Stigar i hagen

Sv: Stigar i hagen

Fast jag sa ju också att det är ett spår av ett ursprungligt beteende som flyktdjur, och hade hästarna fortfarande varit vilda tror jag knappast att de hade sprungit direkt fram och hälsat.

Hästarna har kvar såna här beteenden mer eller mindre. Som du sa gör de så när de uppfattar något som hotfullt, och i vilt tillstånd skulle hästarna i största grad se oss jägare och rovdjur som ett hot.
Jag tror inte att hennes häst är rädd för henne men beteendemönster kan sitta kvar, de gör det instinktivt.

Precis som när man släpper ihop två hästar har de ett visst beteende för att bestämma rang, kroppsspråk och så vidare.

Jag vet inte hur mycket forskning det ligger i det, men jag har hört det flera gånger från olika håll, så jag tror det är lite mer än en skröna.

Fast jag har hört att det bara är vi rovdjur som går rakt emot vårt mål.

Mina katter = Också rovdjur går aldrig på en rak linje.
Som exempel om Cleo kommer från hallen och ska ut på balkongen, man ser på henne att det är dit hon ska för andra saker kan fånga hennes uppmärksamhet en kort sekund men sen tittar hon ut igen.
Då går hon som i ett väldigt stort och snett S när hon tar sig fram.

Marsvinen går heller aldrig rakt (som exempel) deras marsvinståg går alltid runt och bakom och i kringelsvängar, men de är ju verkligen utsatta, ungefär som hästarna.
Vad gäller hästar så har jag sett lite av varje, men i de hagar där det vart djupa stigar och uppgrävda hål (!) har det inte sällan stått en särdeles uttråkad stackars häst, oftast ensam.

*kl*

En häst i ett stall där jag stod gjorde små volter i hagarna. Men hon hade inte haft det så lätt tidigare i sitt liv. I boxen vandrade hon inte, bara i hagen. Trots kuperade fina hagar med kompisar.

det var ju vad som oroade mig från början! och jag som trodde det var lugnt, när jag läst alla inlägg:cry:

Hur är insektsttrycket? Om/när de irriterat vandrar för insekter håller de sig gärna jäms med staketet?

Mina går i stora, omväxlande hagar. De kör 'slingerstigar' kors och tvärs, aldrig längs staketet. Men t ex när bromsen kommer, då när de irriterat vandrar för den, är det fram och tillbaka längs med en sida av staketet.

Sen, mina kan också utan problem springa rakt ut till kompisarna och börja leka. Så det att de alltid närmar sig polarna i zick zack håller jag inte heller med om.

:) Tack. Det värmde. Klart de inte ska gå där så länge till, men jag oroar mig för minsta lilla vad det gäller min häst:)

Ja! Det kan vara det som är! Usch, jättemycket knott nu!
Stackarna.......

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 928
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka