Stenhårda knuta

K

kamitza

Det är så att jag har en häst som har en stenhård knuta "galla" på framben .
Han är ej halt.
Vet någon vad det kan vara ?

Sv: Stenhårda knuta

STENHÅRD som i överben?
Vart sitter och hur sitter den? Sitter den lös eller är den fastväxt i benet när man rör på den? Hur ser benet ut f.ö?

Sv: Stenhårda knuta

En galla är en ökad mängd ledwätska i en led eller kotsenskida. En sådan kan, om den är riktigt stor, kännas hård. Om hästen har en sådan galla bör du ringa weterinär.

När du sedan skriwer knuta så undrar man ju om du kanske inte alls menar galla? För en galla är ingen knuta... Sitter den på skelettet så tror jag också att det kan röra sig om ett öwerben, alltså en reaktion i benhinnan efter öweransträngning eller - mer wanligt - ett slag.

Du får nog beskriwa lite mer, kanske lägga in en bild?

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: skiesabove
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 414
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka