Step-up-lastning

P

Penea

jag har köpt mej en transport med combiramp och undrar om någon har något bra tips när man ska prova o lasta step-upp 1.a ggr.
Brukar hästarna tycka det 'är läskigt.
är jättesugen på att få prova det men jag får inte hem transsporten förrän i mars, förhoppningsvis lite innan!:)

Sv: Step-up-lastning

Hej!

När jag skulle lasta min foderhäst första gången i en step up gick han rakt in!! Han brukar vara ganska svårlastad, så det var väldigt positivt! Har hört att många hästar tycker mycket bättre om step up då de slipper den läskiga rampen! :)

sunnyday skrev:
Hej!

När jag skulle lasta min foderhäst första gången i en step up gick han rakt in!! Han brukar vara ganska svårlastad, så det var väldigt positivt! Har hört att många hästar tycker mycket bättre om step up då de slipper den läskiga rampen! :)
Jag har samma erfarenhet. Min dotters tidigare så svårlastade russvalack klev bara in första gången jag provade.

T o m mina föl som ofta åker med sin mamma första gången vid ca 4 veckors ålder kliver in självmant efter mamma.

Carina på Silver Arabians

Har bare positive erfaringer med det. Tror hesten syntes det var enklere å gå inn når den hadde hodet innenfor veggene uten å måtte trampe på en bråkete rampe først. Da kunne den se seg om i hengeren mens den fortsatt hadde bena på marken.

Har också hör många som säger att svårlastade hästar går in mycket bättre på dessa, men är det någon som vet hur det går ut?

Jag sålde ett sto som inte tyckte om att lastas de som hämtade henne hade ett släp med step up lastning och hon bara klev rakt in!!! Gissa om jag såg ut så här :eek: !!!!

Jag har haft en trailer med step-up i sju år och skulle aldrig få för mig att köpa en trailer med läm. Hästarna går så mycket lättare på med step-up. Har lastat en hel del hästar på transporten och märkt fördelarna.
Att lasta av är inga problem heller. De blir mer försiktiga vilket jag ser som en fördel. Bara man tar det lugnt i början om de är vana vid läm så är det inga problem. Provade nyligen med min egen lilla unghäst.
Tror inte du behöver tänka på något. Bara att lasta. Enda nackdelen är om trailerns golv är högt så kan hästen få under en bakfot och toucha i skenbenet mot kanten vid lastning. Avhjälps lätt med transportskydd.

Lycka till!

Åhh vad glad jag blev för alla svar!!!
Inte ett enda negativt inlägg.

Min "tjej" brukar tjura 3 min innan hon går på vanlig transport o vill ha lina på rumpan så jag kanske slipper det nu om hon kan kliva rätt in!:)

Jag har jättebra transportskydd (Pessoa) så hon ska inte kunna göra sej illa!

Nu väntar jag bara på att den ska komma hem!

Lånar tråden en stund!

Ni som har sånt häst släp, hur går det att lasta UR hästarna?

Nu blir jag allt lite avis.....;)
Men när jag har tagit mitt körkort så ska jag köpa mig en sådan som present till mig själv!!! :)

Det är nästan så att jag tror du köpt en Ifor? Jag har en med. Sen att jag är född och upp växt med step-up att lära hästar att går up för lämen var nåt nytt. Nu 12 år senare och själv är mer van med lämar, Min erfarenhet är att ja, hästarna (eller vi) har lättare att lasta med step-up. Som nån annan sa dem släppa gå på den läskiga lämen. Om de kommer ut förfort, jag brukar säger att de gör det bara en gång sen är dem mer försiktigt. Men första gången låt hästen går halv vägs in sen backa ur, så den vet vad kommer att hända. Jag har haft vissa hästar som tvär vägra att backa ur för de ser igen mark/läm bakom de. Men till slut har dem alltid löst det lungt och fint.

I annat ord...smart inköp! Lycka till.

Dem kan trampa runt lite och försöker att hitta marken. Vissa kan stoppa ett bak ben bakåt sen dra det fram åt igen när det känna igen mark/läm. Med lite tålamod så det brukar alltid går bra. Det är sällan att en häst rusha ur transporten men det händer. Jag har aldrig sett en häst som har haft ett problem "kroppsligt" om den är inte skadat det är mest i huvud på dem. Men av alla transporterna jag har jobbat med en step-up har varit det lättaste. Båda in och ut.

Det är ju combiramp så man kan ju använda lämmen när man lastar av..

Det är en Henra-transport, lättviktsboggie har ju bara vanligt B-kort så man måste tänka på vikten!

Jag är som sagt överlycklig för jag har alltid köpt begagnat och enaxlat så det blir lyx för mej det här!:love:

Combi!
Step up in och läm eller fronturlastning vid utgång.
Det finns så mycket fina grejjor nuförtiden:)

Henra är en jag har inte sett. Jag vet att ifor kan man också köra på B. Jag ska gå och söker på din märke och läser up på den. Jag tycker om att vet om alla transporter. Man alrdrig vet när man ska köper ny. Jag har en 3 häst slantload med läm (ifor), det kom inte med dör på. men har inte haft problem än heller. Kanske pga att hästarn ser att det är mer plats inne dem inte tänkar på lämen. Det är när dem kommer in mot väggen och ska sätt näsan i hörnet så man kan vika sid dören stängt.

Glad för din skuld:bump: :bump:

Läm är rampen som bruker sätter på baksidan som hästen går up på när de ska in i transporten.

Step-up är dörrar istället för en ramp. Då måste hästen Kliver up i transporten. Hence the word "step-up"

Tack för alla svar!

Tror detta kan vara en bra lösning då hästarna haft tendens att

rusa ur transporten när jag lastat ur med lem, nästa släp blir

definitivt med step-up!

Kan bara instämma i det positiva. Lånade en "step-up" och det var första gången för min häst. Klev rakt in, lugnt och sansat. Första gången ut blev det ett litet "förvånat" skutt med bakbenen, nästa gång ett ben i taget, lugnt.
Om jag någonsin får råd att köpa egen transport ska det definitivt bli en "step-up" Så lyllos dig!!:)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 457
Senast: Buck
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka