Stigbett?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LoveMyHorse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 14 259
Sv: Stigbett?!

Sorry länken funkade inte riktigt:angel: men om du söker på stigbett längst upp till vänster på startsidan du kommer till hittar du det.

man använder ett sånt om man leder hästar ex bångstyriga hästar. man sätter bettet i en stigrem/kandarrem och runt nacken som vanligt.

Eller så använder man ett sånt på en häst som ska klippas där inget annat fungerar. :angel:

Det är starkt så att säga. Används oftast på de hästar som har en förmåga att vilja dra iväg och stegra när man leder dem. :crazy:

Det kallas även hingstbett. Detta kanske för att det inte är ovanligt att man använder det för att leda just hingstar som kan vilja stå på bakbenen eller göra andra gymnastiska övningar som man själv inte är så intresserad av.:rofl:

finns det inte någon som har någon bild på ett stigbett som sitter på en häst??
Har alltid undrat hur det ska sitta:angel: Aldrig förstått mig på de där stigbetten :confused:

15935186.jpg

flera bilder
http://www.pixbox.se/alb_show_id605328_page0.html

Okej, jag har en liten fundering :angel: Jo, om man leder en liten bångstyrig hingst som får för sig att blåsa upp sig, flyga i luften, resa sig osv för minsta lilla .. använder jag kedja på denne runt snoken.

Men, är stig/hingstbettet skarpare än en kedja som ligger i munnen/ovanpå nosryggen ?

Tycker de borde ju vara typ samma .. ? Iofs så ser de ju ut som att den lilla "böjen" på delen som ligger i munnen på hingstbettet lär ju trycka på hästens tunga då den t.ex reser sig ?

Ngn som fattar vad jag yrar om .. ? :angel:

Okej, jag har en liten fundering :angel: Jo, om man leder en liten bångstyrig hingst som får för sig att blåsa upp sig, flyga i luften, resa sig osv för minsta lilla .. använder jag kedja på denne runt snoken.

Men, är stig/hingstbettet skarpare än en kedja som ligger i munnen/ovanpå nosryggen ?

Tycker de borde ju vara typ samma .. ? Iofs så ser de ju ut som att den lilla "böjen" på delen som ligger i munnen på hingstbettet lär ju trycka på hästens tunga då den t.ex reser sig ?

Ngn som fattar vad jag yrar om .. ? :angel:

Ett stigbett är skarpare än en kedja eftersom att stigbettetet trycks upp i gomen på hästen.
Så när hästen reser sig osv är då stigbettets verkan är då att den trycks upp i gomen.

Men jag föredrar att använda kedja, och jag tycker dock inte att stigbett bör användas av oerfarna männsikor eftersom det är lätt att knäcka nosryggen.

Hon måste ha menat tvärtom, att kjedja kan bryta det.

En fördel med stigbett jämfört med kedja är att stigbettet sitter stadigt vad som än händer. Åtminstonde jag har varit med om att hästar har gjort saker där det har slutat med att kedjan sitter över mulen eller har åkt av eller något annat. Dessutom så slipper man riskera att hästen sticker medan man sätter på kedjan och att man då klämmer sig, eller fastnar. Sedan återstår då "bara" det lilla problemet att tränsa en stolle-pålle i hagen, fast det brukar gå bra.

Jag tycker att det känns ganska så riskabelt att ta av en häst som har mycket bråttom när man har kedja. Det är lätt att skada sina fingrar. Samtidigt som hästen rycker och drar så ska man slacka på kedjan, alltså sticka dit fingrar och pilla (och fastna).

Ett stigbett är skarpare än en kedja eftersom att stigbettetet trycks upp i gomen på hästen.
Så när hästen reser sig osv är då stigbettets verkan är då att den trycks upp i gomen.

Jag må va trög .. för jag begriper mig inte på hur stigbettet kan trycka i gomen ? :confused:

Men jag föredrar att använda kedja, och jag tycker dock inte att stigbett bör användas av oerfarna männsikor eftersom det är lätt att knäcka nosryggen.

Hur trycks det upp i gommen när böjen på bettet sitter neråt och trycker mot tungan??
När hästen reser sig så trycker bettet neråt mot tungan för att förhindra att dom reser sig högre. Har du då ett bett som trycker uppåt så borde dom gå mera uppåt än neråt...

Det går inte att knäcka nosryggen.. Det sitter ju inne i munnen och runt på undersidan.. Ingen del sitter på nosryggen...

Dock så har jag hört att man kan riskera att dra av hästens tunga med stigbett men då krävs det nog en del kraft.

I Höökskatalogen har jag sett något som heter stigbett. det ser ut som en halvcirkel av ståltråd med lite krussiduller på:crazy: Vet nån varför man ev. använder sånt? Hur det sitter?Jag har grunnat på detta jättelänge,http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1280 någon som vet?
du har fått en del rätta svar och end el yra svar (som Bibiz som inte vet ett jota om stigbett t.ex)

Stigbettet är ett bett som används när man leder bångstyriga hästar, det är skarpt men också säkert. det trycker på tungan när man tar i det och det skapar obehang för hästen som (bör) lugna ner sig och stå på backen med alla fyra benen..
varför man använder stigbett istället för kedja i munnen eller runt nosryggen är för att det är mycket säkrare att använda och skadar inte hästen.. en kedja kan slinta, nypa, glida ur, rasslar och har man kedjan fäst i grimman, runt i munnen och hästen drar så kan läskiga sår uppstå när kedjen hastigt dras åt samt att människan som håller i kedjan kan göra illa sig lätt..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en... 2 3
Svar
40
· Visningar
12 584
Senast: Anonym15
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 175
Senast: Ray
·
D
Utrustning Hej alla hästmänniskor! Jag och min vännina Veronica ska börja på ridskola nu på lördag och ska nu skaffa oss nödvändig utrustning...
Svar
16
· Visningar
2 151
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Guldfasanerna