Stick och virktråden!

Sv: Stick och virktråden!

Haha, jag har tack o lov inte stickat så mycket utan mer virkat, skönt så man slipper känna att man varit aponödig som missat detta. :D Vet att jag har en lång rundsticka nånstans, ska kika om jag hittar den innan jag köper nytt. :) Tack för tipset!
 
Sv: Stick och virktråden!

kl.

Jag vill ha en riktigt mjuk ulltröja och tänkte prova alpacka. Är det något speciellt att tänka på när det gäller kvalitet, mönster, masktäthet osv? Hittade en sida som säljer Drops Alpackagarn för 28kr/50g och det är inte ju så jättedyrt.
 
Sv: Stick och virktråden!

Färdig med mina gråa benvärmare som blev super, och har köpt lite nya garner... Funderar på vad jag ska göra med detta, fanns bara det här kvar så det får inte bli för stort, men vill inte ha för litet heller såklart så att garnet "slösas"... Funderar på att göra puls/handledsvärmare eller liknande, men vill göra som går ner över handen och med tumme i så fall, men fattar inte alls hur man gör tummen. Får väl hoppas att youtube inte sviker mig den här gången heller! :)

1555335_10151885081994562_2007737344_n.jpg
 
Sv: Stick och virktråden!

kl*

Nu när zombieförkylningen släppt någorlunda virkade jag ett muggunderlägg. Fast i tomteröd, blev riktigt nöjd faktiskt :D

IMG_0730.JPG


* inte min bild*
 
Sv: Stick och virktråden!

kl.

Jag började på en crickettröja i alpacka men blev inte nöjd så jag repade upp när jag var nästan klar med bakstycket. Den blev för gles så att skjortan under lyste igenom och så vill man ju inte ha det.
 
Sv: Stick och virktråden!

kl
Äntligen klar med min totoro och några virkade hår rosetter..

Nån som har mönster till maneter som folk hänger upp i träden på stan lite överallt här i sthlm?
 
Tråden död?

Jaja... jag virkar (och stickar) barbiekläder! Uj vad pilliga små maskor...

Men till hösten funderar jag på nåt sånt här:
 
Jag pysslar lite, men känner mej helt oinspirerad!

Gjorde ett pannband i spets häromdagen. När jag nu har nytta av det :p

Ska ta upp min stickade trädtröja, inte nöjd med storleken. Så där har jag att göra.
Ska nog göra en kofta med tror jag. Ska bara hitta ett mönster jag gillar.

Och syrran ska ha barn i höst, får väl sticka/virka något till den :D
 
Jag har en dröm om att sticka en kofta. Men varje beskrivning jag läser gör mig rädd när jag kommer till ärmhålen och ärmarna... :cautious:
 
Jag har en dröm om att sticka en kofta. Men varje beskrivning jag läser gör mig rädd när jag kommer till ärmhålen och ärmarna... :cautious:

Sticka sömlöst istället! Jag stickar nästan alla mina tröjor och koftor i ett stycke, oftast uppifrån och ner. Då slipper en allt meck med att forma och montera olika stycken, och dessutom kan en prova plagget medan en stickar och se till att passformen blir helt perfekt.

Om du har Ravelry och är bekväm med engelska mönster finns det mängder av fina sömlösa koftor där, bara att söka på attributet "seamless" i den avancerade mönstersökfunktionen. Annars har Drops ett par beskrivningar på sömlösa koftor på svenska, hittade den här vid en första koll och det finns säkert fler. Tant Kofta säljer också ett häfte med en beskrivning av uppifrån-och-ner-koftor som beskriver tekniken så att en kan utforma sina egna koftor precis som en vill ha dem.
 
Jag har en dröm om att sticka en kofta. Men varje beskrivning jag läser gör mig rädd när jag kommer till ärmhålen och ärmarna... :cautious:
Jag säger samma sak som @asfaltsflickan , uppifrån och ner är det enklaste! :D Jag tröttnar bara på att sticka rätstickning så därför faller koftor för mig... Det är så tråkigt... ;) http://emmagjort.blogspot.se/2009/08/february-lady-sweater-pa-svenska.html Den här är en av mina favoriter att sticka, jag har gjort den till dottern, det går snabbare i s än i xl... ;)
 
Jag stickar rätt mycket, mestadels sockar och nån tröja ibland, men nu har jag gett mig på projekt dubbelstickade grytlappar :up:

Bjuder på några sockbilder och en grytlappsbild

socka2-2_zps0439a653.jpg


sock5-2_zpsbd21b62c.jpg


sock7-2_zpsded268e7.jpg


sock4-2_zps89652451.jpg


skock4-2_zps66d33699.jpg


ysock1-2_zps917bc6f4.jpg


Ysock2-1_zpsc9a0243c.jpg

Jodå, det blev en till sån svart/rosa :D

Och nu är det såna här som gäller och so far har alla det gråmelerade som ena färgen och sen en annan färg på andra sidan. Tog en stund innan jag fick in tekninken men när jag kom underfund med den så är det förvånansvärt enkelt :)

baumlttre_zps07cfe742.jpg
 
Hoppar in i tråden helt oannonserad för jag är så stolt över min första socka som faktiskt passar.
14372836047_5d4de1cc5f.jpg

Hälen blev lite gles för att jag glömde hur man stickar aviga maskor.
 
Underbart att tråden är igång igen och jag blir imponerad över vilka alster ni kan åstadkomma!

Jag är total nybörjare på det här med handarbete och håller mig alltså till att virka enkla sjalar och sticka sotarmössor men jag drömmer också som fler av er om vackra tunikor och koftor i framtiden.

Sömlöst och uppifrån och ner lät verkligen som något som jag kanske skall titta lite mer på, så tack för länkarna.

Det tog sin tid men industrialismen har nu äntligen kommit till mitt hem. Jag har nu köpt en garnvinda och en nystmaskin på tradera så nu ligger alla härvor i fina nystan i backarna och väntar på att användas.

/ kayoba
 
Nystmaskin och garnvinda var verkligen bra investeringar. De snyggaste garnerna säljs ju ofta i härva. :)
 
2 maskfel på ena sidan, men så kan det bli när man stickar klockan 3 på morgonen :meh:

pannlapp-min_zps1adec4ce.jpg


Funkar nog som den ska ändå misstänker jag och just den här har jag stickat åt mig själv och inte för att ge bort som övriga och då gör det mindre med såna där små missar
 
Jag spenderar kvällen med att surfa ponchomönster medan jag inte kollar på fotbollen! Får se om det blir virka eller sticka eller kanske kroka!
 
Jag har virkat mig en dumma mig minion:love: han blev lite större än planerat men ack så perfekt:banana: bananaaaaa potatonannaaa
 
Jag råkade komponera ett mönster på feministvantar, så i vinter kan jag ta kampen mot både kylan och patriarkatet. :cool:

926872_710844948997903_1529518247_n.jpg


De är ute på teststickning nu och mönster kommer i november. Hoppas att de blir lika populära som intresset för provstickning antyder, har aldrig varit med om att så många vill teststicka. :)
 
@asfaltsflickan proffsiga vantar! Riktigt fina!

Känner att det här är min tråd.
Håller på med ett stort projekt i form av virkad vilt, har kommit halvvägs. Har nu i höst annars bara virkat pannband och stickat lite mössor. Blir nog en del julklappsprojekt i år också. Gjorde superfina mössor och vantar till mina systrar förra året. Kommer vara sjukskriven ett tag snart så lär ha massor av tid att virka och sticka upp mitt garnförråd :D
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva lite kloka råd. Vi hyr en häst. Vi tycker att hästen är "insjunken" bakom bogen, nedanför manken. Musklad framför bogen...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Freazer
·
Utrustning Tänkte låna hem lite sadlar till häst med vad jag anser ha spikrak rygg m enorm manke. Gammal bild men ryggen ser ungefär ut som på...
2
Svar
32
· Visningar
11 366
Senast: caballus
·
Hästvård http://s1360.photobucket.com/user/Klara_Johansson/media/Mobile%20Uploads/image_zpsfdecf487.jpg.html?sort=3&o=0
Svar
5
· Visningar
1 696
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Är lite på jakt efter en "ny" hoppsadel. Är ägare till en Prestige Versaille som passar hästen, men jag själv trivs inte alls i den. Jag...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp