L

Liljan80

Medryttarhästen har svårt att flytta för vänsterskänkel. Både vad det gäller skänkelvikning och framdelsvändningar.
Jag skulle nu behöva tips på hur jag ska göra för att få han att lossa i sin stelhet.
Han skjuter även ut bogen när man rider på volt i vänster varv. Även tips för att åtgärda det önskas.
I högervarv fungerar nästan allt felfritt.

Ska rida för tränare på söndag för att få hjälp men tips önskas innan.

MVH
Liljan & Lukas
 
Sv: Stel?

Rid mycket på volt och böjt spår t.ex. serpentiner och olika stora volter. För att få in bogen så rider du på volten, men har hästen lite utåtställd. Då är det svårare för hästen att skjkuta ut bogen. Ha även skänkeln lite länge bak på den sidan hästen skjuter ut bogen.

:bump:
 
Sv: Stel?

när du rider volter och han skjuter ut bogen kan du rama in med yttertygel(tryck den mot halsen), ev lite ytterskänkel. tänk lite öppna (axlarna innåt osv.).

få kontroll på detta först tycker jag, sedan kan du gå vidare.

nu är ju inte detta din häst, men jag rekomenderar även att han kollas igenom av tex en equiterapeut eller massör. kan ju ha någon låsning eller ojämna bogblad eller nått. har precis haft en ut till min häst. han har haft svårt för galoppen och bakbenen har inte riktigt varit igång. nu rullar galoppen jätte fint och han har större aktivitet i bakbeenen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp