Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle tolka det som att du får göra det eftersom det inte står uttryckligen att du måste ha dem utanpå. Men jag undrar varför du har det? Jag tycker det känns osäkert att de sitter fast samt att det borde bli ett punkttryck på hästen?Får man tävla dressyr med stigläderna under kåpan? Rider alltid så hemma för att spara sadeln på utsidan, men har bytt till det traditionella sättet inför varje tävling. Tycker inte jag hittar nått vettigt i TR när jag försökt kolla upp det. Men nån här kanske vet?
Jag skulle tolka det som att du får göra det eftersom det inte står uttryckligen att du måste ha dem utanpå. Men jag undrar varför du har det? Jag tycker det känns osäkert att de sitter fast samt att det borde bli ett punkttryck på hästen?
Varför skulle man inte få ha dom under kåpan?
Det har att göra med att det är svårare för dom att lösa ut om man trillar av och fastnar med foten i stigbygeln.Varför skulle man inte få ha dom under kåpan?
Ingen aning. Jag har bara varit rädd att man inte fick och jag skulle komma till tävlingen på det sättet eftersom jag inte visste att man inte fick.
Jag har mina under kåpan, och har haft på tävlingar också.
Har aldrig ens tänkt tanken att man inte skulle få, ser ingen anledning till att det skulle vara så heller?
Gör det så stor skillnad?Det går bra att tävla med dem så . Många dressyrsadlar är dessutom konstruerade att ha lädren under kåpan.
Jag har ridit med bägge lösningar.
Personligen gillar jag inte lädren under kåpan eftersom de låser skänkeln ovillkorligt mer vad man än må vilja argumentera . Jag vill vara fri i sitsen och hjälperna . Inte för att mina hjälper är så perfekta utan för att i de fall de inte är det, lära mig bättre i själva grunden - inte via att ”låsa fast” ngt som skänkeln . Stiglädren under kåpan ger definitivt ett mer oflexibelt/mindre rörligt
skänkeläge.
Vilket i sin tur givetvis påverkar resten av sitsen i viss mån.
TR är ju TR och jag är utifrån hur vissa andra detaljer kontrolleras rätt förvånad att under kåpan är ok eftersom det under vissa omständigheter faktiskt påverkar ryttarens ev brister gällande inverkan en hel del åt det fördelaktiga hållet hos en mindre i grunden ”balanserad” ryttare .
Gör det så stor skillnad?
Vet inte om jag har provat ngn gång, och alla dressyrsadlar jag rider i nu har dessutom enkelkåpa.
Annars hade det kanske varit ngt för mig som i svaga stunder är lite flaxig både här och där