Sticksår i bogen - Något tips om bra salva eller liknande?

N

NiitSirK

En utav mina hästar fick häromdagen in ett spetsigt föremål i bogen (det hände i hagen, vi vet inte vad det var, men antagligen en gren), men verkade inte ha alltför ont samma kväll. Såret sitter på bogbladet ca 10-15 cm snett ovanför bogspetsen. Såhär såg dagarna ut:
Dag 1 : Upptäckte såret, tvättade det.
Dag 2 : Ut i hagen hela dagen, upptäckte att han frös(beror antagligen på att han rört sig mindre än normalt i hagen). Såret var svullet och han var stel i rörelsen på det benet(h. fram). Jag kokade upp koksaltlösning och sprutade rent så gott jag kunde. Tog tempen.
Dag 3(idag) : Han vill inte ens gå ut från boxen... Står med benet hängandes, vill absolut inte sträcka det framåt. Vi släpper ut den andra hästen - Han blir galen, så han får med halta ut i hagen ett tag. Efter ca 1½-2 timmar tas båda in, han är fortf lika ovillig att sätta benet framför sig. Han står och lutar sig mot väggen i boxen för att avlasta benet ännu mer. Temp är fortf. 38,5. Tvättar med koksalt på kvällen. Vid kvällsfodringen verkar han lite bättre(eller så inbillar jag mig bara)...

Jag äger inte hästen, och ägaren vill vänta med veterinären, vilket jag förstår.

Det jag undrar är om någon vet någon salva som är bra vid sticksår...
Som man kan köpa själv på apoteket eller något. Något som inte kan skada...

Tack.

Sv: Sticksår i bogen - Något tips om bra salva eller liknande?

Herrejösses.. Tala om för hästägaren att en veterinär BÖR titta på hästen efter en sån skada!
Först bör den få tillägg till sitt stelkrampsvaccin, för vid sticksår är det högrisk för stelkramp. Sen skulle jag nog ha rengjort det med något annat än koksaltlösning, ex väteperoxid, som är bra i stickkanaler.

jag förstår alltås INTE att ägaren vill vätna med veterinär. Vissa sårskador kräver veterinär direkt, detta låter som en sådan, tycker jag. Sticksår kan se harmlösa ut, men kan orsaka betydligt värre psorlem än stora synliga sår...

Ja en vet. hade nog inte direkt varit fel... Kan ju va en infektion som spridit sig eftersom hästen är ovillig att gå o därför lär ha ont och besväras av skadan.
Streptocillin är infektionshämmande salva men den är ändå receptbelagd, så en vet. måste ändå tas i kontakt med. Annars funkar den bra på (små) sår där det kommit in nåt främmande föremål.

Ta ut veterinär snarast! om det sitter rester av föremålet kvar kommer det aldrig att läka ordentligt och du kan få otroliga följdproblem. Dessutom kan föremålet ha skadat nerver och liknande.

EN häst som är så halt som den du beskriver ska ha ut veterinär genast och AKUT.

Vore jag dig skulle jag ringa vet, oavsett vad ägaren tycker. Ägare som inte låter sin häst få den vård de behöver kan ha sina hästar någon annanstans än hos mig.

Kan bara säga att jag håller med "föregående talare".
Sticksår kan vara jäkligt lurigt. Det kan ju även sitta kvar nåt i såret som ni inte ser!
Tycker faktiskt att det är dumsnålt att inte låta vet kolla på hästen. Det kan bli dyrare att vänta....
Arma krake. Ta ett snack med hästägarn så att hästen blir behandlad.

Hästen kan faktiskt dö av stelkramp.Just stick sår är otroligt lömska så jag tycker ni måste ringa vet.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 535
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar