Stingflugor i Kinnatrakten!

Houdinie

Trådstartare
Jag har precis fått hem medryttarhästen och hans ponnypolare, och döm om vår förvåning då Inte_Ung fann ägg från stingflugor på ponnyns ben! :eek:

Hästarna hade tillbringat de senaste två veckorna i trakterna kring Berghem söder om Kinna och det är där de vidriga små parasiterna huserat. Jag har aldrig ens hört talas om stingflugor, Inte_Ung hade inte sett stingflugor sedan hon var barn (obekant om det innebär sten- eller järnålder... :D ), och detsamma gällde hästägaren.

Det räcker att ett par hästägare slarvar med avmaskning så blir alla lidande. Så avmaska mot stingflugor och håll regelbunden koll på hästarnas ben!

Är det någon fler som stött på de små vidrigheterna i år?

Sv: Stingflugor i Kinnatrakten!

Styngflugor var namnet på de vidriga krypen.
Alla ägg skall omedelbarṫ avlägsnas för att hålla smittrycket på hästen nere.
Detta för att försöka minimera risken för skador i hästarnas tarm.

Alla hästar skall rutinmässigt VARJE sensommar-höst avmaskas med ett maskmedel som tar styngfluga.
Om alla i hela Sverige avmaskar mot denna parasit, så kommer den att hålla sig undan och hästarna slipper tarmskador.
Om grannen skiter i att avmaska, så får dina hästar parasiten i magen.
Kolla era grannar och stöt på om att de måste avmaska.

Ivomec/Normectin/Cydectin en gång mellan september - november på ALLA hästar.

Tycker du man ska avmaska även om man inte sett några ägg på hästen eller några andra tecken?

Så här skriver SVA om styngflugor:
Styngflugor Gastrophilus spp. förekommer över nästan hela landet utom längst i norr. Smittrycket är dock betydligt lägre idag än tidigare. Parasiten ger sällan upphov till kliniska symtom. Den vanligast förekommande arten lägger sina typiska gulvita ägg på hästens päls på frambenen.

Fluglarverna som upptas via munnen övervintrar i hästens magsäck. Larven följer sedan med avföringen under vår- försommar, förpuppar sig i jorden och cirka tre veckor senare är utvecklingen fullbordad. Flugan kan flyga åtminstone ett par kilometer för att finna hästar och deponera ägg. Någon betessanering går alltså inte att tillämpa. I små hästflockar kan man regelbundet skrapa bort nylagda flugägg från hårremmen. Det går inte att ta prov på hästen för att kontrollera om den bär på styngflugelarver.

Dock har jag för mig att jag hört rekommendationer om att avmaskning mot styngflugor enbart bör ske efter påvisade ägg med tanke på hotet mot resistens?
Läs mer om detta på: http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?159
Just styngflugan nämns ju inte, men t ex i Danmark är ju avmaskningspreparaten numer receptbelagda och kräver träckprov för att skrivas ut.

I denna delen av landet har vi masser med otrevliga styngflugor... tom på hästar som inte går på bete...!

Jag har hittat det med trots att ingen häst gått på marken innan vad jag vet ...

Förra året hade min häst massor av ägg på benen, men i år har jag inte hittat några än. Håller tummarna för att det ska förbli så.....

Ingen anledning att avmaska mot den om man inte sett ägg på hästen.

Jo rekommendationen är att rutinmässigt avmaska mot just styngfluga.
Just för att slippa sådana här återuppblossande problem.
Om ALLA avmaskar mot styngflugan så försvinner den nämligen på bara en vinter.

Och detta står både i avmaskningsråd från tillverkare av maskmedel och är de råd som jag har fått från Veterinärerna på SLU.
Det finns väl ändå inget direkt problem med att avmaska med Ivermectin en gång varje höst påsamma vis som där inte finns något problem med att avmaska en extra dos med dubbel Banmith mot bandmasken på våren.
De resistenta maskarna åker ut med det andra maskmedlet.

Jag har ett nogrant och utav veterinär utarbetet avmaskningsschema.
det är ett 4-års-schema.

1a året, Cydectin, dubbel Banmith i maj.
2a året Banmint, Ivomec eller Cydectin på hösten.
3dje året Ivomec (eller Normectin), dubbel Banminth i maj.
4de året Banmint, Ivomec eller Cydectin på hösten.

Med en sådan avmaskning så blir där inga styngflugor.
Och Banminth tar bort de parasiter som kan ha blivit kvar efter de andra medlen.
Mot Banminth har ännu efter alla dessa år ingen resistens påvisats.

Efter vad jag hört/ läst så försöker man väl numer undvika just rutinmässiga avmaskningar samt rekommendation av sådana?! Exempel på detta är artikeln jag länkade till tidigare, där också träckprov rekommenderas starkt.

Just träckprov påvisar ju inte styngflugan, men så är väl inte den prio ett heller egentligen.

För övrigt så finns det har det väl numer faktiskt dokumenterats något fall av resistens mot pyrantel (som ingår i Banminth) - och det i och med detta endast är ivermectin/ moxidectin som det INTE påvisats resistens mot. Än.

Hur vet man att det är styngflugor?!
Vad är det?! :crazy:
Ängen som har en bild på en häst med styngflugsägg på?

Förra året hade våra hästar styngflugeägg på sina ben.
Jag själv och folk omkring har inte sett ägg på ca 20 år -vi trodde skiten var utrotat men tji fick vi.
/T

Fick tips om hur man lätt får bort de. (Vet ej om det fungerar)

Tydligen så är de "utformade" så att de lossnar av hästens saliv. Så om nån har en häst som gregglar mycket ;) kan ju nån prova.

Vi har än så länga inte haft några i år.

I år har vi haft 2 separata omgångar med styngfluga (senaste gången var för 5 år sedan då det var riktigt extremt, den gången gick dock tillfälligt dåligt skötta ardennrar på ett bete i närheten så då kom de nog från dem) i år har jag under två olika dagar fått hästarna pepprade med ägg dock med ca 1 månad emellan dessa anfall och inte ett ägg därimellan. Typiskt nog har jag flera 0 EPG hästar som annars INTE skulle avmaskas i år, nu blir det avmaskning för alla i höst.
Rekommendationen från Vidilab är att INTE avmaska om man inte sett några ägg.

Har nog inte sett några iår men typ alla andra år så speciellt ovanliga är de inte.

Houdinie skrev:
Jag har aldrig ens hört talas om stingflugor, Inte_Ung hade inte sett stingflugor sedan hon var barn (obekant om det innebär sten- eller järnålder... :D ),

Ungefär likadant för mig, visserligen inte så långt som sten- eller järnåldern, men runt 1752 kan jag tänka mig. Men tror att I_U är liite äldre än mig. Har ändå rört mig runt i landet en del, men ändå inte sett styngflugans ägg sedan tidig tonåring.

Måste bara fråga en sak. När man avmaskar på hösten, är det bara mot styngflugor då eller mot något annat också? Min häst har inte haft några flugägg än, så jag skulle ju tydligen kunna strunta i att avmaska i höst, om det inte är så att styngflugelarverna bara är en liten del av vad man avmaskar mot då? Är det så? Jag är så himla dåligt insatt i det här med avmaskning och det är så svårt att lära sig då det kommer upp nya rön hela tiden...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka