Stelkramp hos föl!

A

aana

Hur vanligt eller ovanligt är det att nyfödda får stelkramp? Jag menar sjukdomen nu :smirk:
 
Sv: Stelkramp hos föl!

Förhoppningsvis vaccineras alla ston, så det inte förekommer alls!

Jag har sett ett föl med stelkramp och hoppas jag aldrig mer kommer att göra det.
 
Sv: Stelkramp hos föl!

såg ett föl som dog i stelkramp ca. 10 dagar gamal för sådär 25 år sedan. såg även ett 5 årigt sto som togs bort pga. stelkramp (långt gången) för sådär 10 år sedan. inget kul alls :cry: :cry:
det är riktigt hemskt. :eek:
 
Sv: Stelkramp hos föl!

Varenda gång det inträffar är det i onödan eftersom vaccinationen ger ett utmärkt skydd. Stelkrampsbakterier finns överallt och får hästen in bakterierna i ett sår är det lätt hänt att utveckla sjukdomen och som sagt, den är mycket plågsam.
 
Sv: Stelkramp hos föl!

så med andra ord då så är detta ngt som nästan aldrig inträffar :idea:
 
Sv: Stelkramp hos föl!

det förekommer tyvärr oftare än vad som är "nödvändigt". förra året va det ett 3 årigt halvblod som "strök med" en bit härifrån. ägaren hävdade att den va vacc. men h*n har många hästar och det låter lite otroligt att den skulle insjukna så som h*n beskrev (som en blixt från klar himmel.) om det varit fullgott skydd.

vissa uppfödare vacc. inte heller därför att dom har så många hästar så det blir för dyrt. en stor uppfödare med runt 80 hästar sa att "det blir billigare att låta bli, även om någon skulle insjukna...."
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
616
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp