Stingflugor i Kinnatrakten!

Sv: Stingflugor i Kinnatrakten!

Litar du verkligen på vad en tillverkare påstår, som vill att du ska köpa mer och mer av deras medel?

Läge att prata med en av de få parasitologerna vi har i Sverige. En hittar du på Vidilab, och en hittar du på SVA. Ingen av dessa rekommenderar att avmaska "för säkerhetsskull" mot styngflugan.

Madeleine Nilsson skrev:
Måste bara fråga en sak. När man avmaskar på hösten, är det bara mot styngflugor då eller mot något annat också? Min häst har inte haft några flugägg än, så jag skulle ju tydligen kunna strunta i att avmaska i höst, om det inte är så att styngflugelarverna bara är en liten del av vad man avmaskar mot då? Är det så? Jag är så himla dåligt insatt i det här med avmaskning och det är så svårt att lära sig då det kommer upp nya rön hela tiden...

I första hand är det blodmasken man bekämpar.

Inte_Ung skrev:
Jo rekommendationen är att rutinmässigt avmaska mot just styngfluga.
Just för att slippa sådana här återuppblossande problem.
Om ALLA avmaskar mot styngflugan så försvinner den nämligen på bara en vinter.

Går verkligen bara styngflugan på hästar då? Inte kor, rådjur älgar som kan sprida den vidare?

Sv: Styngflugor i Kinnatrakten!

Inte_Ung skrev:
Styngflugor var namnet på de vidriga krypen.
Sorry!

StYngflugor alltså... jo jag satt och velade om stavningen men antog (med rätta verkar det som) att de flesta skulle förstå trots en felstavning. Orkade inte slå upp det, för jag har SEMESTER!

Magdalena skrev:
Litar du verkligen på vad en tillverkare påstår, som vill att du ska köpa mer och mer av deras medel?

Läge att prata med en av de få parasitologerna vi har i Sverige. En hittar du på Vidilab, och en hittar du på SVA. Ingen av dessa rekommenderar att avmaska "för säkerhetsskull" mot styngflugan.
Men om man inte avmaskar regelmässigt mot styngflugan, så blir det ju så här.
Det är ju så himla onödigt att ha denna skit flygande omkring, när det är så enkelt som att alla avmaskar mot den, så är den borta.

Den rekommendation som jag har fått är att man kör Banminth efter Ivermectinet för att slå ut de parasiter som ev. råkar ha överlevt.
Detta för att motverka att de resistenta parasiterna överlever.

Olinda skrev:
Går verkligen bara styngflugan på hästar då? Inte kor, rådjur älgar som kan sprida den vidare?
Den går bara på hästar.
Så om alla avmaskade sina hästar så skulle man kunna utrota den helt.

Nu så har ju importer från olika delar av världen kommit igång.
Särskilt ifrån öst då, iom Baltstaternas inträde i EU.
Så nu får vi nog se till att avmaska mot den dära dumma flugan, så att vi slipper den.

Det vore ju en bra idé om alla som importerar en häst, tog och avmaskade den med Ivermectin eller Cydectin under kanske de 2 första åren i Sverige.
Så kanske att man kunde skippa att behöva avmaska alla de andra hästarna mot denna bannade styngfluga.
Men det är ju lätt att få bort den igen.
Om ALLA hästar i Sverige blir avmaskade mot den i höst, så är den ju borta igen.

mizz_beauty skrev:
Fick tips om hur man lätt får bort de. (Vet ej om det fungerar)

Tydligen så är de "utformade" så att de lossnar av hästens saliv. Så om nån har en häst som gregglar mycket ;) kan ju nån prova.

Vi har än så länga inte haft några i år.
Vi provade först att gnugga med aceton, men det gick ganska fort att rycka bort dem med naglarna också... men man måste vara noga så vartenda litet vidrigt ägg ryker.

Övervidriga äckelparasiteländen!

Inte_Ung skrev:
Men om man inte avmaskar regelmässigt mot styngflugan, så blir det ju så här.
Det är ju så himla onödigt att ha denna skit flygande omkring, när det är så enkelt som att alla avmaskar mot den, så är den borta.

Den rekommendation som jag har fått är att man kör Banminth efter Ivermectinet för att slå ut de parasiter som ev. råkar ha överlevt.
Detta för att motverka att de resistenta parasiterna överlever.

Nu blir jag lite rädd :eek:

VAD har du för veterinär som gett dessa rekommendationer? Misstänker man resistens ser man till att ta träckprov och agerar efter det. Den resistensutveckling som närmar sig nu visar sig i kortare ERP-tider. Vilka parasiter tänker du på? Är det spolmasken så finns det viss resistens mot ivermectin, men då finns det ju andra medel att ta till som inte påverkar blodmasken väsentligt.

Jag har ingen spolmask på mina hästar.
Jag avmaskar mot blodmaskarna och mot bandmask samt mot STYNGFLUGA.

Och det var ingen misstanke om resistens, det var för att förebygga resistens.
När jag utryckte min oro över att driva på resistensen när min veterinär ville att jag skulle avmaska alla hästar med Ivermectin i flera år i följd för att få med flera sorters maskar, så blev jag upplyst om att de maskar som eventuellt hade överlevt Ivomecen skulle stryka med av den dubbla dosen Banminth som behövdes mot bandmasken.
Och ja, jag har haft konstaterad bandmask.
Jag hade en hel hage nedsprutat med bandmaskar från en häst som under hela sitt unga liv bara fått det "bästa" maskmedlet, d.v.s. Ivomec.
Bandmaskar kan sedan leva länge i sina mosskvalster i mossiga hagar.

Jag kan inte se någon anledning över huvud taget till att inte lägga in avmaskning mot styngfluga, när man ändå måste avmaska.
Parasiter i hästarnas magar finns där hästar finns.
Och med föl och unghästar så kan man inte skippa avmaskning av hästarna.
Parasittrycket MÅSTE hållas lågt.

Och om jag då avmaskar utan att där finns några parasiter, vilka parasiter är det då som skall kunna bli resistenta?
Varifrån skall de komma, rymden?

Jag håller med dig, men chansen att alla hästar i SVerige skulle avmaskas samtidigt är nog lika med noll..... Tyvärr.....

Ja usch...jag såg styngflugeägg på min fölmärr som är på bete idag....har heller inte haft styngfluga på mååånga år.......
däremot såg jag mask ur en ettåring jag haft på bete för ett par år sen..

..min fölmärr går på ett "parasitfritt" bete .......har bara gått kor där sen tidernas begynnelse :D ...men nån av de andra hästarna kanske dragit dit det :crazy:

martha skrev:
däremot såg jag mask ur en ettåring jag haft på bete för ett par år sen..

Var det masken du hade haft på bete för många år sedan iom att ettåringen var just ! ett år :D

Näääää, den hästen är ju 3 år nu ju :rofl: (kallas Katten, inte Masken :D )
nör jag maskade höst/vintermaskningen såg jag ju maskarn eller larverna...dom ser ut som små michelinmorötter typ..... :rofl:

det finns ganska mycket "grannar" som har häst inom några km....bl a travbanan du besökte :D ...sen finns det hur många hästar som helst norröver :crazy:

Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd, har man problem är det mer lämpligt att använda ett medel som tar fler stadier av bandmasken, och dessutom inte blandar in blodmasken. Det medlet du borde använda är Droncit vår och höst (de år du använder pyrantelpreparat), och de år du ändå använder ivermectin så kan du använda Equimax vår och höst.

Vad har du för parasittryck visat på träckprov? OM det överlever några blodmaskar när du använt ivomec så ÄR de resistenta och det är väldigt allvarligt. Här i Sverige har de inte visat såna tendenser än, och skulle OM dina hästar har det, vara intressant för parasitologer och avmaskningsmedeltillverkare att få veta.

Återigen tycker jag du borde söka andra och tredje åsikt från parasitologer.

Det räcker att ett par hästägare slarvar med avmaskning så blir alla lidande. Så avmaska mot stingflugor och håll regelbunden koll på hästarnas ben!

Va ? :eek: ...Vadå ett par slarvar ? Är du riktigt upplyst om Styngflugan eller ?? Den kan ju flyga ett par km om den vill bara för att finna ett värddjur. Vill du bekämpa den ordentlig..ja då får du väl slå ihjäl flugan då den kommer flygandes för att lägga ägg. Det är nog det mest effektiva. Ingen fluga = inga ägg = inga larver = inga nya flugor.

Magdalena skrev:
Det medlet du borde använda är Droncit vår och höst (de år du använder pyrantelpreparat), och de år du ändå använder ivermectin så kan du använda Equimax vår och höst.
Det går tyvärr inte.
Jag kan inte använda Droncit för att jag inte kan stalla in hästarna de 2 stipulerade dygnan som man skall göra för miljöns skull, då mina hästar går på lösdrift.
Och Equimax skall i princip inte alls användas till dräktiga och lakterande ston.
Detta lämnar Banmith kvar till mig att använda.

Vad har du för parasittryck visat på träckprov?
Lågt i februari före av maskningen.
Inga ägg för övrigt.
Endast blodmask är påvisad.

Men att där inte finns några ägg, betyder ju bara att där inte finns vuxna maskar.
Maskar i tidigare stadier finns ju ändå, och dem slår man ju ut med Ivermectin eller Cydectin.
Cydectin vart 3dje år löser problemet med överlevarna efter Ivermectin.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka