Stenfoster / mumifierat foster

H

Heira

Är det någon här som vet något om detta? När i dräktigheten brukar fostret ha dött? Vad gör man med stoet om hon har ett stenfoster?

Vi ska kolla våran dam med UL nästa vecka då veterinären inte kunde känna livmodern (ordentligt?) under en rektal undersökning, och hon har gått en MÅNAD över tiden utan att något händer. Hon har genomskinlig mjölk, men det kan stona tydligen ha ändå.

Tyvärr verkar det ju som om hon är tom, eller att det rör sig om ett stenfoster... :(

Sv: Stenfoster / mumifierat foster

Jag vet inte när i dräktigheten fölet har dött och blivit "till sten", troligen ganska tidigt, men vill ändå ge ett litet hopp:grin:.

2001 skulle ett av mina ston föla för första gången. Självklart började jag se tecken till fölning tidigt:o och började fölvaka två veckor före beräknad tid... Gissa hur trött och less man är när man klivit upp en gång i timmen varje natt och stoet börjar närma sig att gått över tiden i hela sex veckor:eek:!

Jag bad en kompis som är veterinär komma över och kolla om hon trots allt var tom trots att inga brunster kom, det kom ju faktiskt inget föl heller! Vi ställde stoet mot en halvfärdig spiltvägg med perfekt undersökningshöjd och min kompis började känna efter...

Hon kände ingenting!!! Iofs fick hon ett par prydligt placerade ponnybakhovar i revbenen så hon höll väl kanske inte på tillräckligt länge:angel:, men domen blev iaf att hon var tom och att det troligen fanns ett stenfoster där inne eftersom hon inte kom i brunst.

Jag blev tillsagd att låta tjejerna rida igång mitt sto så skulle hon troligen driva ut stenfostret själv... De hann rida en dag och nästa morgon låg ett friskt, välskapt stoföl i boxen! Tur i oturen att jag bara slutat vaka och inte flyttat ut henne från fölboxen:crazy:.

LYCKA TILL!

oj vilken solskenshistoria. :) Tyvärr lutar det nog mot att även jag tror att hon är tom efter att ha följt hennes första dräktighet. Hon är inte lika dräktig-rund om magen som förra gången, även om hon är STOR, visserligen har det börjat puta mer utåt sidorna den sista månaden... hon har som sagt mjölk, men juvret har inte växt till sig alls, vilket det gjorde ca två veckor innan fölning förra gången.

Hon är precis som din 6 veckor över tiden nu och visar inget tecken på fölning. Men det är klart att man innerst inne hoppas... Men det visar sig som tur är nästa vecka vid ultraljudet.

Så du skulle bara rida igång henne? Man ger dem inte värkstimulerande eller något sådant som gör så att de kastar stenfostret? Tankarna nu är ju att börja skritta henne för vagn och på något vis lyckas banta bort den där jättemagen...

HÄR finns ytterligare en historia att läsa som dock inte nått sitt slut ännu

Oj! Nu blev det plötsligt väldigt spännande det här, samtidigt blir jag lite orolig, för veterinären sa bara att man sätter igång stoet och låter henne kasta stenfostret om det rör sig om det, inte att hela livmodern kan behövas opereras bort! :eek:

Han sa till och med att det inte borde inverka på kommande dräktigheter om det nu rör sig om ett stenfoster, men precis som du verkar det finnas begränsad info om det här, jag har sökt på internet men inte hittat något vettigt alls. Det står inte om hästar någonstans, bara andra djur.

Tänk om hon trots allt har ett föl i magen ändå... men men, det är inte så mycket att göra förutom att vänta tills på måndag och höra vad de säger efter UL. Jag håller tummarna för att det antingen är ett levande föl eller att hon är helt tom så vi slipper några komplikationer pga ett dött foster...

Vad är det för ras på din häst? Du har ingen bild på hur hennes mage ser ut? Min dam är väldigt bukig, liksom lite mer hängmage än förra dräktigheten då det gick ut mer på sidorna.

Hej igen!

Vi fick som sagt var bara rådet att rida igång henne... iofs så kanske min kompis hade kommit med andra råd när väl revbenen slutade göra ont:o, men då var ju redan Minna på plats i världen så det behövdes aldrig.

Mjölk är inte något entydigt bevis, iaf inte om den är "vattnig", mitt halvblodssto hade vätska i juvren mer eller mindre under alla de år jag ägde henne. Hon väntade sitt fjärde föl när jag köpte henne som sjuåring och var en riktig supermorsa, en sån där som alltid försökte sno de andras föl och som lugnt tog sig an extraföl om deras egna mammor inte var snälla.

Jag vill ändå avsluta med ett litet hopp igen;) mitt sto visade heller inga tecken på förestående fölning och hon var iofs rätt rund, men hade inte ngn påtaglig fölmage! Jag håller tummarna för att du har samma tur, eller att det åtminstone går bra för dig och ditt sto!

MVH Helena

Aldrig hört talas om det förens idag....Hoppas att hon har en levande välskapt fölis i magen!

Som "tur" var så visade det sig att hon var HELT tom, vilket kändes som en lättnad eftersom det bara är att gå tillbaka till det normala nu.

Jättetråkigt att det inte blev något föl i år, men samtidigt hade vi ställt in oss på det nu de senaste veckorna när det inte hände något. Nu blir det nya tag, damen ska bantas, ridas in och sen blir det betäckning med samma hingst som hennes första och enda föl är efter! Vi får hoppas att den vill stanna kvar i magen istället. :)

synd,men tur i oturen att hon var TOM som sagt... Ska ni betäcka i år eller väntar ni tills nästa?

Vi väntar tills nästa eftersom vi vill betäcka med Moe Odin igen (som hennes första föl är efter) och han är fullbokad i år. Nu är han redan bokad! :p

Imorgon ska damen skos, och vi ska börja köra igång henne, hon är inte körd på fyra år... och sen blir det inridning istället... ;)

Synd att hon var tom men vad skönt att det inte var ett strnfoster. Lycka till nästa år och med inridningen. :bow:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 511
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka