Stelkramp spruta innan fölning?

_bjòla_

Trådstartare
Hej
Jag ska få mitt första egna föl då jag köpte ett dräktigt sto i vintras.
Har mycket att lära mig, men har bra kontakt med den förra ägaren som tagit flera föl på stoet osv.
Hur gör ni andra som har dräktiga ston, när ger ni stelkramp sprutan, ger ni en månad innan fölet beräknas komma?
Hörde från en vetrinär att de börjar pratas om att den här stelkramp sprutan kanske inte ens är nödvändig inför fölningen, någon som hört detta?

/ Nyfiken

Sv: Stelkramp spruta innan fölning?

Jag vet att det kommer olika bud från veterinärer om detta.

Min veterinär rekommenderar stelkramp och mina ston får det. De gånger jag hafr skador på föl så efterfrågas alltid stelkrampsskyddet och de ser glada ut när jag berättar att modern fick sprutan innan fölning. Fölet får man ju vänta några månader med att grunda, vissa säger 4 mån andra rekommenderar 6 mån.

Min vet sa att det räcker med stelkrampsspruta vartannat år.

Mitt sto fick sprutan tre månader innan fölning. Vi diskuterade aldrig senaste datum för att spruta med Tetanus...

Jag kommer att ge stelkramp ca 1 månad innan beräknad fölning. Har oxå hört att det eventuellt inte skulle behövas men känner att jag vill ha lite mer konkret information om varför man "inte" skulle ge stelramp innan jag slutar med det.

Tack för era svar.
Jag kommer att ge, tar de säkra före det osäkra.
Frågan är hur pass långt innan man "kan" ge, alltså vad de är för intervall på detta. Mitt sto beräknas föla till midsommar, dock ska hon ha en annan av sina vaccinationer nu i slutet av april.
Jag tänkte hur pass tidigt man kan ge stel krampen med tanke på fölet. Om de max är en månad innan, jag blir ju osäker när det är olika bud hos olika veterinärer också.

Om hon ska ha de andra vacc i slutet på April så ger du naturligtsvis samtidigt tetanus.

Det blir ju ca 6-7 veckor innan beräknad fölning .

Mia

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 553
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp