Stenhård ridbana

Fillifjonkan

Trådstartare
Förra årets torka förstörde vår ridbana helt, den blev stenhård och det gick bara skritta där. Vår fyrhjuling och lillharv har inte tagit sig ner alls i underlaget så nu kom en granne med traktor och djupare harv och körde en stund vilket gjorde att det lossnade.
Nu funderar jag på om det är en god ide att harva ner salt för att bevara fukten i paddocken ifall det blir knastertorrt igen.

Vad tror ni om det? Hur mycket salt behöver jag isf på 20x40kvm?
 
Haha och inte minns jag det heller!!!
:D Bara att hoppas att det inte blir torka i år då.

Fast vad du har som topplager vet du kanske , för att göra det lite enklare ? Vad är det för material ? Grus ? Sand? stenmjöl? annat ?

Att regelbundet harva ridbanan är nödvändigt oavsett material. Det låter som ni inte gjort det alls sedan väldigt länge, eller missförstår jag helt ?
 
Jag fick tips igår om att blanda ner rågspån, vet inte hur mkt dock men tränaren sa ”litegrann”, bara för att fluffa till det och för att spånet håller fukten!
 
Jag fick tips igår om att blanda ner rågspån, vet inte hur mkt dock men tränaren sa ”litegrann”, bara för att fluffa till det och för att spånet håller fukten!

Vad är rågspån för material ? Menar du råspån ? Som en del använder till strö i boxarna ?
 
Senast ändrad:
Fast vad du har som topplager vet du kanske , för att göra det lite enklare ? Vad är det för material ? Grus ? Sand? stenmjöl? annat ?

Att regelbundet harva ridbanan är nödvändigt oavsett material. Det låter som ni inte gjort det alls sedan väldigt länge, eller missförstår jag helt ?

Topplaget är grus men ingen aning om dimensionen på kornen. Jo vi har harvat, de sista två åren nästan efter varje pass men vi har ändå märkt att det blivit hårdare och hårdare men förra året blev allt som cement.
 
Topplaget är grus men ingen aning om dimensionen på kornen. Jo vi har harvat, de sista två åren nästan efter varje pass men vi har ändå märkt att det blivit hårdare och hårdare men förra året blev allt som cement.

Hur gammalt är underlaget? När byttes det senast?
 
Ridbanan anlades för ca 10 år sedan och vi har bara harvat och inte bytt ut gruset.

Då kan det också vara så att gruset är utsliten och ytlagret behöver bytas/ fyllas på. Min upplevelse är att gammal sand/stenmjöl blir väldigt fint, dammigt och hårt/kompakt
 
Min ridbana är likadan. Väldigt enkel anlagd med naturlig dränering. Nu har sanden blivit för fin och halva ridbanan blir stenhård trots salt. Det var ca 10 år sedan vi anlade den. Dock funderar jag på att göra om den helt och försöka bygga upp den så den blir rak Lutar lite i dagsläget med markduk, stenmjöl och dränering sen på med underlaget.

Ska bara vinna de där miljonerna på lotto först

Spån har jag blivit avrådd att ha i på utebanan. Enligt andra kan det bli halkigt vid blött underlag sen så multnar det och "förstör" underlaget. Om det stämmer eller inte vet jag ej då jag inte har provat.
 
Spån har jag blivit avrådd att ha i på utebanan. Enligt andra kan det bli halkigt vid blött underlag sen så multnar det och "förstör" underlaget. Om det stämmer eller inte vet jag ej då jag inte har provat.

Det stämmer, det håller inte och blir bara sörjigt och halkigt samt bryts dessutom ned blixtsnabbt. Ska man använda något träbaserat så isåfall barkflis, det håller längre, men kan även det bli halkigt beroende på vad det blandas med och hur banan sköts. Jag hade inte valt det ö.ht för en utomhusbana.
 
Att regelbundet harva ridbanan är nödvändigt oavsett material. Det låter som ni inte gjort det alls sedan väldigt länge, eller missförstår jag helt ?

Det beror väl på hur den är gjord, det.
Min ridbana varken harvas eller sladdas. Visst, när det har varit torrt väldigt länge så blir den kanske lite fast. Men så fort det kommer regn så blir den utmärkt igen.
Sladdad typ tre gånger sammanlagt på åtta år.
Blir, lustigt nog, helt slät igen efter snösmältningen varje vår.

Jag har väggrus som bärlager och "travbanegrus" som topplager (kan inte ge mer uppgifter än att det är samma grusblandning som man har på Färjestads travbana; min entreprenör skötte allting).
Fyra längsgående dräneringsrör som mynnar i en egen "dräneringsbrunn" som bara tar emot vatten från min ridbana och som sedan mynnar ut i ett kommunalt vägdike.

Ändring: under matta och bärlager finns ca 60cm ren natursand, som också dränerar en del.
 
Det beror väl på hur den är gjord, det.
Min ridbana varken harvas eller sladdas. Visst, när det har varit torrt väldigt länge så blir den kanske lite fast. Men så fort det kommer regn så blir den utmärkt igen.
Sladdad typ tre gånger sammanlagt på åtta år.
Blir, lustigt nog, helt slät igen efter snösmältningen varje vår.

Jag har väggrus som bärlager och "travbanegrus" som topplager (kan inte ge mer uppgifter än att det är samma grusblandning som man har på Färjestads travbana; min entreprenör skötte allting).
Fyra längsgående dräneringsrör som mynnar i en egen "dräneringsbrunn" som bara tar emot vatten från min ridbana och som sedan mynnar ut i ett kommunalt vägdike.

Ändring: under matta och bärlager finns ca 60cm ren natursand, som också dränerar en del.
Hur stor är ridbanan? Hur är rören lagda? Hur du menar med längsgående? Ligger de runt om endast eller är de även under själva ridbanan? Isåfall på kort- eller långsidan?
 
Hur stor är ridbanan? Hur är rören lagda? Hur du menar med längsgående? Ligger de runt om endast eller är de även under själva ridbanan? Isåfall på kort- eller långsidan?
Ridbanan är ca 24X55meter. Med "längsgående" menar jag förstås på längden. Under hela ridbanans längd, fyra stycken i längsriktningen. Och så dräneringsrör nära ena kortsidan, som förbinder de fyra längsgående rören med brunnen. Inget - annat än dike, då - utanför ridbanan.

Edit: konstigt mått på ridbanan men vi tog den yta som fanns, liksom.
 
Det beror väl på hur den är gjord, det.
Min ridbana varken harvas eller sladdas. Visst, när det har varit torrt väldigt länge så blir den kanske lite fast. Men så fort det kommer regn så blir den utmärkt igen.
Sladdad typ tre gånger sammanlagt på åtta år.
Blir, lustigt nog, helt slät igen efter snösmältningen varje vår.

Jag har väggrus som bärlager och "travbanegrus" som topplager (kan inte ge mer uppgifter än att det är samma grusblandning som man har på Färjestads travbana; min entreprenör skötte allting).
Fyra längsgående dräneringsrör som mynnar i en egen "dräneringsbrunn" som bara tar emot vatten från min ridbana och som sedan mynnar ut i ett kommunalt vägdike.

Ändring: under matta och bärlager finns ca 60cm ren natursand, som också dränerar en del.

Ja det beror givetvis på hur den är gjord och av vad. I TS fall är det ju klarlagt att banan är för hård så då funkar det ju inte att inte harva den uppenbarligen. Dock så låter det som sagt som att grundproblemet utöver det, är att banan helt kort och gott är utsliten och behöver påfyllning av topplager.
 

Liknande trådar

Anläggning stället jag hyr har en ridbana, dock har den använts som vinterhage utan underhåll de senaste fem vintrarna - så den liknar mer en...
Svar
2
· Visningar
917
Senast: warg
·
Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 616
Senast: Squie
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 639
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp