Stilhoppning - vad exakt bedöms?

Puppan

Trådstartare
Nu är det ju mycket prat om att förbättra ridningen och så vill man införa fler stilhoppningstävlingar.
Jag blir bara lite förvirrad. Nog kan jag se när någon rider väldigt fult, men vad kommer man att bedöma på en stilhoppning?
Är det bara ryttarens sits och påverkan eller även vägarna och att ritten ser harmonisk ut?
Finns det kanske t om färdiga protokoll att använda vid stilhoppning och i så fall, vad är det för bedömningspunkter i de protokollen?

Sv: Stilhoppning - vad exakt bedöms?

Det finns speciella protokoll till stilhoppning, dom går nog att beställa från ridsportförbundet. Nu var det rätt många år sen som jag red stilhoppning sist men det är ju vägar, tempo, rytm, sits mellan och över hinder, helhetsintryck, klädsel mm

Det finns speciella protokoll till stilhoppning, dom går nog att beställa från ridsportförbundet. Nu var det rätt många år sen som jag red stilhoppning sist men det är ju vägar, tempo, rytm, sits mellan och över hinder, helhetsintryck, klädsel mm

klädsel? :eek: :)

"Ryttarens klädsel och helhetsintryck" tror jag bedömningspunkten hette. Och hel, ren och prydlig skulle väl ge en tia på den punkten?

Tror inte det var så stenhårt med klädseln faktiskt, minns en sak det var att man ska ha svarta ridvantar :D

klädsel och uppförande står med på poängavdrag, liksom rivningar och vägringar. man kan alltså inte få pluspoäng för klädsel, utan bara minus.

annars är det
*ryttarens sits och inverkan mellan hinder (max 10 p)
*ryttarens sits över hinder (blick, överliv, skänkel, hand) (max 10 p)
*vägval (max 10 p)
*tempo (max 10 p)
*helhetsintryck, ekipagets samspelthet (max 10 p)

Man ska ha en bra sits, rida i rytmiskt, bra tempo och fina vägar, ingfet ryck och slit. Med sitsen bedöms det mesta; blick, händer, skänkel och överliv. kanske mer också. självklart ska man vara ren och prydlig, men det är väl självklart när man tävlar?? ;)

Tror inte det var så stenhårt med klädseln faktiskt, minns en sak det var att man ska ha svarta ridvantar :D

Det är väl inte helt rätt?
Jag har för mig att det är så att man inte MÅSTE ha svart, men att man däremot INTE FÅR HA vita...?

fast jag kanske har fel... var "längesen" jag red stilhoppn.
Har dock fått 48/50 en gång ;)

Haha jag menar inte att man blir nedsliten av hästen om man har någon annan färg än svart, men förr iaf sa dom att vid hoppning skulle man ha svarta vantar, vita var för dressyr. En del domare gav mindre poäng om man hade vita vantar.... men har ingen aning om hur det är nu...

jaja alltså jag menade ju mest på att man inte fick ha vita, att det var det som var regeln... men att man gärna fick ha marinblå, bruna ...ja you name it ;)

Jag har för mig att man fick avdrag om man hade vita

Vet inte om det står kvar i stibedömningsprotokoll numera, när det förut var ngt som på slutet hette V75-hoppet så togs den bedömningspunkten bort.
Detta V75-hoppet var för de som inte är så gamla som mig så de ridit det, en stilbedömning som var i vanliga klasserna.
Man kunde alltså få en placering i klassen och vara oplacerad i stilbedömningen eller vice versa. Eller vinna båda. Och oftast så var det faktiskt de som var högt placerade i klassen som var högst placerade i stilbedömningen också.
Sedan kvalade en viss % till en final, sedan en riksfinal.
Synd det tagits bort, jag gillade det! Man fick ju liksom två tävlingstillfällen i samma klass!
Dessutom var jag med den pållen jag hade då oftast på pallplats i stilbedömningen... ;)

I allafall så fanns en punkt som hette "hästens omvårdnadsintryck", och den tolkade 99% av domarna som att hästen skulle ha 10 p om den var flätad, 9 om den inte var det.
Och den för ryttaren, den som du nämner, den tolkade lika hög % av stildomarkåren som att om ryttaren hade hårnät var det 10 p, utan hårnät 9 p.
Och så påpekades bristen av flätor och/eller hårnät med många !!! i protokollet! :D
Efter ett par år ansågs de 2 punkterna fullkomligt onödiga och togs bort ur protokollet.

Okay. Jag har aldrig ridit V75-hoppet utan ridit stilhoppning på ponny... Men det var ett tag sedan och det är mycket möjligt att punkter tagits bort och diverse räknesätt ändrats... "På min tid" (jag börjar bli gammal... :crazy: ) så fick vi pluspoäng och inte minuspoäng också.

På V75-hoppet var det minuspoäng för vägran och nedslag.
Men inga pluspoäng.

Synd det inte är mer stilhoppning nu för tiden! Men de få ggr jag sett stilhoppningsklasser på tävling, då har det varit mkt få starter. Undrar varför, för i detta V-75 hoppet var det de som låg i topp i vanliga klassen som visade sig ha högst stilpoäng också. Så stilbedömning i hoppning har ju inget egenvärde, rider man stilmässigt korrekt rider man uppenbarligen snabbast och felfriast också.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 454
Senast: Yeah but
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 576
Senast: Grazing
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka