Det där låter riktigt hemskt och obehagligt.
Jag har googlat symptom och dom känns ganska diffusa och lätta att missta för någonting helt annat.
Jag har ju också arbetat i väldigt dammiga miljöer dit man inte ens åker ut för att inspektera, tex hästbranschen då jag ridit i dammiga ridhus ett antal timmar per dag, 6 dagar i veckan, borstat ett antal timmar i veckan osv. helt sunt kan det inte vara i dom mängderna...

Men vi får hoppas att kroppen klarar av att rensa ut all skit, 4 år är inte 15.
Men på dom 4 åren var det så dammigt att jag inte en såg krossen ibland utan fick känna med händerna vart jag var då jag skulle rensa och göra rent vid trasportörerna eller ösa bort grus som hamnat under krossen .För det mesta hade vi inget vatten i närheten så vi kunde spruta på för att förhindra dammet men som tur är sliper man skiten nu !

Men på dom 4 åren var det så dammigt att jag inte en såg krossen ibland utan fick känna med händerna vart jag var då jag skulle rensa och göra rent vid trasportörerna eller ösa bort grus som hamnat under krossen .För det mesta hade vi inget vatten i närheten så vi kunde spruta på för att förhindra dammet men som tur är sliper man skiten nu !
Sånt gör mig så arg och ledsen!

Jag hittade detta på wikipedia
"Silikos utvecklas oftast efter en latenstid mellan 10 och 30 år och ger i första hand symptom i form av andfåddhet. Vid hög exponering kan symtomen komma snabbare. Svår silikos kan vara dödlig och innebär även en ökad risk för cancer (lunga, matstrupe, magsäck) och ökad känslighet för tuberkulos. Silikos går inte att bota, men sjukdomsförloppet kan stoppas om kvartsexponeringen upphör" :cry:

mer intressant hittade jag på arbetarskydd http://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/osynligt-damm-forstor-lungorna-6570730

Man verkar kunna få lungproblem av det mesta, om man bara exponeras tillräckligt för det. :(
Hittade en exempellista, det verkar ju som att mögel spelar en större roll än själva partiklarna i många av fallen.

Table 1. Occupational lung disorders caused by exposure to organic dust.
Disease, Inhaled Material
Bagassosis Moldy bagasse (sugar cane)
Bird fancier's, breeder's, or handler's lung Avian droppings or feathers (including parakeets, chickens, turkeys, and pigeons)
Byssinosis Cotton dust
Cheese washer's lung Moldy cheese
Coffee worker's lung Coffee beans
Farmer's lung Moldy hay, grain, silage
Fish meal worker's lung Fish meal
Furrier's lung Animal pelts and hair
Humidifier or airconditioner lung Contaminated water in humidification and airconditioning systems
Malt worker's lung Moldy barley
Maple bark disease Maple bark
Maple bark stripper's disease Maple tree logs or bark
Mummy disease Cloth wrappings or mummies
Mushroom worker's lung Mushroom compost
Paper mill worker's and pulpwood handler's disease Moldy wood pulp
Paprika slicer's disease Moldy paprika pods
Sauna taker's disease Contaminated sauna bath water
Sequoiosis Redwood sawdust
Suberosis Moldy cork dust
Wheat thresher's lung Wheat flour containing weevils
Woodworker's lung Oak, cedar, and mahogany

Man verkar kunna få lungproblem av det mesta, om man bara exponeras tillräckligt för det. :(
Hittade en exempellista, det verkar ju som att mögel spelar en större roll än själva partiklarna i många av fallen.

Table 1. Occupational lung disorders caused by exposure to organic dust.
Disease, Inhaled Material
Bagassosis Moldy bagasse (sugar cane)
Bird fancier's, breeder's, or handler's lung Avian droppings or feathers (including parakeets, chickens, turkeys, and pigeons)
Byssinosis Cotton dust
Cheese washer's lung Moldy cheese
Coffee worker's lung Coffee beans
Farmer's lung Moldy hay, grain, silage
Fish meal worker's lung Fish meal
Furrier's lung Animal pelts and hair
Humidifier or airconditioner lung Contaminated water in humidification and airconditioning systems
Malt worker's lung Moldy barley
Maple bark disease Maple bark
Maple bark stripper's disease Maple tree logs or bark
Mummy disease Cloth wrappings or mummies
Mushroom worker's lung Mushroom compost
Paper mill worker's and pulpwood handler's disease Moldy wood pulp
Paprika slicer's disease Moldy paprika pods
Sauna taker's disease Contaminated sauna bath water
Sequoiosis Redwood sawdust
Suberosis Moldy cork dust
Wheat thresher's lung Wheat flour containing weevils
Woodworker's lung Oak, cedar, and mahogany

Av de här exemplen tycker jag att "mummy disiase" verkar allvarligast.
Visste väl att faraonerna hade något på gång mot inkräktare/gravskändare!

Skämt åsido.
Farmer´s lung och stendammslunga är sådant som egentligen togs upp på läkarutbildningen för 20-25 år sedan, vilket väl antyder att de är de minst ovanliga i ett svenskt perspektiv.

Tillräckligt mycket stendamm så.
Rider man på torra grusvägar väldigt mycket så.

Men en sak som borde kunna vara värre är ridhus med mögel i spåninblandningen i sanden. Två onda ting på ett ställe!

När jag hade många hästar i stall med gammal sjöbotten förr hade jag andningsskydd i stallet, när jag sanerade hästarna från leran.
Damm är inte nyttigt.
Numera sandmark och matjord ;) så ny har används de sällan...

Borsta av en enstaka häst någongång i bland klarar man nog, men att ofta utsätta sig för det är inte nyttigt.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 248
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 112
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama