Stigbett till häst som reser sig?

Det var så många inlägg och svar på din fråga så jag orkar inte läsa igenom allt som redan skrivits ;) så detta kanske någon redan skrivit?
Tänkte bara säga att jag tycker kedjegrimskaft tillsammans med vanlig grimma är toppen. Trä alltså in kedjan i ena sidoringen och under "hakan" och fäst den i motsatt sidoring. Jag har en häst som ofta sprallar i väg, blir lite hispig och stark + reser sig lite då och då ....men med denna lösning går han from som ett lam! Tidigare har jag ofta tränsat honom till/från hagen men det har inte funkat så bra.... kedjegrimskaftet är däremot super då det drar åt under hakan om han "dummar sig". (Fungerar även till träns) :)

Det står i mitt andra inlägg att det INTE går med kedja under hakan, då rser han sig (fullt logiskt). Kedja över nosen gav att han inte vågade gå framåt.

Så nu kör vi med stigbett och än fungerar det preci som tänkt. Men bara andra dagen än, vi får väl se framöver...

Det står i mitt andra inlägg att det INTE går med kedja under hakan, då rser han sig (fullt logiskt).

Jahaaa... det har jag aldrig hört talas om. Har själv alltid använt kedja under hakan på de hästar som varit jobbiga att leda och det har fungerat utmärkt. En enorm skillnad.

till de som använder stigbett säger jag bara: ta tag problemet istället!!ett bett hjälper inte vägen till komunikation.det hjälper för stunden kanske men HÅLLER INTE i längden. Fråga er istället VARFÖR RESER SIG HÄSTEN???!!ta er en liten funderare. /kram Tess :bump:

Öhh har du läst tråden?

Det är en överpigg konvalicenthäst med boxvila (som är van att gå ute) det kallar jag orsaken till stegrandet...

Stigbettet kanske inte behöver "hålla i längden" utan tills boxvilan är över..

Krokodilen - tack =)

Tess - Det är alltså som jag skrev i tråden och som Krokodilen påpekade en normalt mycket livlig häst som är van att gå i stor hage 12 h per dag och röja med sin unghästkompis (valacken är inte unghäst men försök få honom att fatta det, han blev bara två år i det avseendet). Sen slutet på februari, dvs fem veckor, har han stått på boxvila med enbart 20 min peromand vid hand/dag. Han har så mycket överskottsenergi att han inte vet var han ska ta vägen och det pyser ur öronen på honom. Och nånstans måste den ju ta vägen, och då i hopp, skutt, låtsasrädsla och stegringar.

Krokodilen och ni andra - Kan meddela att stigbettet fortfarande har önskad effekt. Stackaren AVSKYR det dock :( Men det finsn inte så mycket val. Idag hade jag det på i början av promenaden, det är då de värsta tokerierna brukar dyka upp. Så även idag då han fick ett flippanfall deluxe, och jag faktiskt var tvungen att TA i stigbettet första gången. Sansade sig omedelbart dock och när han var påväg nästa gång skakade jag bara grimskaftet och han sansade sig. Tog av det efter halva promenaden och han skötte sig helt exemplarisk då med. Så förhoppningsvis kan jag 'fasa ut' det över några veckor. och kan jag inte det får han ha det tills slutet av april, huvudsaken är att det fungerar.

till de som använder stigbett säger jag bara: ta tag problemet istället!!ett bett hjälper inte vägen till komunikation.det hjälper för stunden kanske men HÅLLER INTE i längden. Fråga er istället VARFÖR RESER SIG HÄSTEN???!!ta er en liten funderare. /kram Tess :bump:

ja du... nog är jag väl insatt i de hästar jag tagit hand oms "problem" och självklart jobbar jag med dem. Det är liksom därför jag har dem. Har nämligen tagit emot "problemhästar" för inridning/tillridning/hantering. Alla hästar är inte mönsterhästar och det kan bero på diverse orsaker (Överskottsenergi/ allmännt nippriga/ dålig uppfostran/ rädsla mm mm).

Tycker du ska göra ett försök med en repgrimma. Den trycker ju på nacken och du får automatiskt en "neråtsignal". Det fungerar bra på min häst som vill resa sig ibland när han tror att han ska få bestämma själv.

Jag har inte använt stigbett de senaste åren, så jag vågar inte svara på det. Men har du provat "Be Nice halter", en repgrimma med små runda metallbitar på nackstycket? Den funerar utmärkt tycker jag, framförallt till hästar som "tänker uppåt", eftersom den trycker på nacken (utan att skada) när man tar i grimman men ger ingen verkan annars.

Nej inte provat det, men ser inte på vilket sätt det skulle förändra. Om jag bar TAR i honom går det fint på vanlig grimma, men så var det ju det där med ta i vs frihet att se sig omkring.

Men stigbettet fungerar precis som tänkt, så jag är nöjd.

Sv: Stigbett till häst som reser sig?

När mina hästar reser sig ger jag blanka f*n i om de vill se sig omkring! :mad: :eek: Så får de inte göra och då får de finna sig i att gå på kort grimskaft. Ingen häst har dött av det. När hästarna sköter sig och låter bli sådana dumheter får de gärna gå på längre grimskaft igen.

Synd att det inte funkade med kedja över nosen, annars brukar det funka på de flesta hästar. Jag tycker att du ska se ifall du kan få låna ett stigbett och prova. Fungerar det inte är det ju bara att lämna tillbaka det och går det bra är det kanske värt att inverstera.

Överlag tycker jag inte att du ska vara rädd för att hålla i din häst, det är ju han som gör fel. För den skull behöver man ju inte överreagera men om de inte sköter sig får de faktiskt skylla sig själva, uppenbarligen så vet han ju vart gränsen går eftersom han kommer ner igen så fort du säger till. :idea:

Lycka Till!

Sv: Stigbett till häst som reser sig?

Jag måste använda sitgbett på ena hingsten för att stallägaren satt det som krav för att han ska få vara hemma. Han accepterar det fint och funkar bra på det vilket han inte gör med kedja i munnen/under /över nosryggen.

Vår andra hingst skulle jag däremot inte använda stigbett på då hans mun är så liten.

Vi använder kedja el stigbett för människornas säkerhet då stona nu börjar brunsta och även den snällaste hingst kan få en hormonchock på våren;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att resa med hästen utanför Sveriges gränser innebär andra regler än inom landet. Distriktsveterinärernas Amanda Eklund guidar hur det...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Klockan 06:33 inkom ett larm till SOS rubricerat räddning strax utanför Lidköping. Enligt räddningstjänsten var det en häst som låg ner...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama