Stigbett till häst som reser sig?

Jag fattar fortfarande inte det där med skrammlet..... Måste vara trög. Lär in NEJ istället det är suveränt. Man kan styra hästen på distans i en massa situationer.

Jag hänger inte med på vad du menar om "kortare lina". Förklara är du snäll.

åhum, lugnande funkade ju...inte.Han blev väl lika lugna av det som av vatten. :D
Ändå får han bara det allra nödvändigaste grovfodret, all kraft är borta.Förra konvalescensen var han hur cool som helst men nu vette fan...måste vara vårkänslor.Allt är lugnt i stallet, men så fort nosen är utanför dörren så måste man försöka hoppa upp och ner... :crazy: aja, det gick lite bättre idag iallafall...

om man hade en häst som respekterade stigbettet och lade sig för minsta vickning så vore ju det det ultimata, då skulle de hålla sig på mattan och inte skadas av det.Hoppas det går bra för er med den biten =).

Svarar flera i samma inlägg.

Ang 'kortare grimskaft' så har jag honom på långt grimskaft, just för att han ska få gå och kunna verkligen TITTA sig omkring. Och huvudet går som en radar åt alla möjliga håll och kanter. Han går förresten oftast snett bakom mig (lite olika var jag placerar honom, ibland bakom, ibland går jag i boghöjd men för det mesta blir det snett bakom, hans nos är i höjd med min arm).

Och när han då får för sig att demonstrera bakbensstående så hinner jag ju SE (om han inte är helt bakom) att han är påväg. Men jag hinner inte korta grimskaftet såpass mycket att jag kan sträcka det innan han har ställt sig. Om jag skulle hinna sträcka grimskaftet skulle han avbryta det hela.

NEJ kan han, men jag kan inte lägga in ett NEJ när jag ser att han tänker resa sig, och på nolltid så står han ju, dvs det är svårt att när han börjat lätta hinna med att säga det innan han står. Det går fort, jag ser att han tänker och vips står han. När han står är det bara säga nej så går han ner igen. Allt på löst grimskaft.

Så jag kan hur lätt som helst lösa problemet genom att ha honom på kort/are grimskaft. Men då kan han inte se sig omkring lika mycket. Och jag unnar honom det med tanke på att han inte ser ett dugg 'roligt' utom de tjugo minutrarna per dag.

Tanken med stigbett är alltså att om jag rasslar/skakar/kalla det vad man vill grimskaftet när jag ser att han är påväg så rör sig stigbettet lite i munnen och han kommer på andra tankar. Att jag inte vill/gör skakningarna med vanligt grimskaft är för att det betycder BACK. Och herrn har stått en månad på box och har en tendens att ÖVERDRIVA alla kommandon för att liva upp saker och ting. Vilket gör att det blir tvärnit och racerbacning. Vilket knappast är bra för hasen att göra 10 gånger på 20 minuter (det är ungefär så många ggr han blir lätt i fram när han är som värst).

Kedja över nosen kan jag stryka som alternativ btw, hade det idag och de resulterade i att han knappt rörde sig framåt. Det gick inte att göra så att jag kunde ge eftergift på kedjan så den låg ju 'åt' hela tiden, och såfort han rörde sig elelr röde på huvudet så 'slängde' ju den överflödiga kedjeänden och det blev tvärstopp.. känslig herre som sagt..

Han har dock hållit sig väldigt lugn och snäll idag (på vanlig grimskaft). Om det beror på att han återgått till att vara ÄnglaVision eller om det hänger ihop med att han fått stå några h per dag i konvalescenthagen där han kan röra sig lite mer (än håller underlaget, det håller på och tinar igen nu) är ju en öppen fråga..

Det är ologiskt för en häst att INTE resa sig när man har kedjan under nosen. ett tryck där är ett stegringskommando. Så om det är där du haft kedjan innan när han stegrat så pröva att ha den ovanpå nosen, det ger inga stegringssignaler.

Hade en konvalescent på besök för ett par år sedan. Ägaren hade honom hos mig för att jag skulle pyssla med lite NH och så och aktivera honom när han ändå bara stod på box. Han betedde sig rätt så precis som du beskriver! Gudasnäll från början, sedan började hann resa sig, inte för att vara elak eller så, utan mest för att han hade tråkigt. Jag är personligen emot (mer eller mindre) både stigbett och kedja över näsan, men på kommando från ägaren tog jag ändå på honom ett stigbett, och då blev han sju resor värre. Så fort han rörde på huvudet; i sidled, uppåt, neråt, och kände bettet, reste han. Nej, det fungerade alltså inte så bra. Men eftersom han svarat så bra på NH lekarna vi hållt på med, så tänkte jag att jag hittar väl på en egen bot för det där! med ett öga på honom kunde jag ganska lätt se när han tänkte resa sig, och precis när han kastade upp huvudet och började lätta, så kastade jag mig emot honom, ganska kraftigt, och vrålade BUH!!! åt honom. Den stackars lille pållen blev bra förvånad och flög ner i diket. Sedan gjorde han inget på ett par dagar, och när han provade igen, och jag svarade med samma medicin, så gjorde han aldrig om det.
Det som är svårt med det här är ju att se till att hästen måste bli RÄDD på riktigt! Det får inte vara något som kan uppfattas som lek, för då får du en häst som reser när han vill leka.

hej det var ju synd att det inte fungerade med kedja över nosen.Men stig bett ghar jag också erfarenhet av och det gått bra för mig och alla hästar jag lett dom med.Ett alt som finns att ta till e att ha grimma under stigbettet med tillhörade grimmskaft.det blir lite jobbigare att hålla ordning på 2 grimmskaft men det brukar man vänja sig vid.

Svarar flera igen..

Jag har haft kedja under hakan förr och ett par gånger av misstag fått honom att resa sig när jag tagit för hårt ja. Jag säger dock inget om detta, det är fullt förståeligt, den enda väg de kan komma undan trycket som kommer underifrån är uppåt.

Jag provade som jag skrev med kedja över nosen men det gick inte alls, han rörde sig knappt framåt pga trycket från kedjan som blev såfort han rörde huvudet.

Jag har inte hunnit prova stigbett än, haft svårigheter att få tag på ett (Odal är typ den enda 'hästaffären' på 6 mils avstånd) men imorgon kommer det förhoppningsvis ett i brevlådan.

Herrn har hållit sig lugn ett par dagar nu, idag blåste det och han hade små minianfall som eg inte gjorde mig något, däremot blev han plötsligt 'döv' vilket gjorde mig dessto mer *morr*

Att SKRÄMMA honom tror jag inte en skund på tyvärr. Att trissa upp en häst som redan är laddad och som MÅSTE hålla sig lugn känns som en synenrligen dum ide. Måhända att han inte skulle stegra mer, men spatta omkring och se spöken överallt etc. Det är inte världens mest stabila häst i grund och botten ;) Väldigt cool och så att hantera, inte lättskrämd av om det fladdrar en presenning eller man flaxar bakom honom eller så, helt trafiksäker etc, men kan få stora skälvan för en omkullblåst soptunna och alldeles tappa koncepterna. Så jag har ingen större lust att skrämma honom just nu eftersom det skulle ta för lång tid innan han lugnade ner sig och resten av turen skulle det finns spöken överallt ;)

Använder hellre kedja i munnen, än Stigbett..

Varför då?

Kedja i munnen är något jag ALDRIG använder. Dels för en kedja är mycket tyngre än ett stigbett (eller bett övht) och därför är svår att ge eftergift med. Dels för att kedjans länkar blir en effektiv 'såg' iom alla brytpunkter och för länkarna (dvs det är inte slätt).

Och ffa för att kedja i munnen inte verkar speciellt logiskt för hästen jmf med ett bett och allrahelst etts tigbett.

För att om jag har en häst som jag bedömmer uppför sig så illa att stigbett ens är att tänka på.. sätter jag hellre en kedja i munnen...
Jag har erfarenhet av båda alternativen och tycker att en kedja i munnen ger mer kontroll och mindre smärta än ett stigbett.. Har dessutom sett häst lös med stig bett... :crazy: Den hästen smun var inte mer än trasor..

Kedja i munnen är något jag ALDRIG använder. Dels för en kedja är mycket tyngre än ett stigbett (eller bett övht) och därför är svår att ge eftergift med. Dels för att kedjans länkar blir en effektiv 'såg' iom alla brytpunkter och för länkarna (dvs det är inte slätt).
Jag vet inte hur du skulle satt kedjan, men när jag satt den där har den då inte sågat eller på annat sätt tillfogat hästen obehag om den inte använts till det den satts där för att göra... Kontrollera hästen! och då tycker jag den varit "vänligare" än stigbettet!

Och ffa för att kedja i munnen inte verkar speciellt logiskt för hästen jmf med ett bett och allrahelst etts tigbett

Vad spelar det för roll om den jmf det med ett bett? Det är ju inte så att jag går och rycker och sliter i kedjan... och det gör jag inte med ett bett heller för den delen...

Förstår inte riktigt hur du tänker här?
Använder man skärpningsmedel i munnen på en häst som uppför sig så illa att det behövs, spelar det ju egentligen ingen roll vad du använder om det är obehaget du skapar hos hästen med det du är rädd för?
För du tror väl inte att Stigbettet är vänligare om du rycker tag i det?

Nu är det ju inte så att jag använder något av det i bardagen, men jag har haft passhästar som behövt Kedja för att vi tillsammans och helskinnade ska ta oss till och från hagen...
Jag har föredragit kedja (varför har jag redan angett) och det har hjälp sitationen och jag har aldrig upplevt att hästarna på något sett skulle ha problem med bettet efter åt?
Oftast räcker det ju med att man behöver använda kedjans skarphet 1 gång för att respekten ska sitta där... OBS! Detta då utan att det på något sätt skadat hästen mer en prestige mässigt! :)

Fast en häst lös med keja som trampar på grimskaftet ser inte vacker ut i munnen heller. Slita/skära av sig tungan på det sättet kan de dock göra med bett med, så där är det ju mer att det är NÅGOT i munnen, och jag ser ge ingen skillnad på om det är en kedja eller ett stigbett..

Jag vet inte hur du skulle satt kedjan, men när jag satt den där har den då inte sågat eller på annat sätt tillfogat hästen obehag om den inte använts till det den satts där för att göra... Kontrollera hästen! och då tycker jag den varit "vänligare" än stigbettet!

Hur du än sätter den så om du får 'drag' eller 'ryck' i den så den glider i sidled i munnen får du 'sågeffekt'. Det jag menade.

Vad spelar det för roll om den jmf det med ett bett? Det är ju inte så att jag går och rycker och sliter i kedjan... och det gör jag inte med ett bett heller för den delen...

Förstår inte riktigt hur du tänker här?
Använder man skärpningsmedel i munnen på en häst som uppför sig så illa att det behövs, spelar det ju egentligen ingen roll vad du använder om det är obehaget du skapar hos hästen med det du är rädd för?
För du tror väl inte att Stigbettet är vänligare om du rycker tag i det?

Nej, men ett stigbett ger en mycket klarare signal för NERÅT än en kedja (eller ett vanligt bett) gör när man tar i det. Således inget med skärpa att göra, utan med 'verkar' menade jag vilken signal det ger.

Sen säger jag inget om att du har kedja hellre än stigbett, jag var bara nyfiken på hur du tänkte. Kedja är en av de saker jag ALDRIG under några omständigheter skulle sätta i munnen. Därför jag var nyfiken =)

Hur du än sätter den så om du får 'drag' eller 'ryck' i den så den glider i sidled i munnen får du 'sågeffekt'. Det jag menade

Nej, men ett stigbett ger en mycket klarare signal för NERÅT än en kedja (eller ett vanligt bett) gör när man tar i det. Således inget med skärpa att göra, utan med 'verkar' menade jag vilken signal det ger.
Nej, när jag satt den där glider den inte mer i sidled än ett stigbett.. Utan ger signal neråt..

Sen säger jag inget om att du har kedja hellre än stigbett, jag var bara nyfiken på hur du tänkte. Kedja är en av de saker jag ALDRIG under några omständigheter skulle sätta i munnen. Därför jag var nyfiken =)

Jag föredrar ju såklart att inte ha något i munnen när jag leder överhuvudtaget.. och i första hand lägger jag grimskaftet över mulen/eller kedja under hakan.. Har vi kommit så långt att jag måste använda kedja i munnen, så är det en häst som jag helst inte skulle vilja ta till och från hagen alls, men det finns ingen annan möjlighet.. :crazy:

Visst rider man på det, fast oftast inte så länge. Från sekunder till några minuter, eller tills hästen har fattat att den skall ge för tygeln. Ett intelligent bett till dumma hästar alltså. :angel: Jag tycker personligen att det är ett dumt bett till dumma tränare, jag använder helt andra metoder. :idea:

Då kommer vi till ditt problem, hästen reser sig. Sånt händer ibland med hästar vid olika tidpukter och av olika anledningar. Det brukar gå över efter ett tag. Jag använder grimma och 6-8 meter grimskaft, men jag är oftast inte mer än ett par meter från hästen. Vet inte hur långt ditt långa grimskaft är. Som någon skrev i tråden, man ser direkt när hästen börjar resa sig och det brukar gå lätt att avstyra. Det gäller att vara alert. Om den ändå går upp så kommer den inte att stanna där för alltid, hästar är fyrbeningar. Man får ta ett kliv åt sidan och berömma när den står på backen igen.

Jag gör ingen större affär av det hela, men däremot så försöker jag att intensivt analysera varför den väljer att ställa sig. Jag försöker hitta orsaken, att den ställer sig är bara en verkan av något annat. Du kan leta runt i hästen miljö, titta på foderstat, hur/när den är ute/inne, hur/om andra hanterar den, hagkompisar, stallkompisar, träning eller vad det nu kan vara. Det kanske bara är en vana, gå en annan väg så kan vanan försvinna. Fast du kan allt det där redan.

Något jag inte skulle försöka med är stigbett, eller nåt annat i den stilen, för mig känns det som att börja i helt fel ände. (såklart har jag provat och vet hur det inte fungerar :crazy:)

Jag gör ingen större affär av det hela, men däremot så försöker jag att intensivt analysera varför den väljer att ställa sig. Jag försöker hitta orsaken, att den ställer sig är bara en verkan av något annat. Du kan leta runt i hästen miljö, titta på foderstat, hur/när den är ute/inne, hur/om andra hanterar den, hagkompisar, stallkompisar, träning eller vad det nu kan vara. Det kanske bara är en vana, gå en annan väg så kan vanan försvinna. Fast du kan allt det där redan.

Svaret är enkelt =) Hästar har sedan slutet av februari varit konvalescent på boxvila med 20 minuters skritt vid hand en gång per dag. Han ska ha det så (boxvila eller minikonvalescenthage) till 22 april. Totalt 8 veckor med andra ord.

Detta ger en hel del överskottsenergi, det är en häst som är van att vara ute i stor hage 12 - 14 h per dygn och är livlig och busar och röjer rätt mycket i hagen. Något han ju absolut inte får.

Så det är överskottsenergi helt enkelt, ihop med lite vårkänslor (samtliga hästar fick mer eller mindre fnatt när värmen och våren kom).

Så stegringarna är helt enkelt uttryck för överskottsenergi och så har han kommit på att det är 'roligt' att resa sig då HÄNDER det ju något.

Hade han i en normal situation (dvs inte på boxvila) börjat resa sig hade jag inte tagit till stigbett whatsoever utan löst grundproblemet. Nu KAN jag inte lösa grundproblemet, jag kan inte släppa honom så han får springa av sig. Och det är INTE önskvärt att han gör annat änskrittar lugnt och fint, han ska absolut inte stå på bakbenen.

Jag antar du hade missat att det var en boxvilekonvalescent, men det gör det hela mer förståeligt =)

han är normalt en ängel att hantera och var det också ganska länge inledningsvis, men nu pyser det ur öronen på honom, och jag kan inte säga att jag inte förstår honom.

Men jag kan alltså inte med hänsyn till konvalescensen ta bort grundproblemet (överskottsenergi) utan jag måste ta till vad som krävs att ta till för att lösa det och det omedelbart. Jag har ingen annan 'ände' att börja i än att se till att han INTE ger uttryck för överskottsenergin sådär . Hänger du med då?

Men i ett annat läge så skulle jag soms agt ta bort grundproblemet (för mycket mat, för lite hagtid, för tråkigt arbete, smärta eller vad det nu månne vara). Och jag vet precis vad orsaken är, men jag kan inte avhjälpa den förrän 23:e april.. Men då ska jag bylta in honom i skydd och täcken, ha fräscha batterier i kameran och släppa honom i en större hage och be till gudarna jag inte tror på. Men vi ska ta oss fram till dess först, och hopp och skutt och gå på bakbenen under promenaderna riskerar att skjuta fram datumet när han får rasa av sig energin än mer på framtiden.

Lägg kedjan ett var runt nosremmen på grinmman så glider den inte ner om du har slakt gtimskaft. effekten blir dessutom något mildare, men finns där.

Älgen - så jag hade, han gick inte framåt, för mycket tryck över näsan och såfort han ruskade på huvudet eller rörde det så blev det ju mer tryck och han nitade. Så det la jag ner (se inlägg tidigare i tråden).

Idag är första stigbettspromenaden avklarad, reste sig en gång och då hade jag sett till så jag var med och bara sträckte grimskaftet så stigbettet verkade lite (grimskaftet satt i ringan på grimmen och ringen på stigbettet samtidigt så det var lite 'mildare'). Stegringsförsök två så vibrerade/vickade jag lite på grimskaftet och han platerade alla fyra hovarna på marken igen omedelbart.

Sen var han så städad så, vi gick till och med genom byn där hästmördarna bor. :devil:

Sen var han tvungen att LÅTSAS bli sjukt rädd för en traktor, rent trams, jag skakade på grimskaftet och han planterade alla fötterna på marken och stod still.

Klar succé, men en dag är ingen dag så vi får väl se om det är nyhetens behag eller ej. Men än fungerar det precis som jag tänkt..

Har läst om hästen förut, men har missat boxvilan. :o nu är jag med igen.

Bra att stigbettet fungerade som du tänkt, se bara upp så att inte energin tar sig andra vägar nu, extrakryddad med motvilja mot stigbett. Till 23 april? Låter inget vidare kul.

Det kanske går att låta honom göra av med energi på annat sätt, kanske han kan få små uppgifter att lösa? Det går åt rätt mycket energi att tänka också. Lite små markövningar eller nåt.

Har läst om hästen förut, men har missat boxvilan. nu är jag med igen.

Bra att stigbettet fungerade som du tänkt, se bara upp så att inte energin tar sig andra vägar nu, extrakryddad med motvilja mot stigbett. Till 23 april? Låter inget vidare kul.

Det kanske går att låta honom göra av med energi på annat sätt, kanske han kan få små uppgifter att lösa? Det går åt rätt mycket energi att tänka också. Lite små markövningar eller nåt.

Nej, inget kul alls, 8 veckor har han stått när vi är klar..

Tyvärr svårt att ge honom 'tänkövningar' med, han får inte promeneras/engageras mer och ska inte gå över bommar eller sånt heller. Han ska helst lalla som en halvdrogad kossa lugnt och stilla ;) Och jag kört lite markövningar, backa, flytta framdel och flytta bakdel och sånt men han kan liksom det 'i sömnen'. Det bästa vore om jag kunde lära honom något NYTT, gärna nåt där han kan stå still. Jag har uteslutit spansk skritt, vacker tass och sånt, jag vill INTE han ska börja veva med frambenen i tid och otid ;) Och jag har lite svårt att komma på grejer att lära honom. Jag har lärt honom att sänka huvudet på kommando, men det tog ju 15 minuter så hade han fattat det. Just nu funderar jag på annat. Jag har bara funderat löst kring 'höger' resp 'vänster' dvs vända huvudet år resp håll när man säger det, men i övrigt har jag hjärnstillestånd.

Och det kommer säkert mer 'luftanfall' dvs när han exploderar rakt upp i luften nu när resa sig inte är lika roligt och han FÅR INTE bralla så det är bara hoppas att jag kan hålla det med på mattan. I värsta fall får jag be vet om lite droger, men jag slipper helst det.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att resa med hästen utanför Sveriges gränser innebär andra regler än inom landet. Distriktsveterinärernas Amanda Eklund guidar hur det...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Klockan 06:33 inkom ett larm till SOS rubricerat räddning strax utanför Lidköping. Enligt räddningstjänsten var det en häst som låg ner...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama