Sterilisering av tik

pippilotta

Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenhet av sterilisering på tik? :smirk:
Tänkte göra det på min papillontik (som är två år), till våren när det blir varmare ute p.g.a att hon mår väldigt dåligt av sina löp och jag tänker INTE ha valpar på henne bara för att hon är en liten hund (det överlåter jag till dom som vet vad dom sysslar med) :banana:
Hur blir dom till sättet efter ett sådant ingrepp?
Just nu är hon full av spring i benen och får emellanåt stora "flippen" när vi är ute, blir dom mycket lugnare och bara äter och sover eller hur verkar det med dom?

Sv: Sterilisering av tik

Har bekanta som kastrerat tik och hane ( 2 olika ägare)
Det som märkts är att de har lite lättare att lägga på hullet och på tiken har pälsen blivit mjukare och lockigare. Utöver det så är det ingen skillnad mot förut i temperament och aktivitet..

Jag har 3 tikar, varav 2 är steriliserade och de mår faktiskt mycket bättre efter ingreppet.

Den ena blev av med hela paketet efter en mycket allvarlig livmodersinflammation när hon var 6 år gammal. Efter det blev hon mycket piggare och hon är nu 14,5 år... Hon har inte haft några juvertumörer alls och hållt sig frisk och kry.

Den andra (8 år) steriliserades nu i september och har blivit mycket piggare. Hon hade jobbiga löp innan och mådde dåligt både före, under och efter löp. När de öppnade henne var livmodern förstorad, de trodde att hon hade haft problem länge (det var min misstanke också). Hon mår som sagt riktigt bra nu och lever livet!

Den tredje ska steriliseras när hon har fyllt 3, hon är omogen och jag vill ha några löp till på henne innan. Men sen blir det eftersom hon inte ska ha några valpar pga sjukdom.

//E

Jag förstår inte varför du inte överväger kastrering i stället? Så slipper du löpen också.
Jag har haft 2 kastrerade tikar och jag har inte märkt några negativa effekter.

Slipper dom inte löpen när dom är steriliserade? :(
Det sa veterinären till mig att dom gjorde .
Självklart vill jag göra allt för att hon ska må bra istället för att bara ligga och må jättedåligt och inte äta under sina löp .

Har två kastrerade tikar. Labben kastrerades pga livmoderinflammation och lagotton vill jag i allafall inte avla på så det kändes onödigt med löp och allt vad livmodern brukar innebära i framtiden.
Labben var ju redan hungrig innan (man är väl inte labbe för inte) och på lagotton har jag märkt ökat aptit - inget annat.

Vid sterilisering kan man säga att man bara "knyter av" äggstockarna, men allt är kvar - hormoner, löp osv. Och risken för framtida livmoderinflammationer.
Vid kastration tas "hela paketet" bort och då slipper man det ovan nämnda - vilket jag tycker är att föredra.

Okey! Självklart gör jag det som är bäst för henne.....men kostar det mycket mer att kastrera än sterilisera ? måste veta hur mycket pengar jag skall spara :rofl:

Jag tror inte att någon steriliserar tikar om det inte är så att djurägaren väldigt gärna vill detta. Anledningen att man fortfarande säger detta är att det är så inrotat hos folk att man kastrerar hanar och steriliserar honor och man orkar inte förklara skillnaden varje gång.

Precis, jag till exempel säger fortfarande sterilisera trots att jag borde veta bättre *skäms*

//E

Tusen tack till alla er som svarat , här i falköping kostar det 4.500 att sterilisera, fast dom menade säkert kastrera.:angel:
Så det är väl bara att börja spara , som sagt allt för att hon skall må bra .:banana:

Min 'hemmavet' tar 4500 kr för kastrering av tik. Jag har frågat just för att jag gärna skulle kastrera tiken för att slippa problemet med livmoderinflammationer när hon blir äldre (hon är sex nu ganska precis).

Jag tycker försäkringsbolagen skulle gå in och ge någon form av rabatt på kastrering av tik. En akutkastrering pga pyo går på ca 10 000 kr iaf här och då är det f-bolagets huvudvärk medan när det görs förebyggande är djurägarens. Och TÄNK vad pengar f-bolagen skulle kunna spara om de t ex subventionerade med 2000 kr om man kastrerade sin tik. Och vad många fler ägare som skulle ha råd (jag t ex.. :angel:).

Just nu sitter det i pengarna att tiken inte är kastrerad, men den dag jag får råd så. Problemet är att jag vill ha MER än 4500 kr, eftersom OM det blir komplikationer så täcker inte f-bolaget dem heller :(

Och hon får gärna bli både lugnare och fetare *drömmer* :devil:

(hanen är akutkastrerad på f-bolagets bekostnad och from nu så kommer jag utan tvekan kastrera ev framtida hanar på eget bevåg!)

/Alexandra - vän av kastrering och vars pojkvän ibland uttrycker viss 'oro' över att alla handjur här är kastrerade, han är väl rädd jag ska driva det ett steg till ;)
Men valacken är (såklart) kastrerad, alla tre katterna (två honor och en hane) samt då gryhoundhanen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar