den prio ett heller egentligen.

För övrigt så finns det har det väl numer faktiskt dokumenterats något fall av resistens mot pyrantel (som ingår i Banminth) - och det i och med detta endast är ivermectin/ moxidectin som det INTE påvisats resistens mot. Än.

Hmm, men jag har haft en häst som visat resistens mot ivermectinprep...däremot inte typ banminth....

Oj då.
Kanske inte en utveckling man välkomnar, direkt :(

Inte_Ung skrev:
Parasiterna skadar långt innan de utsöndrar ägg.
Och de nya maskmedlen, särskilt Cydectin, tar maskarna i ett så tidigt stadium av utvecklingen, att just den hästen som blir avmaskad har en stor nytta av att slippa de skador som parasiten gör under sin vandring runt i hästkroppen.
Maskarna har 5 larvala faser, varav de två första aldrig nås med avmaskningsmedel. Vill du absolut vara säker på ingen smittspridning i dina hagar så varför inte använda Cydectin var 3e månad?

Jag menar de inkapslade samt de som fortfarande kan finnas på mina beten.
De som finns på dina beten kommer du inte åt med avmaskning, de inkapslade kommer du inte heller åt, utom en viss del som nås med Cydectin enbart, och inte ens det kommer åt ALLA i stadie L3.

Vad har du för utbildning inom parasitologi som gör att du ifrågasätter vad de som faktiskt är experter säger, när du sväljer vad en "vanlig" veterinär har sagt?

Styngflugan HAR minskat rejält just de senaste 20 åren. Helt utrotad har den aldrig varit, och den kan förflytta sig flera kilometer.

Där så har jag blivit rekommenderad att ta dubbel dos Banmith på våren, då hästarna ändå skall avmaskas.
Detta dels för att jag inte har möjlighet att plöja upp det bete som blev nedsprutat med bandmask och man vet ju inte hur länge som mosskvalstren kan bära på smittan.
Och dels för att det är absolut helt ofarligt.
Dubbel dos de år man ändå använder Banminth ja! En substans / år med undantag om man SETT styngflugeägg på hästarna.

Gräskvalstren som är mellanvärd blir du inte av med. Men med dubbel Banminth blir du ju bara av med de vuxna maskarna och får fortsätta avmaska hela tiden.

Och angående om det är farligt eller inte; resistens mot pyrantel har redan börjat komma. DET är farligt. Det finns inga nya substanser verksamma mot blodmask på gång. Slutar det fungera finns bara makrocykliska laktioner (ivermectin och moxidectin) och har vi bara det att lita på är maskarna snart resistenta mot det också. Vad ska vi då ta till?

ang skrev:
Oj då.
Kanske inte en utveckling man välkomnar, direkt :(

detta var redan 2003...min häst(föl) hade fått en spolmask"besättning" som visade sig vara resistens mot ivermectin....Gud nåde vad spolmaskar hon hade....hade en tråd om detta..hon hade varit regelbudet maskad med ivermectin som sig bör för ett föl....vat att stället hon stod på hade en ettårsplan på att göra sig av med denna besättningen, vet inte hur det har gått faktiskt nu...har glömt att fråga...

martha skrev:
Hmm, men jag har haft en häst som visat resistens mot ivermectinprep...däremot inte typ banminth....

Det är spolmasken som uppvisar resistens mot ivermectin. Den masken är fortfarande känslig mot flera andra substanser. Det är blodmasken som är den vi ska oroa oss för när den utvecklar resistens mot pyrantel och ivermectin.

jo..:D jag skrev det i mitt andra inlägg..att det är masken o inte hästen som visar resistens :rofl:
Vi får väl börja slangmaska som vi gjorde förr i tiden :angel:

martha skrev:
jo..:D jag skrev det i mitt andra inlägg..att det är masken o inte hästen som visar resistens :rofl:
Vi får väl börja slangmaska som vi gjorde förr i tiden :angel:

Alltså (usch så jag uttrycker mig dåligt). Jag menade bara att det var spolmasken och inte blodmasken som visade resistens, inte att du menade att HÄSTEN blev resistent heller :p

Magdalena skrev:
Vad har du för utbildning inom parasitologi som gör att du ifrågasätter vad de som faktiskt är experter säger, när du sväljer vad en "vanlig" veterinär har sagt?
Under de 37 år som jag har hållit på med hästar, så har jag ju lyckats med att lära mig en del genom erfarenhet.
Hur många av våra parasitologer har den långa praktiska erfarenheten?
Dessutom så är ju en del av den erfarenheten gjord FÖRE de moderna avmaskningspreparat som vi har idag.
Jag vad med när Axilur/Rintal fortfarande var verksamt.
Både när det kom och när det gick.
Jag har avmaskat med Neguvon.
Helt enkelt så har jag en hel del historia som ofta glöms bort.
Och du då, vilken utbildning har du?
Är du parasitolog eller bara en Wannabee?

Styngflugan HAR minskat rejält just de senaste 20 åren. Helt utrotad har den aldrig varit, och den kan förflytta sig flera kilometer.

Dubbel dos de år man ändå använder Banminth ja! En substans / år med undantag om man SETT styngflugeägg på hästarna.
Det där får du gärna förklara rent vetenskapligt.
Vad exakt händer om man slänger in en Banmith-dos i början på ett Cydektinår och Cydektin/Ivermectin i slutet på ett Banmithår?

Jag anser inte att jag driver resistensen med den typen av avmaskning.
Och ingen som jag hittils har träffat, mer än du då, anser det heller.
Så nu tycker jag att du får förklara detta närmare.
Och om du har goda kontakter med någon parasitolog, så kan du väl ge den mitt avmaskningsschema och fråga om det är farligt.

Är det oss du menar?? ;)

Kan följa upp med att vi har/hade resistans mot just ivermectin år 2003/2004.

Vi hade avmaskad efter ett speciellt schema som gjorts av veterinär/Ivomec.
Detta gav oss ett rejält bakslag.

Vår lösning har varit denna:
(betänk att det är över 40 häst på gården)
Övergått till Bahminth var 27de dag.
Träckprov alla på hösten,vintern våren.
(2004 visade hälften av fölen spolmaskangrepp i liten mängd men inte som 2003 då 2 tredjedelar drabbades av lunginflammation)

Nu 2005 kommer alla ston med föl att gå i nya hagar på hösten före installning.

i fortsättningen så kommer vi att köra varannat år.
Vinterhagarna kommer alltså att vila årsvis.

(det var där smittan kom ifrån)

Det största problemet är hästarna som kommer utifrån nu.
Vissa avvanda ungar har inte sett varken maskpreparat eller hovslagare från den dagen dom föddes.

Så nu har vi dragit tumskruvarna rejält.
Alla nya hästar ska träckprovas. Beroende på resultat handlar vi därefter.
Under tiden får dom vara inne.

Vi har inte haft några blodmaskar/stygnflugor eller annat.
Enbart spolmaskproblem.

AM

Skulle tro att det är fler än vi som har liknande problem.

Analysföretaget vi har gör ju undersökningar bland stuterierna och resultaten är nedslående.

Men dom allra flesta kniper käft.
Vet att det finns dom som fakturerar maskmedel till kunderna utan att maska.. :crazy:
Ser snyggt ut på pappret.

HAr man en eller två hästar som behöver man inte drabbas alls om man gör rätt.

Vi övriga måste se till att markerna är i skick och inte förlita oss på nya kunder som svär att deras pålle minsann är maskfri.

Och vi måste även ta nästan för givet att när stona är iväg på stora stuterier så får ungarna en allsidig kost som innehåller stomjölk, gräs (i bästa fall) och parasiter.

AM

Japps :D har glömt att fråga dig om hur det gått med "schemat" .....
..det är ganska otäckt det där, och speciellt för er som har så mycket unghästar....och jag VET ju att ni är seriösa och gör allt efter konstens alla regler... :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka