T
Tasja
Jag fattar fortfarande inte det där med skrammlet..... Måste vara trög. Lär in NEJ istället det är suveränt. Man kan styra hästen på distans i en massa situationer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Använder hellre kedja i munnen, än Stigbett..
Jag vet inte hur du skulle satt kedjan, men när jag satt den där har den då inte sågat eller på annat sätt tillfogat hästen obehag om den inte använts till det den satts där för att göra... Kontrollera hästen! och då tycker jag den varit "vänligare" än stigbettet!Kedja i munnen är något jag ALDRIG använder. Dels för en kedja är mycket tyngre än ett stigbett (eller bett övht) och därför är svår att ge eftergift med. Dels för att kedjans länkar blir en effektiv 'såg' iom alla brytpunkter och för länkarna (dvs det är inte slätt).
Och ffa för att kedja i munnen inte verkar speciellt logiskt för hästen jmf med ett bett och allrahelst etts tigbett
Jag vet inte hur du skulle satt kedjan, men när jag satt den där har den då inte sågat eller på annat sätt tillfogat hästen obehag om den inte använts till det den satts där för att göra... Kontrollera hästen! och då tycker jag den varit "vänligare" än stigbettet!
Vad spelar det för roll om den jmf det med ett bett? Det är ju inte så att jag går och rycker och sliter i kedjan... och det gör jag inte med ett bett heller för den delen...
Förstår inte riktigt hur du tänker här?
Använder man skärpningsmedel i munnen på en häst som uppför sig så illa att det behövs, spelar det ju egentligen ingen roll vad du använder om det är obehaget du skapar hos hästen med det du är rädd för?
För du tror väl inte att Stigbettet är vänligare om du rycker tag i det?
Nej, när jag satt den där glider den inte mer i sidled än ett stigbett.. Utan ger signal neråt..Hur du än sätter den så om du får 'drag' eller 'ryck' i den så den glider i sidled i munnen får du 'sågeffekt'. Det jag menade
Nej, men ett stigbett ger en mycket klarare signal för NERÅT än en kedja (eller ett vanligt bett) gör när man tar i det. Således inget med skärpa att göra, utan med 'verkar' menade jag vilken signal det ger.
Sen säger jag inget om att du har kedja hellre än stigbett, jag var bara nyfiken på hur du tänkte. Kedja är en av de saker jag ALDRIG under några omständigheter skulle sätta i munnen. Därför jag var nyfiken =)
Jag gör ingen större affär av det hela, men däremot så försöker jag att intensivt analysera varför den väljer att ställa sig. Jag försöker hitta orsaken, att den ställer sig är bara en verkan av något annat. Du kan leta runt i hästen miljö, titta på foderstat, hur/när den är ute/inne, hur/om andra hanterar den, hagkompisar, stallkompisar, träning eller vad det nu kan vara. Det kanske bara är en vana, gå en annan väg så kan vanan försvinna. Fast du kan allt det där redan.
Har läst om hästen förut, men har missat boxvilan. nu är jag med igen.
Bra att stigbettet fungerade som du tänkt, se bara upp så att inte energin tar sig andra vägar nu, extrakryddad med motvilja mot stigbett. Till 23 april? Låter inget vidare kul.
Det kanske går att låta honom göra av med energi på annat sätt, kanske han kan få små uppgifter att lösa? Det går åt rätt mycket energi att tänka också. Lite små markövningar eller nåt.