Sporthorse

Trådstartare
Jag hörde/läste någonstans (obs ej fakta), att man med åren kan få stenlunga om man hela livet sysslar med hästar.
Försökte googla, men hittade ingenting kopplat till just häst- och stallmiljö?
Ibland känner jag att det blir lite dammigt när jag ryktar mina hästar efter en lerig dag i hagen eller svettigt pass tex, lagras damm i lungorna?

Men nej, det bildas ju slem och snor och så gör sig kroppen av med föroreningar utifrån.
Okej, så det var foliehattarna på?
Kan tyvärr inte minnas vem som sagt att vi hästfolk (och även byggfolk) drabbas av tillståndet vid hög ålder. Men tror att det var i någon grupp på Facebook, alternativt här på bukefalos. :rofl:

Dammlunga hette det visst, alternativt Silikos eller stendammlunga.

mer info taget från wikipedia
"Dammlunga var en sjukdom som när den upptäcktes visade sig vara relativt vanlig hos arbetare i utsatta miljöer. Dessvärre är långt gången dammlunga på väg att bli vanligt igen eftersom många läkare inte längre känner igen de tidiga symptomen för dammlunga som en följd av att sjukdomen har varit sällsynt under många år"https://sv.wikipedia.org/wiki/Dammlunga

Vet inte hur sådant fungerar ,Har själv jobbat vid en stenkross i 5 år och där dammade det rejält så dom senaste åren då jag spränger använder jag mask för att slippa dammet .Hoppas man inte dragit på sig något skit då man varit oförsiktig och oförståndig

Vet inte hur sådant fungerar ,Har själv jobbat vid en stenkross i 5 år och där dammade det rejält så dom senaste åren då jag spränger använder jag mask för att slippa dammet .Hoppas man inte dragit på sig något skit då man varit oförsiktig och oförståndig
Du får göra som jag: Googla tidiga symptom för stenlunga/dammlunga.

Nej, men stallet har ju inte det där fin fina stendammet som tex gruvarbetare är utsatta för.

Nej, jag bara svarade på att kroppen gör sig av med föroreningar utifrån. För så enkelt är det ju inte. Vad som kan finnas i "stalldamm" och hur det påverkar har jag ingen aning om.

Nej, jag bara svarade på att kroppen gör sig av med föroreningar utifrån. För så enkelt är det ju inte. Vad som kan finnas i "stalldamm" och hur det påverkar har jag ingen aning om.
Lånar ditt inlägg.
Det fetade vill jag gärna få svar på.
Ibland är hästar, som bekant, riktigt jeevla skitiga och leriga, det har nog hänt att jag övervägt att ha munskydd. Kanske vore det ingen dålig idé.

Du får göra som jag: Googla tidiga symptom för stenlunga/dammlunga.
Får göra det !
Dom var dit på krossen från yrkesinspektionen och jag fick bära en apparat en dag med en massa filer och skit på .När han kom dit på kvällen och plockade bort filtren och lade dom på bordet så blev det damm där dom legat och han sa om du ska ligga inom värdena som är ska det inte synas på filtren ens utan dom ska vara vita .Så dom hotade med att stänga krossen omgående om inget gjordes och jag hade då jobbat där 4 år så det blev att använda mask

Lånar ditt inlägg.
Det fetade vill jag gärna få svar på.
Ibland är hästar, som bekant, riktigt jeevla skitiga och leriga, det har nog hänt att jag övervägt att ha munskydd. Kanske vore det ingen dålig idé.

Jag hade nästan glömt hur det var när man står där i ett dammoln och borstar, eller ett dammigt ridhus eller ridbana och man sen snyter damm till förbannelse efteråt :yuck:

Får göra det !
Dom var dit på krossen från yrkesinspektionen och jag fick bära en apparat en dag med en massa filer och skit på .När han kom dit på kvällen och plockade bort filtren och lade dom på bordet så blev det damm där dom legat och han sa om du ska ligga inom värdena som är ska det inte synas på filtren ens utan dom ska vara vita .Så dom hotade med att stänga krossen omgående om inget gjordes och jag hade då jobbat där 4 år så det blev att använda mask

Det där låter riktigt hemskt och obehagligt.
Jag har googlat symptom och dom känns ganska diffusa och lätta att missta för någonting helt annat.
Jag har ju också arbetat i väldigt dammiga miljöer dit man inte ens åker ut för att inspektera, tex hästbranschen då jag ridit i dammiga ridhus ett antal timmar per dag, 6 dagar i veckan, borstat ett antal timmar i veckan osv. helt sunt kan det inte vara i dom mängderna...

Men vi får hoppas att kroppen klarar av att rensa ut all skit, 4 år är inte 15.

Min morfar var stenhuggare i Bohuslän i hela sitt yrkesliv. Han började i stenbrottet på 30-talet. När han avled 1971 sas det att han dog av sviterna av dammet han andats in. Sk "stenlunga". Han lär ha hostat något fruktansvärt och haft andningssvårigheter. Om diagnosen stämde eller om det egentligen fanns en annan orsak låter jag vara osagt.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 248
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 112
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama