Stigbyglar och säkerhet

trofé

Trådstartare
Funderar lite på detta med stigbyglar och dess säkerhet. Är egentligen främst distansryttare, och funderar på vilka stigbyglar jag ska skaffa. Eller snarare om de ska ha korg eller inte. Kom då att tänka på ni westernryttare i de allra flesta fall (åtminstone på westernsadlar) rider med stigbyglar som inte kan lösa ut på något vis, och med ett stigläder/fender som inte kan lossna från sadeln.

Hur ser ni på det med risken att fastna i stigbyglen om man skulle ramla av? Ger det lika bra säkerhet att använda skor med klack som att ha säkerhetsstigbyglar? Hur tänker ni?

/trofé som funderar på stigbyglar med eller utan korg

Sv: Stigbyglar och säkerhet

Jag har inte provat så många olika westernstigbyglar men på dom jag använt mest (continental) är det nästan omöjligt att fastna, foten kan liksom inte komma in så långt eftersom botten i stigbygeln är så bred.

Tack för svar! Nu ser ju inte de stigbyglarna jag tänker på riktigt ut som westernstigbyglar, är nog något bredare fotdel/platta på dem. Men likande. Blir så tveksam, kanske att man skulle ha korg ändå?

Använder du alltid skor med klack i dina westernstigbyglar?

Ok, och du känner då ingen oro för att du skulle kunna åka in med foten och fastna, eller fastna på något vis om du ramlar av?

Menar du typen som Podium har? Som ser ut som en westernstigbygel men med bredare platta? De finns med korg, och känner man sig osäker på att rida utan korg, så använd det.. men vet ej om man får ha korg på om du ska tävla western.. men det är ju bara att kolla regelboken... =)

Nej, har testat och få in foten och det var inga problem. Kanske jag lever på storfot;)

Modellen jag tänker på heter EZ ride. Tänker mest på hur stora oddsen är att man ska fastna/få igenom foten. Det är ju lite för sent att tänka om den dagen man ev blir släpad efter en häst. Men har aldrig tidigare fastnat i någon stigbygel, men så blir jag lite paranoid när jag börjar fundera...;)

Jag har köpt stigbyglar i westernstuk som är sk säkerhetsstigbyglar. De är som en inre stigbygel i själva stigbygeln som löser ut om man skulle bli hängande i den. Inköpta på Westernbiten. Ganska dyra, någonstans runt 1300:- har jag för mig men det kändes som en god investering för en ostabil ryttare på en sprallig arab.

Jag använder alltid skor med klack. Har säkerhetsnoja men känner inte att jag kommer att fastna och släpas efter hästen. Tror det beror på att westernstigbyglarna är så pass breda och fendrarna så "stela" så att det känns som att det är svårare att fastna. Å andra sidan brukar sätet också vara lite svårare att trilla ur :) Har dock funderat på tapaderos men inte kommit så långt.

Det finns westernsigbyglar som löses ut om det händer något. Såg dem i en western tidning som jag fick i brevlådan härromdagen..

Jag har med korg, skitbra!!

*webbutik borttagen /mod*

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 165
Senast: Badger
·
Distans Har lagt en liknande tråd på western, eftersom de till allra största del rider med stigbyglar som inte kan öppna sig eller lösa ut på...
Svar
6
· Visningar
4 020
Senast: trofé
·
Utrustning Satt och fundera lite på stigbyglar,finns ju endå en hel del säkerhetsstigbyglar,det är den vanliga gummisnodden,dom som löser ut,sen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 560
Senast: Minstral
·
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 964
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka