Sticksår!

Novelette

Trådstartare
:eek: Min lille plutt har fått ett sticksår på vänster fram. Den är på skenbenet på framsidan. Hon har en jättesvullnad kring såret och det är nog ömt för hon vill inte gärna att man tar på det.

Men jag tvättade med hett vatten o det var skööönt tyckte hon. Sen sprutade jag massor med utspädd Jodopax i såret.
Jag är så otroligt dålig på såna här sår o jag har alltif tänkt att jag ska läsa på o lära mig ordentligt men så har man fått massor o göra...usch, vilken hemsk hästägare jag är!! Nu blir det att lusläsa alla mina böcker tre gånger om!! :idea:

Jag vet att sticksår kan vara rätt allvarliga beroende på vart det är men tror ni jag behöver ringa vet? Det är ju inte nära nån led och så är det på framsidan av skenbenet där det i princip bara finns hud och ben. Om jag tvättar rent och sprutar med jodopax varje dag och ser om det verkar bli värre...tror ni det räcker?? (*hönsmamma*)

Det är mitt första "egna" sår eller hur man nu säger...har haft lille plutt i ett år, köpte henne då hon var 3 månader och hon har varit hel och kry hela tiden.

Jag har ju läst massor men av nån anledning kan man aldrig nåt när saker o ting väl händer. :confused:

Sv: Sticksår!

Det är i stort sett omöjligt för oss här på ett forum att bedöma om din häst behöver veterinärvård. Man har ju ej sett skadans omfattning.

Är såret sjupt? Går det uppåt eller nedåt? Kan det ha bildats en ficka?
Min erfarenhet säger mig att om såret är uppåt så kan eventuellt skräp "rinna ur" om du tvättar det. Är däremot såret nedåt så kan det inte det och finns där skräp så kan det bli en infektion.

Jag skulle ha avvaktat till i morgon, blir det värre svullet eller lika som nu så kontakta veterinär! Håll koll på temp, ta olika tidpunkter och skriv upp så att du kan se eventuella förändringar.

Med tanke på att det är just ett sticksår samt att det är svullet skulle jag personligen ringa till veterinären, om än bara för att höra vad denne tycker att du ska göra. Eftersom sticksår är just såna sår som stelkrampsbakterien trivs i så hade jag tagit det säkra före det osäkra. Det kan ju vara så att veterinären anser att hästen måste ha en stelkrampspruta, "booster-dos". Tycker att du ska tvätta med ljummet vatten i stället för hett, man brukar i alla fall göra så.
Lycka till!

Tack för tipset! Oki, ljummet nästa gång! Fast jag kramade ur svampen så jag tror inte hon tyckte det var jobbigt med vattnet för hon stod helt still...samt att jag kunde ha fingrarna i vattnet utan att det gjorde ont...men tack!!

Nej, det var säkert ingen fara, men man brukar tvätta med ljummet. Eftersom du kunde ha fingrarna i det och hästen inte gjorde något så var det säkert inte alldeles för varmt :smirk: .

En sak till förresten; använd bomull istället för svamp när du tvättar såret. Bomullen är mer "ren" än vad en svamp, som man använder om och om igen, är.

Senast ändrad av en moderator:

Hej du, jag ska inte skrämma upp dig men ta reda på om det verkligen är ett sticksår.I våras fick min unghäst ett sår på samma ställe som du beskriver-det var inget sticksår fast det såg ut så.
Hon hade fått giffelbenet avsparkat, det löste sig lätt med en operation men gud vilken ångest jag hade när jag fick veta.
Ett sticksår är mjukt att trycka på , detta var hårt eftersom benvävnaden hade börjat att läka-någon hälta påvisade hon inte.
Prata med en veterinär på telefon, det kanske ger något-Lycka till!

Ska försöka att inte bli uppskrämd!!!...brrr...men tack ändå, jag ska åka ut o kika på henne snart o sen ska jag nog ringa hur det än är.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Hästvård Min lilla kille har fått ett ordentligt sår högst upp på frambenet,hade ut veterinär som tvättat rent,och fick upp hela pekfingret uppåt...
2
Svar
33
· Visningar
7 217
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka