Stel svans

A

Augusti

Jag har en ungkatt på ca 5 månader som verkar ha lite mysko svans. Hela svansen är ordentligt böjlig i alla riktningar förutom ett, där det inte går att böja den lika väl. T.ex. kan jag enkelt böja in svanstippen i en böj så att tippen nuddar svansen åt t.ex höger, men böjer jag åt andra hållet så är den inte lika "vig"; bågen blir inte lika liten för att kunna böja in tippen mot resten av svansen. Det verkar vara genomgående för hela svansen och inte bara några kotor.

Vad kan detta vara? Svansknick? Stiff tail? Eller helt normalt och ok?

Svansen är ju inte helt stel utan det är rörlighet åt alla håll, bara lite mindre i just en riktning. Jag har försökt leta information om svansproblem men hittar inget som stämmer med min katts svans.

Jag har lite planer på utställning men är osäker på hur svansen kommer att bedömas.

Sv: Stel svans

Svansknick räknas det inte om, det ska till en "knick" eller knöl för det utan det handlar om en "stiff tail" helt enkelt. Vet inte hur det bedöms på utställningar faktiskt, kommer inte ihåg om det bara är svansknick som räknas som diskvalificerande fel eller om det är svansdefekter generellt (gissar på att det inte är generella defekter eftersom man kan ställa ut både manx och bobtail).

Tack för ditt svar Sol.

Efter att ha klämt och känt på svansen igen så är jag väldigt osäker. Möjligen låg hon så att det var uppåt, dvs i en båge mot ryggen till, som det var stelare och det är väl helt normalt? När jag testar nu så är hon lika rörlig i riktning höger/vänster, men lite stelare uppåt. Eller så kommer det och går, men det låter lite mystiskt. Isf borde det väl bero på att hon själv kan spänna svansen när hon känner för det och att det inte är en regelrätt svansdefekt?

Anledningen till min svansfixering är att jag på en inofficiell utställning fick bedömningen att hon hade stelhet i svanstippen (och därmed inte blev nom, trots att det inte rör sig om en knick, för hon har varken en kula, snedhet eller absolut fixering i någon av kotorna), men själv kan jag nog eg. inte känna något fel, förutom ev. inbillningar tror jag! :confused:
Är det vanligt att vissa domare blir lite för ivriga i sitt svansdefekt-letande, och att de kanske, precis som jag, kan inbilla sig?

Problematiken ökar lite iom att hon är köpt för avel och det känns ju mindre kul att avla på henne om hon har problem med svansen, hur litet det än är. Å andra sidan är det ju trist att låta bli endast pga en bedömning. Jag har pratat med veterinärer, men de säger att de troligen inte kan säga något nu iom att hon är så ung och kanske inte ens när hon blir äldre heller. Så hur konstaterar man eg. om en katt har en mkt lindrig form av stelhet i svansen eller inte? Vilka undersökningar går avelsdjur igenom beträffande svansen?

Det syns alltså abolut ingenting. Hennes uppfödare + rutinerade kollega har känt på svansen flera ggr innan jag hämtade henne fram till 12 veckors ålder iom att hon skulle säljas till avel och inte känt något. Hon är u.a. på svansen enligt besiktningen. Jag känner inget (tror jag... :confused: ) och andra rutinerade uppfödare som jag bad kolla henne kände inget heller. Vad gör man liksom?

Stelhet och knick är ju som sagt inte samma sak men när det gäller svansknick finns det något som kallas "stressknick" dvs. en knick som framträder för att domare klämmer och klämmer och till slut finns där en knick. Om knicken är inbillad eller om katten spontant bildar en knick lämnar jag osagt. :angel:

Jag tycker du ska ta katten till en veterinär specilaserad på katter (om det inte redan är gjort). Känner inte veterinären någonting konstigt är det lugnt, finns där något får du väl fundera över avelskvallitéerna. Är katten så pass bra att den bör gå vidare i avel trots en svansdefekt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka