Hålla ren djup sårficka? *Bild*

Sv: Hålla ren djup sårficka? *Bild*

Så här gjorde jag på min förra häst som hade ett fult sticksår rätt upp i juni månad = underbart. Tjockt lager med vitt vaselin runt, och under hela öppningen en bra bit ner. Varje dag. Sedan pillade jag upp ev. sårskorpa så att det var fritt att rinna ut ev.sårvätska. Sprutade med koksalt/natriumklorid dagligen. Även penicillinsalva. Viktigast är vaselinet. Sårvätskan frätte en del på huden ändå trots salvan.

Vi har polarband i hagarna (står fortfarande i vinterhagen) och då är isolatorerna platta:

bandisolator_polar.jpg

Sån utan snurrskruvarna,har bara vanlig skruv som inte sticker ut utan ligger inne det svarta.

Tror inte det kan orsaka något...

En spark kan ge en kross skada i vävnaden, då bildas ofta ett sår precis som din häst har (liten öppning som spricker och större sår under)

Tvätta såret minst två gånger om dagen inte bara utvändigt utan även inne, "spola" (tex med hjälp av spruta) in vatten och gärna väteperoxid.
Varje gång du tvättar kolla så öppningen håller sig öppen medan det läker invändigt, vid behov klipp eller bryt upp öppningen om den stänger sig.
Drän brukar int behövas på sår som är på rätt håll (uppåt).

Skydda mot flugorna!

Kompisen han går med sparkar inte,har aldrig sparkat mot nån under hela sin livstid,däremot så bits han om han tycker min står i vägen och inte flyttar sig när farbrorn varnar med att lägga bak öronen,men det jag har sett hitills så tar han bara lite lätt med tänderna så han får lite päls i munnen bara. Om min endå inte flyttar på sig så skiter gamlingen i det bara och låter väll min stå där han står,så min har lärt sig att man behöver inte flytta på sig,för det blir inge allvarliga konsekvenser för det.

Är väldigt lugnt i hagen annars,dom äter ur samma hög och trivs bra i hop,utan att dom klänger på varandra. Sällskapet är en äldre herre som är barfota runt om.

Tidigare ägaren sa att han aldrig någonsin sparkat mot nån,dom har haft han hemma på gården och uppsikt dygnet runt över hagarna,stallägaren som är hemma så gott som dygnet runt (jobbar bara med stallet) har aldrig sett något bråk eller att gamlingen ens tänker tanken på att sparka,och varken jag eller mannen har upplevt något. Gamlingen sparkar inte ens när dom gasar upp sig och rejsar,min däremot är mer på två ben än fyra då... :cool:

Frågan är om det kan bli så av ett rejält bett? Om gamlingen bitit han? Eller om lillbusen rejsat,gått omkull,och landat på en sten (har lite småsten i hagen) och krossat sig så det vart en sån djup sårficka?

Jag har ingen erfarenhet av sårfickor alls,jag trodde att det måste gå in ett föremål i kroppen för att bilda en sån stor sårficka?

Senast ändrad:

Jag fick en större spruta att skölja rent med,så då blir det lite enklare att hålla rent hoppas jag än om man skulle vara där och pilla med typ bomull..

jag hade en spruta med koksaltlösning som jag gjorde rent med spolade flera gånger om dagen :laugh:

Jag blir galen snart! Får inte rent såret...

Det har blivit som en tunn skorpa på såret,inte uppåt där fickan är,utan som nederkanten,och rakt in. Vet inte om det läkt,eller om det är torkad sårvätska bara,men det är iaf stelt. Fick bort lite och då blödde det inte,vilket det borde ha gjort väll om det var en läkt sårskorpa?

Pålle har jätteont när jag är där och gnuggar,tar mulen och försöker putta bort min hand,och jag lider med han så fruktandsvärt för det måste ju göra skitont!

Det rinner inte lika mycket sårvätska längre,men har kollat och fickan är fortfarande öppen iaf,så den har inte läkts i hop vilket är bra.

Han får penicillin och metacam.

Kan jag lugna ner mig lite med tvättandet för att se vad som händer? Svullnaden har gått ner helt och hållet,han är ohalt,och det ser rosa och fint ut,och alltså inte en tillstymmelse till infektion.

Jag kan ju fortfarande spruta i koksaltlösning,men för att få bort det torkade på kanterna måste jag gnugga,och det vill jag helst slippa...

Varför syddes det inget?

Det hade läkt fortare o dränerat sig självt om det lämnats öppet nertill.

Jag blir galen snart! Får inte rent såret...

Det har blivit som en tunn skorpa på såret,inte uppåt där fickan är,utan som nederkanten,och rakt in. Vet inte om det läkt,eller om det är torkad sårvätska bara,men det är iaf stelt. Fick bort lite och då blödde det inte,vilket det borde ha gjort väll om det var en läkt sårskorpa?

Pålle har jätteont när jag är där och gnuggar,tar mulen och försöker putta bort min hand,och jag lider med han så fruktandsvärt för det måste ju göra skitont!

Det rinner inte lika mycket sårvätska längre,men har kollat och fickan är fortfarande öppen iaf,så den har inte läkts i hop vilket är bra.

Han får penicillin och metacam.

Kan jag lugna ner mig lite med tvättandet för att se vad som händer? Svullnaden har gått ner helt och hållet,han är ohalt,och det ser rosa och fint ut,och alltså inte en tillstymmelse till infektion.

Jag kan ju fortfarande spruta i koksaltlösning,men för att få bort det torkade på kanterna måste jag gnugga,och det vill jag helst slippa...

Ta det lite lugnt med gnuggningen på sårkanterna i nuläget då, och nöj dig med att spruta in i fickan ett litet tag. På din beskrivning låter det som att sårläkningen går fint och du hittills har sluppit infektion. Ta dag för dag och gå på din bedömning.

Utifrån min egen erfarenhet av större sår, så har det ofta varit så att man får vara varligare med sårkanterna i början, och sedan i ett senare skede, när fickan börjat fylla igen med granulationsvävnad och sårkanterna torkat upp, att man kan vara lite tuffare med gnuggning för att se till att svallkött och sårkanter ligger i rätt nivå,

Ett annat tips, förutom vaselin som hudskydd för omkringliggande hud, är silonsalva. Var dock noga med att huden är ren och helt torr när salvan läggs på. Den skapar sedan en skyddande hinna som skyddar mot sårvätskan. Jag gillar den betydligt bättre än vaselin, som jag ofta tycker smälter av kroppsvärmen och rinner in i såret.

Jag fick inte spruta rent det heller... :(

Löste sig dock i dag,höll hink med kraftfoder som han fick äta,och när MANNEN tvättade gick det plötsligt bra...

Vi testade först med att han var hinkhållaren och jag var rengöraren,men han kastade sig fram och bak innan jag ens kom i närheten,så vi testade att byta och då gick det bra.

Vi kunde fortfarande inte "gnugga" men fick bort all torkad sårvätska på kanterna iaf,så det såg helt ok ut. Fortfarande ingen feber,ingen hälta,och ingen svullnad,så än är jag nöjd.

Pålle hoppade jämfota i hagen i dag och pep och sparkade bakut så han verkar inte heller särskillt lidande. :rofl:

För att för det första så var han så svullen så det skulle inte gå att få ihop kanterna,och för det andra så ville hon inte sy eftersom fickan var så stor.

Tänk dig din hand,i skinnet där tummen växer ut drar du ett streck rakt över handen,och hela den övre delen av handen/alla fingrar fick hon upp rakt upp i såret

har du provat med lite salyvase eller torskleverolja för att lossa på de torkade kanterna? Bara smörja på, vänta några minuter och sedan lossnar det lätt.

Nej,men tack så jättemycket för tipset!!! :bow: Det är ju som sagt kanterna som ska vara rena,nu är det ju torkad sårvätska där,och jag varken får eller vill gnugga hårt. Låter kanon om man kan lösa det med att ha på lite grejs så det blir lättare! :bump:

För själva såret är som sagt fint,det är bara det att det ser lite sunkigt ut med torkad sårvätska runt och i såret. Ska se om jag kan ta en bild i dag på hur det ser ut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 900
Senast: starcraft
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hästvård Min häst hade i Tisdags dragit på sig en ordentlig sårskada,med en djup sårficka till följd av det,han fick penicillin direkt,och har nu...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: lady_vip
·
Katthälsa Hej allihopa, Min katt fick ett ganska stort sår i nacken, ca 3 cm långt, 1,5 cm brett för ungefär en vecka sen, jag tvättade rent...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka