Stillastående!

S

Solov

Jag har ett stort problem när det gäller hoppning! Jag älskar o hoppa o det gör min häst också men han hoppar stillastående, det är lite svårt o förklara han stannar inte men han hoppar liksom jämnfota ir saktar av o sen hoppar han för att han ska hoppa rätt måste jag ställa ETT ganska högt hinder i mitten av paddoken/ridhuset o galoppera från kortsidan rätt så fort för att han inte ska kunna stanna men detta går inte om man ska hoppa fler hinder eller en hel bana. Detta är ett stort problem p g a när han saktar av ir stannar till ir va man ska säga så tappar jag min sits o allt blir fel det förstör lltig o travhoppa är nästintill omöjligt. o eftersom hoppning är det jag vill stasa på o jag ska börja träna igen efter nyår så är jag enormt tacksam om nån har nått tips ir kan hjälpa mej! Tack på förhand// Emma:cry: :confused:

Sv: Stillastående!

Gör han samma sak på cavaletti? Eller om du använder hjälpbommar? Hur hoppar han vid löshoppning?

Jag har haft en sån häst som gjorde på liknande sätt och många unghästar reagerar likadant i början. Men jag har löst problemen genom cavaletti, hjälpbommar och i vissa fall genom mycket löshoppning. Det handlar om att hästen ska hitta tekniken, bjudningen och taxeringen. Så att den inte stannar upp utan litar på sig själv och ryttaren. Sån hoppning som du beskriver nu är ju inte speciellt bekvämt för varken dig eller hästen....

Lägg t.ex. upp galoppbommar eller travbommar och avsluta serien med en cavaletti, som så småningom blir ett hinder. Då får du och hästen hjälp med avstånden och förhopnningsvis också bättre språng, eftersom att det blir ett bättre flyt.
Lycka till!!

Prova sätt upp trippelbarr som är ganska brett men inte så högt, kanske 80 cm på det högsta men att det är brett så att du får ett annat flyt. Eller prova med studs innan ett hinder så att du får ett flyt. :smirk:

jjobbigt att läsa rosa hörru :p
Jag tycker att du ska både träna upp in hästs kondition och mod. För när hästen hoppar stillaqstående kan det bero på att dom inte riktigt orkar hålla i gång galoppen. och när du har fått upp en bra grundkondition så kommer hästen inse att det är mkt jobbigare att hoppa stillastående... lägg gärnaq till galoppbommar innan hinderna också :bump:

Hur gammal är din häst och hur länge är den hoppad?
Det är vanligt för unghästar nämligen, anledningen brukar va att de är osäkra.

Min ponny är hoppad på allvar sen i sommras och hon gjorde så i början, för att senare ta ett jätte-språng över hindret som kanske var 20 cm högt. Och då har jag hoppat högre i skogen med henne innan utan att hon gjorde så.
Men jag tyckte det var bra att hon hellre såg sig för och var misstänksam mot sådant hon aldrig sett förr än att hon bara kastar sig över flera meter innan.

För övrigt så är hon 129 cm hög och har i nuläget hoppat med ryttare 1.10 enkelhinder och bana på 90 cm med kapacitet för mycket mer.

Huvudsaken är att din häst gillar att hoppa, och att den har ok hoppteknink från början. Men du får ju räkna med att det tar tid...
Men jag tycket som andra sa att du ska lägga till hjälpbommar, cavaletti, ev studs och kombinationer. Jag löshoppade min ponny ganska mycket och det har gjort susen, för att hon tyckte det var superkul och samlade på sig mycket mod genom att hoppa kombinationer och sådant.

Lycka till!

Solov skrev:
Jag har ett stort problem när det gäller hoppning! Jag älskar o hoppa o det gör min häst också men han hoppar stillastående, det är lite svårt o förklara han stannar inte men han hoppar liksom jämnfota ir saktar av o sen hoppar han för att han ska hoppa rätt måste jag ställa ETT ganska högt hinder i mitten av paddoken/ridhuset o galoppera från kortsidan rätt så fort för att han inte ska kunna stanna men detta går inte om man ska hoppa fler hinder eller en hel bana. Detta är ett stort problem p g a när han saktar av ir stannar till ir va man ska säga så tappar jag min sits o allt blir fel det förstör lltig o travhoppa är nästintill omöjligt. o eftersom hoppning är det jag vill stasa på o jag ska börja träna igen efter nyår så är jag enormt tacksam om nån har nått tips ir kan hjälpa mej! Tack på förhand// Emma:cry: :confused:

så här gjorde min häst förrut, när han var unghäst.
jag tog allt från början jobbade med dressyren, cavaletti, gallopbommar, travbommar m.m
mycket bommar sedan går du högre och högre funkade för mej (:

Han e 20 år ! Jag börjjade rida honom i somras:P Tack för tipsen Pussokraam

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII