stela och ömma ryggmuskler

L

LeviosA

hejsan!
har ni något förslag på vad jag skall göra eller ge min häst som har sjuka ryggmuskler? vid trav sänker han ryggen och vill inte alls trava, galopp gör han hellre men dock med sänkt rygg. har någon något tips så hör av er! tack på förhand! :)

Sv: stela och ömma ryggmuskler

Har hästen ont i ryggen tycker jag att du bör ringa en veterinär som kan titta på det. Om hästen bara är stel i ryggmusklerna kan kanske en hästmassör massera. Om hästen inte har problem med ryggen mer än att h*n inte vill höja den när du rider är det kanske du bör ta hjälp av en tränare?

har precis gått igenom samma med min...

jag körde back on track innan och efter ridning och försökte se till att värma honom ordentligt innan utan mig på..

fick sedan ut en som är kunnig och fick honom behandlad.

så mitt tips är ju helt klart att få ut nån som är kunnig på deras muskler och titta på honom!

Lycka till!!

Börja med att kolla upp att sadel ser ut som den ska, om den gör det bör någon professionell kolla på ryggen.

Tänkte att jag skulle putta upp den här gamla tråden istället för att skapa en ny!

Häst som blir stel och lite öm i ryggen, lite väderkänslig - visar emellanåt lätt till medelstor markering över rygg före ridning ( bakre delen av sadelläget/länden), ingen reaktion på tryck efter ett pass, inte heller efter en stunds lätt massage.

Hur ska man göra för att underlätta och förebygga detta? Att hon ska vara täckad förstår jag, men finns det något bra att tänka på där? Kan halstäcke göra någon större skillnad?

Går med samma täcke inne som ute (i princip kallstall), osäker på om det är 100 eller 200 gram på nuvarande. Är väl oftast blåst och regn snarare än graderna i sig som orsakar det och då kanske det påverkar positivt om även halsen är täckt delvis, även om det debatteras huruvida det hjälper eller inte.

Något annat? Fungerar back on track?

Tänkte att jag skulle putta upp den här gamla tråden istället för att skapa en ny!

Häst som blir stel och lite öm i ryggen, lite väderkänslig - visar emellanåt lätt till medelstor markering över rygg före ridning ( bakre delen av sadelläget/länden), ingen reaktion på tryck efter ett pass, inte heller efter en stunds lätt massage.

Hur ska man göra för att underlätta och förebygga detta? Att hon ska vara täckad förstår jag, men finns det något bra att tänka på där? Kan halstäcke göra någon större skillnad?

Går med samma täcke inne som ute (i princip kallstall), osäker på om det är 100 eller 200 gram på nuvarande. Är väl oftast blåst och regn snarare än graderna i sig som orsakar det och då kanske det påverkar positivt om även halsen är täckt delvis, även om det debatteras huruvida det hjälper eller inte.

Du kan massera in ryggen med liniment före ridningen. Och/eller låta henne stå med ett back on trak-täcke eller liknande så att hon är varm före passet. Använda ländtäcke och skritta fram avsutten. Men viktigast är ju att kolla upp om något ska/går att åtgärdas av veterinär, att sadeln är bra etc. Sen vore det ju bra om du kunde få träningstips så att du kan stärka ryggen på henne - det är ju inte ok att hon har ont även om det är väderberoende om det finns nåt rimligt sätt att åtgärda problemen på.

@akleja Ja, då är det ju ungefär liknande det som jag gör i nuläget helt enkelt.

Det är inte min häst utan ridklubbens, hons rids korrekt och för att stärka och jobba upp sig. Jag får kolla om de har kollat med vet eller hur tankegången ser ut där, vet i alla fall ett de pratade om BoT-täcke.

Just ryggömma hästar är inget jag har någon erfarenhet av sedan tidigare, så tänkte ta det tråkiga tillfället i akt och putta in lite mer i kunskapsbanken. Utrustning och tänder kollade inom loppet av 4 månader, men det är klart, det kan ju hända en del på den tiden.

Hej!

När min förra häst hade ont i ryggen (troligtvis pga att hon gått omkull) var det tömkörning som gällde och såklart när vi började rida igen (efter att ha satt dit muskerna) en välanpassad sadel. Mycket arbete i skritt, gärna i skogen över stock och sten och zickzack runt träd.

/Lavinia

Våran arab hade liknande problem. Förmodligen pga att han under en lång tid hade gått med en sadel som satt helt åt skogen när vi köpte honom. På honom gjorde back on track täcket under. När han visade att han började känna av ryggen så tog jag på det och han hade det dygnet runt några dagar och sen var problemet som bortblåst. Jag märkte också att han behövde vara övertäckad, han behövde vara riktigt varm under täcket. Det räckte inte med normal täckning utan han behövde sitt 300 grams täcke så snart det gick ner mot nollan. Han behövde också ha regntäcke med tunt foder så snart temperaturen gick under ungefär 15 grader vid regn även om det inte öste ner utan bara regnade lätt någon timme. Han behövde börja täckas även vid bra väder vid 10 plusgrader ungefär för blåst gjorde att han fick ont.
Jag provade halstäcke på honom men det gjorde ingen skillnad. Däremot gjorde det skillnad om han hade vanligt täcke eller halvhals. Hade han halvhals så var han mindre benägen att få ont. Sedan var det självklart superviktigt att sadeln verkligen satt perfekt och att han slapp för tunga ryttare.

Det är bra att din häst har samma täcke ute som inne för jag märkte att våran fick mer ont om han fick på sig ett annat täcke precis när han skulle gå ut även om täckena förvarades i sadelkammaren där det var runt 10 plusgrader. Han behövde sitt uppvärmda täcke när han skulle ut i kylan.

Tack för era svar allihop!

@TinyWiny - och tack för din utförliga berättelse, jag har själv funderat på om hon skulle gagnas av att ha lite varmare täcke trots allt (lite osäker på grammen hon har nu, tippar på 100, ev 200 men gammalt täcke).

Det är så mycket svårare när det inte är ens egna häst och det är begränsat vad man kan göra själv, men ett bra tillfälle att samla på sig mer kunskap i alla fall! Till min glädje var hon i alla fall bättre igår igen och markerade inte så jag gissar att det börjar ge effekt med värmebevaringen. Hon har ju inte markerat jättemycket tidigare heller, men man vill ju såklart att dom ska må helt bra :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 310
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30