Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Parasiterna skadar långt innan de utsöndrar ägg.Magdalena skrev:Det är väl knappast någon nytta att försöka avmaska bort larver som är inkapslade när de ändå inte gör någon skada där, de smittar ju inte.
Jag menar de inkapslade samt de som fortfarande kan finnas på mina beten.Dessutom undrar jag fortfarande över vad du menar med "överlevarna" efter någon viss avmaskning.
Det skall jag göra.Eftersom du inte tror på någon av oss här, utan har låst dig fast, varför inte själv ta reda på mer information, genom att kontakta antingen parasitologen på SVA (alltså DC) eller på Vidilab (BL).
Där så har jag blivit rekommenderad att ta dubbel dos Banmith på våren, då hästarna ändå skall avmaskas.Rekommendationen mot bandmask är avmaskning om det är påvisat med träckprov eller om hästen har uttalade besvär
Inte_Ung skrev:Det skall jag göra.
Så att jag får rätsida på vad de egentligen tycker.
Men det är ändå inte säkert att jag håller med.
Denna nya spridning av styngflugan tycker jag är ett exempel på att de inte alltid ger de bästa rekommendationerna.
Jag tror inte att de hade väntat sig detta "bakslag".
För litet mera än 20 år sedan, så var det en massiv kampanj från "parasitexperterna" för att ALLA skulle avmaska mot just styngfluga.
Detta för att man då skulle kunna bli av med den.
ang skrev:Efter vad jag hört/ läst så försöker man väl numer undvika just rutinmässiga avmaskningar samt rekommendation av sådana?! Exempel på detta är artikeln jag länkade till tidigare, där också träckprov rekommenderas starkt.
Just träckprov påvisar ju inte styngflugan, men så är väl inte den prio ett heller egentligen.
För övrigt så finns det har det väl numer faktiskt dokumenterats något fall av resistens mot pyrantel (som ingår i Banminth) - och det i och med detta endast är ivermectin/ moxidectin som det INTE påvisats resistens mot. Än.
Maskarna har 5 larvala faser, varav de två första aldrig nås med avmaskningsmedel. Vill du absolut vara säker på ingen smittspridning i dina hagar så varför inte använda Cydectin var 3e månad?Inte_Ung skrev:Parasiterna skadar långt innan de utsöndrar ägg.
Och de nya maskmedlen, särskilt Cydectin, tar maskarna i ett så tidigt stadium av utvecklingen, att just den hästen som blir avmaskad har en stor nytta av att slippa de skador som parasiten gör under sin vandring runt i hästkroppen.
De som finns på dina beten kommer du inte åt med avmaskning, de inkapslade kommer du inte heller åt, utom en viss del som nås med Cydectin enbart, och inte ens det kommer åt ALLA i stadie L3.Jag menar de inkapslade samt de som fortfarande kan finnas på mina beten.
Vad har du för utbildning inom parasitologi som gör att du ifrågasätter vad de som faktiskt är experter säger, när du sväljer vad en "vanlig" veterinär har sagt?Men det är ändå inte säkert att jag håller med.
Styngflugan HAR minskat rejält just de senaste 20 åren. Helt utrotad har den aldrig varit, och den kan förflytta sig flera kilometer.Denna nya spridning av styngflugan tycker jag är ett exempel på att de inte alltid ger de bästa rekommendationerna.
Jag tror inte att de hade väntat sig detta "bakslag".
För litet mera än 20 år sedan, så var det en massiv kampanj från "parasitexperterna" för att ALLA skulle avmaska mot just styngfluga.
Detta för att man då skulle kunna bli av med den.
Dubbel dos de år man ändå använder Banminth ja! En substans / år med undantag om man SETT styngflugeägg på hästarna.Där så har jag blivit rekommenderad att ta dubbel dos Banmith på våren, då hästarna ändå skall avmaskas.
Detta dels för att jag inte har möjlighet att plöja upp det bete som blev nedsprutat med bandmask och man vet ju inte hur länge som mosskvalstren kan bära på smittan.
Och dels för att det är absolut helt ofarligt.
ang skrev:Oj då.
Kanske inte en utveckling man välkomnar, direkt
martha skrev:Hmm, men jag har haft en häst som visat resistens mot ivermectinprep...däremot inte typ banminth....
martha skrev:jo.. jag skrev det i mitt andra inlägg..att det är masken o inte hästen som visar resistens
Vi får väl börja slangmaska som vi gjorde förr i tiden
Under de 37 år som jag har hållit på med hästar, så har jag ju lyckats med att lära mig en del genom erfarenhet.Magdalena skrev:Vad har du för utbildning inom parasitologi som gör att du ifrågasätter vad de som faktiskt är experter säger, när du sväljer vad en "vanlig" veterinär har sagt?
Det där får du gärna förklara rent vetenskapligt.Dubbel dos de år man ändå använder Banminth ja! En substans / år med undantag om man SETT styngflugeägg på hästarna.