Stenhård i munnen

lynxlady

Trådstartare
Hellu. Skulle behöva lite tips om vad jag ska göra för att min shettis inte ska vara så jäkla hård i munnen? Att vara lyhörd? Det är nämligen min 5åriga son som rider honom, och har lite problem för att han går bara rakt fram och bryr sig inte om nåt..:D Ponnyn köpte vi för en par månader sen, han har gått på trav med en liten tjej. Mig själv lyssnar han fint på, följer utan att jag tar i honom, stannar och svänger o allt utan problem, men med sonen lunkar han rakt fram i sin takt.. Problemet är väl kanske oxå att sonen inte orkar dra åt sidan tex när han ska svänga, utan ponnyn drar tebax tygeln, sen går han..:banana: Har aldrig haft ponny förut, och han är rätt så förbryllande även för mig.. :) Tjuriga är de ju förvisso, men det måste väl gå att få honom att lyssna?
 
Sv: Stenhård i munnen

Travhästar och travponnys lär man att "lägga" ner sig på bettet.och ifall man bara håller i så går det bara snabbare och snabbare..jag skulle kunna föreslå att du tömkör han,och försöker få han att släppa efter i munnen.
 
Sv: Stenhård i munnen

Har ingen lösning på ditt ponnyproblem men har du kollat att den lille förbrytaren inte har lagt tungan över bettet? Finns inget djur med mer vilja än en shettis......:smirk:
 
Sv: Stenhård i munnen

Hej!
Jag har en travare som kan göra sådär ibland om det är nybörjare som rider. Jag tror att det kommer ifrån att travhästar är lärda att om man drar i munnen ska dom ta stöd och springa på.
Det jag brukar försöka göra med såna hästar är att inte ge dom så mycket stöd, dvs vara försiktiga med att ta i dom. Att man aldrig får segdra utan det ska vara korta bestämda förhållningar, att man lirkar i munnen på hästen. Detta medför att han inte kan ta stöd och dra emot. Det kan vara svårt för ett barn att vinna en dragkamp mot en häst, ge därför hästen ingen chans att hinna dra.
Det kan vara lättast för honom att träna det här på en ridbana eller liknande tills man får in tekninken.
Detta fungerar bra på min häst. Hoppas att du förstod hur jag menade.
 
Sv: Stenhård i munnen

Shettisar är världens största häst i en liten kropp :angel:
 
Sv: Stenhård i munnen

Han går likadant utan bett oxå, med bara tyglar..
Fick en liten 13åring att rida honom, hon är jätteduktig och rider problemponnies i vanliga fall. Det blev rodeo tills han slängde av henne, fanns ingen stopp.. Min lilla tjockis blev jättesur och ville inte alls vara med.. Bockade runt hela ridhuset!:bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp