Stilla underskänklar!

Sv: Stilla underskänklar!

Nu är jag "dressyrtant", men kompis fick tipset att sätta fast sporrband runt sadelgjorden och i stigbyglarna.

Nu är jag "dressyrtant", men kompis fick tipset att sätta fast sporrband runt sadelgjorden och i stigbyglarna.

På det sättet lär man sig ju inte att hålla underskänkeln stilla, utan man tvingar den på plats oavsett vad ryttaren gör.

Jag skulle försöka trampa ner hälarna i stygbygeln och ha mer "tyngd" i knäna, tyngd låter fel men mer böj eller vad man ska säga. Sen är ju balansen väldigt viktigt i språnget.
Lycka till!

Jag hade samma problem jag oxå;)
Då sa min ridlärare att jag skulle flytta fram skänklarna så att dom låg längre fram än "normalt" och sen trampa ner hälarna så mycket jag bara orkade. Det dröjde ett tag innan man fick in vanan men idag så kan jag ha skänkeln i normal läge och dom stannar där även över hindren:banana:

Hoppas du fattade något vad jag menade.

orsaken till detta brukar oftast vara att man inte tänker på att trampa ner hälen.

Det kan beror på att du kniper med knäna, som resten sagt trampa ner hälen!

Sen kan det också vara lite att du inte har balans, stå mycket i fältsitts och trampa ner hälen ordentligt.

Knäslut :D men inte knipa med knäna, trampa ner hälen och försök ha rätt tramp i stigbygeln s.a.s Jag tycker man kan testa att sätta fast stigbyglarna med en sporrem i sadelgjorden om man vill testa det, vet flera som gjort det och tycker att ddet hjälper för att lära sig att hamna och få rätt läge, sedan lär man sig och får rätt känsla per "automatik" , säger dom som testat :p

jag har dock inte gjort det, är ju dressyr"tant" jag :angel:

Så gör jag oxå:(
men min tränare tvingade mig att länga stigbyglarna och ner mkt med hälen och det vart mkt bättre

Jag hade det problemet för när jag knep förmycket med knäna och hade en sadel med mycket vulster under. Nu mera hoppar jag i en faltback utan knävulster alls och sitsen är mycket bättre.

Hur är din sadel?

Jag tycker dock inte att man ska sätta fast stigbygeln med sporremmar. Om hästen går omkull har du i princip ingen chans att tar dig ur stigbygeln, du fastnar med benet under hästen. Har sett det hända.
Är inte hästen jättestörd av det tycker jag att man ska se till att man ska ha bra sits med resten av kroppen. Alla som har tränat och tävlat i ett flertal år sitter inte särskilt stilla med skänkeln heller.:smirk:
Men det är vad jag tycker..

Hehe jag rider på ridskola så jag har ingen speciell sadel :p Men okej, jag borde nog trampa ner hälarna mer, ska tänka på det :) Tack så mycket för svaren!

Som flera andra har sagt: Sluta knipa med knäna/låren och lägg vikten i fötterna! Tänk tuuuuuunga fötter! :D

Min tränare säger alltid: Knäslut var inne på 70-talet! till de som har hälarna i schabraket över hindren! :rofl:

Fäst sporr remmar eller balsnören i sadelgjorden och stiglädret, då kommer du garanterat ingenstans med underskänkeln!

Rid utan stigbyglar, blir mycket tydligare då när man kommer ur läge med sitsen och man blir väldigt motiverad att ha en korrekt sits eftersom det är svårare att hitta tillbaka till balansen utan stödet från stigbyglarna.

Haha, precis! De två han fick tjata på mest var verkligen sådana som bara skulle dööööö om de var det minsta lilla ute! :rofl:

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 412
Senast: Sar
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka