Stimulera sjuk häst?

H

hasselby

Någon som har tips vad man kan göra för att en sjuk häst ska få det lite roligare. Min häst står i box + sjukhage. Och han har börjat fått det väldigt tråkigt! Och lagt till sig med konstiga saker som att stå och snurra på stället och liknande som visar att han har det så tråkigt som han kan få det. Jag kan ju liksom inte pyssla med honom hela dagar. Så tips på något kul han kan göra???:

Sv: Stimulera sjuk häst?

Någon som har tips vad man kan göra för att en sjuk häst ska få det lite roligare. Min häst står i box + sjukhage. Och han har börjat fått det väldigt tråkigt! Och lagt till sig med konstiga saker som att stå och snurra på stället och liknande som visar att han har det så tråkigt som han kan få det. Jag kan ju liksom inte pyssla med honom hela dagar. Så tips på något kul han kan göra???:

Läste nyligen om forskning som visade att hästar som är oroliga i transporter blir lugnade om dom får en spegel att titta i. Kanske hänga upp en spegel där han inte kommer åt den (ifall den gick sönder och han skadade sig mera :eek:) men där han ser sig själv i den, och se om det hjälper? :idea:

Annars, saker att titta på öht? Kaniner i boxen bredvid så han både hör och ser dom?

Jo fast han har alltid en kompis hos sig.. Och han står så han ser massa hästar människor och ja hundar .. Han behöver liksom någonting annat som jag inte kan sätta fingret på..

Usch, det är verkligen inte roligt när de måste stå i sjukhage!
Det som är viktigast för hästar är tillgång på grovfoder och hästvänner. Om du kan se till att han får fri tillgång på grovfoder har du kommit långt. Det går ju bra med halm om du är rädd att magen blir rundare... Det är ju lite svårare med kompisar. Ser han några andra hästar där han står?

Hoppas att vistelsen i sjukhage snart är över!

Oups, såg nu att han har hästkompisar i närheten.

Jag har tagit en plastdunk gjort ett hål i och fyller med äppel bitar, morötter och dyl till min, (han är också skadad :()

Det håller han lite sysselsatt

har inte läst alla inlägg, så jag vet inte vad andra har tipsat om...Men, har du provat med boxleksaker? det finns ju sådana bollar med handtag, leksaker med äppelsmak man hänger upp i taket mm. En del hästar tycker ju sånt är skitkul, andra skiter ju totalt i dem...men om du inte har provat, så gör det! ge honom halm att pilla med, lägg det gärna i ett hönät så han har något att pilla med...
kommer inte på något mer just men...lycka till!:)

Ja tack för tipsen! Det jag skulle vilja bli av med är snurrandet i hagen.. Han gör det ej innne! Funderar på om jag skulle kunna lägga något som hindrar det, men vad tusan skulle det vara..:smirk:

Idag ställde jag ut vatten hingar i vägen så han inte kunde snurra.. La morötter i och spred moröttskivor över hagen:D

skulle bli glad över ett riktigt bra tips!!:banana:

Hugg lite kvistar och sly till honnom som han kan gnaga och pyssla med. Brukar uppskattas även om han har fri tillgång på grovfoder. SEn kan du kanske ge honom lite hjärngympa i form av trickträning!

Kan du inte ta plaststolpar och göra en liten sjukhage på gräs så han har ngt att pilla med.

Annars är PET flaskan med hål i och pellets innuti bra sysselsättning!
De kan hålla på i timmar för att få ut pelletsen.

Hugg lite kvistar och sly till honnom som han kan gnaga och pyssla med. Brukar uppskattas även om han har fri tillgång på grovfoder. SEn kan du kanske ge honom lite hjärngympa i form av trickträning!

Ja hygga lite kan jag ju göra.. Och lite konster :)

Kan du inte ta plaststolpar och göra en liten sjukhage på gräs så han har ngt att pilla med.

Annars är PET flaskan med hål i och pellets innuti bra sysselsättning!
De kan hålla på i timmar för att få ut pelletsen.

Det var precis det jag gjorde.. En gräshage som jag tänkte att jag kunde flytta runt lite.. Men han käkade lite gräs, sen var det inge skoj längre..

Men jag ska testa pet flaskan kul grej..:D

Gärna fler tips!:bump:

En kompis till mig la ut såna där bollar man eg. har till hundar(med hundgodis i) till sin häst. Det är ju iofs samma princip som PET flaska o plastdunk. Men hon tyckte det va kul när dom rullade iväg :rofl:
Till min häst slog jag ner en stolpe i hagen o hängde en gammal borste i ett kort rep på den. Fantastiskt kul tyckte min pålle :banana:
Lycka till med tillfrisknandet

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 420
Senast: Ridinglady
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka