Stilbedömd Terrängritt

Sv: Stilbedömd Terrängritt

Jag red ju test-tävlingen i Hermanstorp med min 4-åring, och kan ju passa på att berätta att det INTE är så lätt som det låter X)

När jag kom dit började jag gå den bana jag trodde var den jag skulle hoppa, men som sedan visade sig vara P70, hahaha!
90-klassen som jag red var med samma hinder (förkortad bana och med vissa undantag) som lag-sm för D-ponnyer för några år sedan!
Jag har ridit ganska många 100-klasser på Irland, och det fanns hinder med som var svårare än något jag stött på på tävling tidigare. Så sjukt nervös jag var, och min stackars Nelly var enda 4-åringen i startfältet. De flesta andra var 6-åringar som gått 1.20-1.30, haha!:eek:

Vi kom runt, men hästen i fråga har aldrig hoppat hörn eller 'skinnies' förut, så hon bröt ut en gång var på de 3 som var med...
Fick därför ingen bedömning, mer än att det var skickligt av mig att få runt en så orutinerad häst. :p

Nu vet jag i alla fall vilka krav som ställs, och vi är redo för 2012!

Hm, men då är det ju bra att där finns 80-klass också :angel: Om någon nu arrangerar den vill säga... :p

Ja men kolla!
Det kanske var där på test-tävlingen de såg oss o insåg att "Jäklar, vi måste nog ha en lägre klass för RIKTIGA bäbisar också" :p

Hej allihopa!
Jag är helt ny både på Buke och med fälttävlan!
Under 2011 började jag (mycket motvilligt) rida lite terrängträningar med "min" stora häst och vi red två små pay & cross på vår träningsbana på 70 och 80 cm och provade på att rida en debutant tävling i Falkenberg i aug, givetvis uteslutna i terrängen, men vi tog oss iaf igenom hela banan! :banana:
I alla fall, jag åkte sedan till Hermanstorp och red den här testtävlingen, med stilbedömd terrängritt! Det var först efteråt, när jag bland annat läste om det i Ridsport att det stora gänget med folk som tittade på oss stackare på ca 7 pers som red 90-klassen vuxna hästar, var en massa duktiga tränare, ryttare och andra kunniga som var där för att lära sig tävlingssättet. Det var dock en riktigt bra tävlingsform, otroligt givande, trevligt upplägg, schysst att även för de vuxna hästarna få skritta igenom vattnet, få gå banan till häst och att det helt enkelt var ett väldigt snällt sätt att prova på tävling lite. Att sedan hästaskrället hoppade utan minsta tvekan på allt utom en liten utbrytning på en häck med grav framför och vi slutade på en 2:a placering och fick rosett, det gjorde inte precis att upplevelsen blev mindre fantastisk!
Det var fantastiskt roligt och jag hoppas verkligen att det kommer att arrangeras fler sådana här tävlingar under 2012 och i framtiden, ett utmärkt tillfälle att inte bara träna hästen på terrängmomentet, utan även sig själv och dessutom få lite feedback på sin egen ridning under en tävlingslik pressad situation! Himlans skoj! Jag vill igen igen igen! :bump:

*kl*

Hur hittar man tävlingar i Stilbedömd terrängritt? TDB? För det är ju en tävling nu?

Gilla på både 80 och 90 för häst :banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
130
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När internationell fälttävlan återvände till Strömsholm och Nationaldagstävlingarna är det svenskt i topp i den tvåstjärniga klassen...
Svar
0
· Visningar
135
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlan är först ut av de tre ridsportgrenarna under OS i Paris 2024. Så här går tävlingen till.
Svar
0
· Visningar
192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka