Step up -transporter

Sv: Step up -transporter

En kombiramp :)
couronne%204.jpg

*lånar knapp*

Tycker iden med step-up verkar jättebra. MEN, när jag ser dessa jättedörrar har jag börjat fundera på hur dessa fungerar i verkligheten?

Att svänga runt med en sådan dörr på en tävlingsplast hur går det?
Det måste bli ett jättevindfång, hur fungerar det när det blåser?

Har sett att några har delade dörrar och det tycker jag verkar bättre, eller? vilka är det som har det?

många frågor blev det

pewa skrev:
*lånar knapp*

Tycker iden med step-up verkar jättebra. MEN, när jag ser dessa jättedörrar har jag börjat fundera på hur dessa fungerar i verkligheten?

Att svänga runt med en sådan dörr på en tävlingsplast hur går det?
Det måste bli ett jättevindfång, hur fungerar det när det blåser?

Har sett att några har delade dörrar och det tycker jag verkar bättre, eller? vilka är det som har det?

många frågor blev det

Jag var också skeptisk till Henras 'heldörr' först men den fungerar riktigt smidigt i verkligheten! Däremot kan den säkert vara ett vindfång, det har jag inte testat.

Delade dörrar är ju 'nättare', men de gäller då att stänga dörrarna i rätt ordning t ex eftersom de går lite 'omlott' och ena dörren måste stängas före den andra (precis som dubbeldörrar på köksskåp t ex). Jag tror det är en vanesak faktiskt vilket man använder. Så reella skillnaden är väl ev då vindfång, och att om man kör två hästar och har delad dörr kan man om man lastar av och lastar på i 'rätt' ordning ha dörr bakom en häst men öppna åt den andra och det kan ju vara en fördel.

Jag skulle helst vilja ha dubbeldörr, men jag skulle inte välja bort ett märke jag i övrigt var nöjd med pga heldörr. (Henra är soms agt drömsläpet, och jag har noooga testat deras dörr eftersom jag var VÄLDIGT tveksam till konstruktionen).

Jag tror att på sikt finnsnog de flesta släp med step-up, med tanke på vilken EXPLOSION det blivit på sådana sista åren. 2002 kollade jag ang step up och då var det Ifor Williams och Fautras, punkt slut. Och på bara tre år har det dels kommit utländska dörrar med step-up, och även flera svenska märken har tagit efter. Så ge det tre år till så?

/Alexandra - haft noga koll på stepupmarknaden då valacken fram till nu varit väldigt lättlastad med step men omöjlig utav bara f*n med ramp. Fast nu tycks han ha fattat tycke för Värmlandsvagnens ramp och är lika lätt att lasta med ramp *halleluja*

Alexandra_W skrev:
Nej,d et finns ingen lag på att det måste vara ramp (fast inte alla djurskyddsinspektörer gillar step-uper, vilket tyder på att de suttit för mycket vid skrivbordet och varit ute i hästeriet för lite), men NÄR det finns ramp finns det reglerat i djurskyddsbestämmelserna (dvs en förordning och ingen lag, men mest en teknikalitet) vilken lutning rampen får ha.

Så, halvrätt hade du. Det är helt lagligt utan ramp, men med ramp så finns lutningen reglerad i djurskyddsbestämmelserna.

Det låter ju jättebra... just detta med ramp eller inte har inte intresserat mig då jag har häst som accepterar både och ....

Som sagt... var ju inte helt säker.... Men om det skulle vara tillåtet med step up så låter det jättebra...

Har på något sätt fått för mig att det skulle vara lättare att lasta i step up...om man har en häst som är något skeptisk....

Tycker att det borde finnas en fördel med heldörren att man slipper att vistas mitt bakom transporten, tyvärr händer det ibland att en del hästar spränger allt bakom sig.

Vet inte om jag tänker rätt, gissar bara har inte titta så nog.

/Camilla

Det verkar som om det finns folk med lite olika step-uper här :banana:

Här kommer lite frågor för att gre ut lite, frågorna är även lite om inredningen.

Är det en/två dörrar bak? Hur sätter man upp dem, finns något sätt att sätta fast dem på?
Är det bommar/dörrar på vagnen?
Rakt eller sänkt golv? HAR det betydelse för hästen?
När man har transporten (vilken som helst) på bilen;är alltid transporten horinsontell med marken då så golvet är exakt rakt? (jag har inte tänkt på hur det ser ut när man krokar på, men kan det inte vara så att bilen/draget blir lägre än golvet bak axeln??)

Inredningsfrågor:
Är det separata bommar fram så man kan justera olika höjd på varje bom?
Säkerhetsbommar?

Men det borde väl finnas bommar/dörrar innan hästen spränger sig ut elelr hur menar du?

Tasja skrev:
Ume släp har också step up. Stod bredvid en på tävlingen idag.
Var det verkligen en UME? När jag hade mitt släp på sevice så sa verkstadsgubbarna att det inte skulle gå pga deras stomme i släpet?
Fast de kanske gjort om den för att hänga på marknaden... :smirk:

TACK :bow: alla för svaren!

Är det NÅGON som har bild på ifors lösningar av stägning av ramper o dörrar? Har aldrig sett utan bara hört talas om....

Jag har också en boj med bommar innanför kombidörren. Jag är väldigt nöjd. Boj har två dörrar bak. Smidigt. Och det där med att stänga i rätt ordning, tja, ska man öppna den högra behöver man bara öppna den vänstra två cm, så det är inte speciellt svårt.

Jag bor på blåsiga skåneslätten och jag får hålla i de delade dörrarna jag har. Jag blev alldeldes nervös när jag såg dubbeldörrarna på bilderna. Det hade aldrig fungerat här! Speciellt inte om jag lastar ensam. Dessutom tycker jag att det är skönt att inte öppna bakom den häst som ska stå kvar (om man har två i transporten vid t.ex. tävling.)

Boj har ett ganska högt steg in, men jag har ponnysar och de har aldrig haft några problem med det. Till och med shettisen skuttar lätt in och ut.

Jag är väldigt nöjd med min. Älskar dörrarna!

*Lånar tråd*

Fautras har gjort en "våg" längst bak i transporten vid dörrarna. Det blir som ett litet gupp där hästen har sina bakben. Detta skall göra att hästen kommer fram och ej är så trött eftersom guppet skall göra så att hästen står så naturligt som möjligt. Har provat att lasta hästen och att köra den i en Fautras och bara när jag lyckas skrapa ihop lite pengar så skall jag köpa en sån. Den som är extra bred och hög. Har provat en hel del olika släp genom åren men Fautras har en hel del suvärena genomtänkta små detaljer som är helt underbara.

Med vänlig hälsning Tora som är :love: i Fautras tranporterna

IFOR -svar

Här kommer lite frågor för att gre ut lite, frågorna är även lite om inredningen.

Är det en/två dörrar bak? Hur sätter man upp dem, finns något sätt att sätta fast dem på?

Två dörrar. Går att sätta upp, finns "armar" som man sätter upp dom i.
Är det bommar/dörrar på vagnen?
Bommar (och dörrar då också)
Rakt eller sänkt golv? HAR det betydelse för hästen?
Rakt golv.
När man har transporten (vilken som helst) på bilen;är alltid transporten horinsontell med marken då så golvet är exakt rakt? (jag har inte tänkt på hur det ser ut när man krokar på, men kan det inte vara så att bilen/draget blir lägre än golvet bak axeln??)
På min Audi A6:a så är transporten rak vad jag kan se.

Inredningsfrågor:
Är det separata bommar fram så man kan justera olika höjd på varje bom?
Separatabommar som kan justeras både i höjd och längdled både bak om fram. Har du en kort häst kan du alltså passa in bommarna efter det med.
Säkerhetsbommar? Inte utlösbara utifrån i varje fall.

Dessutom har IFOR som standard tre fönster, hingstgaller, uppbindning både fram och vid sidan. Jag har dessutom fronturlastning på min samt kan välja ramp eller step up bak.

Tora skrev:
*Lånar tråd*

Fautras har gjort en "våg" längst bak i transporten vid dörrarna. Det blir som ett litet gupp där hästen har sina bakben. Detta skall göra att hästen kommer fram och ej är så trött eftersom guppet skall göra så att hästen står så naturligt som möjligt.

Har också hört denna förklaring. Ganska coolt tycker jag.

Böckmann har många återförsäljare, var finns du någonstans? Här i Skåne har vi t ex 3-4 st bara i närheten av mig.

(funderar själv på en Böckmann,helt outstandig kvalité för pengarna)

Lovisaleonora_ skrev:
Böckmann har många återförsäljare, var finns du någonstans? Här i Skåne har vi t ex 3-4 st bara i närheten av mig.

(funderar själv på en Böckmann,helt outstandig kvalité för pengarna)

Böckmann är kanonfina! Har dessutom ruskigt mycket tillbehör och varianter.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 210
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka