Stilbedömd Terrängritt

Sv: Stilbedömd Terrängritt

De två stilbedömda terrängritterna jag ridit har varit så att domaren står på ett lämpligt ställe där han ser de flesta hinder och bedömer följande punkter:

Anridning på hinder; tempo och vägar:
*anpassat tempo med rytmisk anridning och korrekta vägar
*ridningen i jämnvikt vid vändningar
*Känsla för distanser till hinder

(sen är det några rader där domaren skriver en kort sammanfattning)

Sits:
*säker och stadig sits i jämnvikt och balans nära hästen
*Stadig underskänkel och anpassad stigläderlängd
*Stadig hand med anpassad och varierad tygellängd
*elastisitet

(några rader med kort sammanfattning av ovanstående punkter)

Ryttarens inverkan på hästen eller ponnyn:
*kontroll och inverkan på tempot
*ryttaren har hästen för skänklen
*känslighet

(några rader med kort sammanfattning av ovanstående punkter)

Sedan står det betygskala nedanför

1-4 = Mindre bra 5= godkänt 6=tillfredställande 7=bra 8=mycket bra 9=utmärkt 10= föredömligt

Här står det sedan en kort kommentar och sedan slutbetyget

Alla Stilbedömda Terrängritter runt om i landet är säkerligen inte likadant bedömda, men de jag ridit får man liknande ett dressyrprotokoll där det står kritik under ovanstående punkter :) skrev bara snabbt av pappret från min senaste stilbedömda terrängritt.

Edit: Tävlingen i helhet är som en vanlig hopp eller dressyrtävling, man värmer upp och sen rider man sin runda, det varierar nog från tävling till tävling vilka klasser som finns.

Det är i stil med vad du skriver och kommer som tävlingsform nästa år, med TR och skit vad jag förstått det som. Vi kommer ha första testtävlingen på Hermanstorp 17 september. Ska bli riktigt kul!

kl

Har oxå ridit en sån och det var som Kansi bansi sa:) va rätt roligt att få det bedömt! Man får förresten avdrag om man får stopp osv :)

kl; är det bara terrängritten som an tävlar i då? ingen dressyr eller banhoppning?
hade varit ngt för lata mig som knappt orkar med 2 lokala hopp klasser en varm dag ^_^

Japp det är bara terrängen, iaf om det går som en pay and cross... Men det är väl snack om att alla debutanter ska vara stilbedömda?

Äntligen har det kommit till Sverige, såg att Hermanstorp skulle ha tävling och har anmält nu, fast "terränghästprov" :D Där ska det iaf vara en riktig tävling och det är bara terrängen man rider :)

Det verkar som de har kopierat det tyska systemet om man tittar på klasserna iaf. Med terränghästprov för unghästar och stilterräng för äldre ekipage. Om de har samma bedömning så är unghästklasserna en bedömning av hästen, typ unghästchampionat, hur den hoppar, flyt genom banan, galopp etc. Kräver ju att ryttaren kan visa hästen jämt och bra också.

Stilterräng bedömer ryttaren, också flyt i ritten, sits, hur man rider på olika hinder etc.

I Tyskland poängsätter de med bara en siffra (med decimal), man får alltså inget protokoll eller så utan bara en poäng, den med högst vinner. Vet inte hur det blir här? Hade ju varit kul att få något sorts protokoll :)

Samma system ja, vi har ju Anne :love:

Tror man skulle få lite muntlig kritik oxå, ev på papper? Men jag bor inte hemma längre så har inte direktinfo ;)

Hur har ni fått tävlingarna att gå runt i Tyskland (mfl kanske?)? Det här bli dyrt med ÖD + 2 stildommare och 5 min per ekipage + vet hela dagen.

Vi tänkte lite åt (i framtiden, dvs nästa år) att ha en av domarna som ÖD och så ingen muntlig kritik. Lite mer a la dressyrtävling, och åp så vis kunna korta ner tiden/ekipage. 5 min är ju inkl en kort muntlig kritik efter ritten.

(med reservation för ev ändringar sedan jag pratade med morsan senast)

Ska iaf bli skitkul, jag ska hem och kika!

Samma system ja, vi har ju Anne :love:

Tror man skulle få lite muntlig kritik oxå, ev på papper? Men jag bor inte hemma längre så har inte direktinfo ;)

Hur har ni fått tävlingarna att gå runt i Tyskland (mfl kanske?)? Det här bli dyrt med ÖD + 2 stildommare och 5 min per ekipage + vet hela dagen.

Vi tänkte lite åt (i framtiden, dvs nästa år) att ha en av domarna som ÖD och så ingen muntlig kritik. Lite mer a la dressyrtävling, och åp så vis kunna korta ner tiden/ekipage. 5 min är ju inkl en kort muntlig kritik efter ritten.

(med reservation för ev ändringar sedan jag pratade med morsan senast)

Ska iaf bli skitkul, jag ska hem och kika!

Vilka är stildomarna?

nä så noga var det inte att få reda på det, jag bara hade en undring om nån visste.

Sen vet nån hur man blir stildomare? Är det nån särskild utbildning för det eller är det bara människor som "tycker"? All bedöming är väl iof att nån "tycker" men det måste väl finnas några riktlinjer i bedömningen som är lika världen runt ja som dressyrdomare?

Åkte inte Anne och någon till ner till tyskland och utbildade sig till stildomare enligt deras system? Har jag ett vagt minne av, eller var de bara på "studiebesök" kanske... Hmm har för mig jag läste något om det någon gång för inte allt för länge sedan:angel:

Åkte inte Anne och någon till ner till tyskland och utbildade sig till stildomare enligt deras system? Har jag ett vagt minne av, eller var de bara på "studiebesök" kanske... Hmm har för mig jag läste något om det någon gång för inte allt för länge sedan:angel:

ok, jag tänkte som så med tanke på vad som hände i ponnyernas SM-kval 1 med stildomare, var det inte bara ett individuellt tyckande där ingen var överens och färgen på schabraket kommenterades?? Det kändes inte helt genomtänkt men detta kanske är annorlunda :)

Nu har jag ingen koll på ponnysidan längre, så det kan jag inte säga något om.
Tex. på Breeders så har de ju "stilbedömning" för 4 och 5 åriga hästar. Där bedöms inte färgen på schabraken utan där tittar man ju endast på hästarna och deras kapacitet/utbildningsnivå osv. Förra året var Anne, Linda A och en tysk herre domare.

När jag kikade på Hermanstorps propp verkar det var mer åt det hållet. Klasserna för unghästarna kikar man bara på hästarna och de andra klasserna fokuserar man på ryttaren. Då ska kläder och färg på utrustning inte ha någon betydelse.

Sen kommer nog aldrig stilterrängen att ersätta grenen fälttävlan, men jag tycker att det är ett jättebra komplement! Vi behöver rida mycket mer terräng här i Sverige!! Kan vi göra det på detta sättet där vi dessutom får feedback på hur bra vi gör det och inte bara att vi rider tillräckligt fort, så kommer det nog att göra mycket nytta för sporten:)

Om de nu har kopierat det tyska systemet så funkar det hur bra som helst! Det ersätter inte den riktiga fälttävlan, alla "riktiga" klasser där med dressyr hopp och terräng rids med normal bedömning även på låg nivå och så tror jag det blir här med? Utom möjligtvis i vissa debutant.
De domare som är utbildade är väl de som bland annat har dömt breeders för unghästar. Jag har också varit med och ridit en träning för stildomare där de övade sig med Janne som "lärare". Då tittade de bland annat på sits, tempo och rytm i banan. Sen blir det ju som i alla bedömningssporter diskussioner om poäng, men kollar färg på schabrak ska de nog inte göra...

Det som är bra är ju att det är lättare för klubbarna att ordna och man kan ta ut unghästar på detta först innan de går en riktig tävling. De flesta rider också stilterräng innan de börjar i andra klasser och kan skaffa rutin i terrängen, framförallt då man kan rida två klasser på en tävling tex.

Sen skadar det ju inte att ha en fint flätad häst och vita skydd iaf. fram som ser lite häftigt ut när man kommer galopperande! Och precis som i dressyr så är det ju ett helhetsintryck domarna får med, man kan ju försöka se hel och välvårdad ut :D

the_connemara: Har inte varit med om att man i tyskland får några kommentarer, det är inte så noga där, de skriver ner poängen på en tavla bara som man får gå och titta på eller säger det i högtalaren. Det är ingen besiktning och jag skulle tro att en av stildomarna är någon sorts öd med. Sen har de inga direkta hindervakter utan domaren ser ju de flesta. Det brukar vara väldigt avslappnad stämning, folk kommer med lastbilen full av hästar och så blir startordningen lite som det blir :p

nä så noga var det inte att få reda på det, jag bara hade en undring om nån visste.

Sen vet nån hur man blir stildomare? Är det nån särskild utbildning för det eller är det bara människor som "tycker"? All bedöming är väl iof att nån "tycker" men det måste väl finnas några riktlinjer i bedömningen som är lika världen runt ja som dressyrdomare?

Anne ska hålla utbildning för stildomare under vår provtävling iaf, mer än så vet jag inte :)

Jag är nu anmäld till Herrmanstorp med min fyraåring!
Det ska bli så spännande, så länge hon kommer ur sin växtperiod innan dess =)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
130
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När internationell fälttävlan återvände till Strömsholm och Nationaldagstävlingarna är det svenskt i topp i den tvåstjärniga klassen...
Svar
0
· Visningar
135
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlan är först ut av de tre ridsportgrenarna under OS i Paris 2024. Så här går tävlingen till.
Svar
0
· Visningar
192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka