Stenhårda "bullar" vid kotorna?

skuggi

Trådstartare
Kanske meningslös tråd då jag inte vet så mycket kring hästen, men jag är så nyfiken så jag provar...

Hästen, typ ev quarter/welsh osv korsning, osäker på ålder, men i fullt ridbart skick så "vuxen" får väl duga.
På båda fram har han varsin jättestor(typ golfboll) galla(?). Gallorna är hårda, det både känns och ser ut som att man helt sonika stoppat ett par golfbollar innanför skinnet.
Jag minns inte exakt var de sitter, tror de inte sitter på exakt samma ställe på båda benen, men på/i höjd med kotan, lite bakåt mot där senorna kommer ner, utsida/baksida.

Hästen är tydligen inte halt av detta, iaf inte blockhalt eller synligt halt i hagen där han står och går. Enligt ägaren är detta något "gammalt", men ingen veterinär hade tillkallats för att kolla. Vet inte om hästen köptes sådär.

Nu har veterinär varit där och det ser ut som att de sprutat (alla fyra) kotleder och han hade boxvila+sjukhage 2 veckor.
Själva knölarna är oförändrade.

Det jag undrar är förståss: vad sjutton kan det vara? :confused:

Om det ens går att gissa utifrån min beskrivning?
Främst tycker jag att det känns knepigt att de är så hårda, det känns som ben där inne? Bulan är heller inte slät i "övergången" som en sten under en tjock matta, utan alltså närmast som en golfboll som någon vakuumförpackat. Om ni förstår liknelsen?

Sv: Stenhårda "bullar" vid kotorna?

Nej, jag förstår att det är luddigt.
Jag använde sökfunktionen och förstod att det verkar ses som hyfsat normalt med även ganska stora gallor. Men de jag sett innan(typ på ridskolan för många år sedan) var mjuka som försvann vid rörelse.

Jag undrar ju lite om det kan bli att det blir ben eller brosk inne i en sån där bula, med tanke på att de känns så hårda? Eller är det alltid vätska, bara olika välfyllt så att säga?

Menar du "vanliga" kotsenskidegallor?

Är de stora o konstanta o kanske dessutom av hårdare karaktär- går inte ner vid rörelse finns det stor risk för kotledsinflammation pga diverse saker. Lösa benbitar mm.

min stora hade såna som liten o fick opereras just för detta.

Är de mindre, mjuka o går ner är det mindre att oroa sig för.

Min gamla häst hade dessa vid fång, men inte nu som tränad 22-åring. Torr i ledgångarna.

De jag sett som det varit liknade "gallor" på har alla haft lite svårare skador, rejält utslitna, ringkota och sånt. Vanliga gallor/senskidegallor brukar inte vara totalt stenhårda och oföränderliga ut. Men det är min erfarenhet.

Vet inte, jag är inte så hemma på gallor, har aldrig haft galliga hästar. Men på ridskolan var ju de flesta lite "svampiga" runt kotan.
Men det här ser alltså ut som golfbollar under skinnet, står ut otroligt mycket och svänger liksom nästan ihop igen närmast benet, som om gallan satt på ett skaft. Nästan. Hårda och konstanta, ja.

Men kan en "ofarlig" galla liksom förstenas med tiden?

Eller vad är det som gör dem så hårda?

Man får lära sig mycket nytt i storhästvärlden.. täcken, gallor och kraftfoder.. :D

Om du har klämt och känt antar jag att du känner ägaren och kan fråga? Du får nog bättre svar än här.

Nej, det verkar sitta "loss" från benet så att säga.

Känner är väl inte en korrekt benämning :p och vår personliga relation är inte riktigt sådan att vi småsnackar om något, så att diskutera hästens eventuella mående kommer sig inte riktigt naturligt. Just nu är ägaren dessutom extra avogt inställd till mig då jag påpekat att vi alla måste hålla oss till hagens broddregler. Det föll inte i god jord...
Dessutom har ju en vet nu sett hästen, så jag har ju inte riktigt med saken att göra. Är bara nyfiken. :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676
Hästvård Hej. Jag har lite bekymmer gällande min halta häst. Känner mig uppgiven och maktlös när jag inte har klart och tydligt vad som är...
2
Svar
23
· Visningar
2 572
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka