Stilla skänklar

N

Nuchi

Jag har lite problem med att hålla mina skänklar stilla. Vad kan det bero på och vad kan man göra för att få bort det?

Sv: Stilla skänklar

Reglera stigläderlängden lite? Fundera över hur bra du sitter i sadeln? Bli longerad utan stigbyglar?

provat allt men lill tjejens skänklar flyger lite hur som helst..
kan kanske bero på åldern :angel:

Om det är hela skänkeln som är ostadig är det vanligt att även mellandelen inte är helt stadig, när du sitter stilla i sadeln kommer även skänkeln bli stilla. Om det är underskänkeln är det vanligast pga. att man kniper med knäna. Botemedel? Rid utan stigbyglar, JÄMT under en period. När du sen tar dem igen kommer du känna skillnad direkt. Sen att bli longerad är super, som någon skrev.

får prova det på henne så får vi se. tack för alla tipsen :D

När jag spänner mig i axlarna så måste rörelsen få komma ut på
annat sett, vilket leder till att mina underskänklar flaxar som
besatta :o men så fort jag sitter bra - avslappnat och bra, så ligger
dem stilla intill :)

När skänkeln inte är stadig är det oftast så att man har vikten på fel ställe. Exprimentera lite och se vart du känner att det känns stadigast att ha vikten...hoppryttare tycker oftast att vikten i hälen känns bäst och funkar bra. Men det är ju lite annorlunda i dressyren.

din sadel skapar en massa problem.....den ligger förlångt fram och sätter dig i stolsits.

Byt sadel så kommer du nog komma tillrätta med dit skänkelproblem :idea:

Tämligen omöjligt att säga att det beror på sadeln, svårt att se på filmen.
Men när du lutar överlivet bakåt åker skänkeln automatiskt fram.
Ett tips är att träna mer utan stigbyglar och att alltid skritta fram utan stigbyglar. En form av "latmans streching";)

Har du en snäll häst så spänn fasst foten i stigbygeln och sadelgjorden med ett band för sporrar. Brukar kännas lite skumt i början men det kan ju vara värt ett försök.

Måste hålla med Waco om att det ser ut som om sadel ligger för långt
fram samt att du hamnar fel i sadeln, den är lite "felbyggd" för dig!
I allafall av det man kan se på filmen, jag kan ha helt fel, men det är
vad jag ser :p

Jag har alltid haft sådana problem med skänklarna tills alldeles nyligen! Vad som har hänt riktigt vet jag inte riktigt men det är som
om någon tryckt på en knapp :D
Innan hade jag försökt med att knyta fast stigbyglarna i sadelgjorden, tvingat i princip fötterna intill hästens mage mm.
Det hade såklart inte hjälpt och jag försökte också med att slappna
av och känna efter som man väl egentligen ska göra.
Men det jag började tänka på alldeles nyligen var att inte dra
bak skänkeln när jag drev på hästen och inte heller drog bak den när
jag red lätt, vilket hände :P
Och istället för att när jag suttit upp på hästen rätta till benen direkt
och försöka "lägga" dom rätt mm. Så bara satt jag...
Låter lite konstigt men med hjälp av detta och antagligen många fler faktorer så har det fått mig rida bättre med stadigare skänklar.
Se till att du har en sadel som du känner gör din sits rättvisa, och
försök inte med genvägar eftersom det kommer säkert visa sig senare. :banana:
Jag är ingen expert :S Men försök att hitta dom små felen som
gör att du antagligen inte lägger vikten rätt, eller liknande. :)

De flesta hästar är mer eller mindre svåra att sitta på och det gör ju inte saken lättare om man själv har en eller flera svaga punkter. När du sitter i sadeln ska du (om vi börjar uppifrån); titta framåt, (såg till och med en jätteduktig tjej som red ett program som tittade lite svagt uppåt mot taket, såg jätteproffsigt ut:d) det finns igentligen inget tips på hur man ska titta framåt för att det ska bli lättare utan det är bara att göra det:smirk: .

Axlarna ska hållas i jämnhöjd med varandra. Har man problem med detta kan man rida mot en spegel och se till att man håller axlarna jämnt och sammtidigt se till att man har jämna stigläder och att man inte sitter och viker sig i sidan. Oftast beror både ojämn axelhöjd och att man viker sig i sidan på att man rider med ojämna stigläder eller att man sitter mer på det ena sittbenet än det andra. Det finns hästar som är svaga i ena sidan och därför flyttar de sin ryttare till den andra sidan vilket gör att ryttaren hamnar snett i sadeln. För att motverka detta finns bara ett sätt, vägra sätta sig snett. Om man ständigt sätter sig rakt och känner båda sittbenen så kommer hästen att muskla till sig och sluta flytta runt sin ryttare.

Ryggen Om man svankar så kan det hjälpa om man tänker sig att man ska sätta sig längre bak på rumpan så att man skjuter fram sittbenen lite. Då brukar ryggen räta ut sig automatiskt!

Benen Eftersom att det är viktigt att man håller skänklarna stilla för att inte störa hästen i onödan finns det ett tillvägagångsstätt som alla ryttare måste jobba på ständigt och jämt. Man måste ha magstöd! Genom att "hålla ihop" hela sitsten med magen kommer man långt. Försök också att känna att du sugs med i hästens rörelser så att du kommer ner i sadeln ordentligt så brukar benen hamna på plats. Om du har problem med att tårna pekar utåt så försök inte pressa in tårna, det gör bara ont. Ta istället dina händer till hjälp och dra tag på baksidan av låren och vinkla om hela benen genom att vrida så att knäna kommer mera in mot sadeln. Detta brukar fungera oväntat bra!

Det bästa är att ta regelbundna ridlektioner så att man kan ha någon som petar på ens sits lite extra.:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka