stel ska bli följsam!

melvin

Trådstartare
hejsan! min häst går trevligt i höger varv, går fint att böja och ställa osv. Men problemet uppstår när jag rider i vänster, det känns som hästen ömsom välter utåt, ömsom tränger inåt och är rejält stel i den sidan, någon som har lite tips på hur man gör denna sida mjuk och följsam..?

Sv: stel ska bli följsam!

hejsan! detta är nog ganska vanligt problem :)

Det jag har fått lära mig är att det kort sagt inte blir bättre av att ställa hästen till vänster i vänster varv. Utan rid hästen utåtställd lite. Ta den i högersluta på volt i vänster varv. Och dra på lite extra i höger varv.
När den släpper i vänstervarv och lätt kan gå utåtställd och högersluta kan du prova ha den lite rakare. Efterhand kommer det bli stadigare. Jobba på högervarvet. Ställ mkt till höger och ha hästen rak ibland samtidigt som du tar den undan vänsterskänkeln.

Lycka till!

jaa, jag upplever ju att det faktiskt känns bättre när jag inte försöker ställa till vänster, och har henne lite mer rak. Och detta går ju finfint ända till min tränare gapar " ställ mera vänster!" Ska prova högerslutan, det låter som nåt som skulle kunna hjälpa!

Har precis samma problem med min häst, och jag har fått precis samma råd av min tränare - att ställa lite åt höger även i vänster varvet! Jag tragglar på med detta, och det funkar bättre o bättre i vänster varvet :)

Det jag har fått lära mig är att det kort sagt inte blir bättre av att ställa hästen till vänster i vänster varv.

Det kan det vara om man vet vad det är hästen har problem med, det finns många olika problemlösningar beroende på vad det är som gör att hästen går på just det viset. Det kan även förvärras av:

Stress, felaktig träning, dåligt passande sadel, ryttare som är sned m.m.

Precis som med oss människor så har även hästen en svag och en starkare sida. Det absolut viktigaste här är att man få hjälp av en duktig tränare.

Varför ska man ha hästen högerställd/rakställd i vänstervarv?

På MIN häst, som dels var lite svår att ställa höger, dels hade en lite 'längre' högersida(var böjd lite som en makaron i kroppen åt vänster,liksom hela tiden, vilket betyder att höger sidas muskler var kortare än den vänstra sidans)

Vi har arbetat med att stretcha ut vänstersidans muskler BLA genom att ställa/böja hästen åt höger. Detta stretchande har förstås skett i hästens takt.

Det var högersidan som jag uppfattade problemet i (alltså..dels lite svår att böja i kroppen och att ställa genom ordentligt i den sidan)
men det var vänstersidan som vi arbetade med för att få bort problemet.

Jag bruka ställa en häst som går på 2 olika spår i ena varvet på detta viset, just för att bl a lura in bakbenet på rätt plats:smirk:

Varför ska man ha hästen högerställd/rakställd i vänstervarv?[/QUOTE Till en början kan den behöva det för att inte spänna sig. Kanske kommer den ur balans om den är för mycket vänsterställd. Den kanske tappar högerbog? Inget man kan svara på via mail. Men det kan vara lösningen. För ett tag. Tills man sen kanska ska prova ställa vänster igen och då funkar det :D

Senast ändrad:

Det kan det vara om man vet vad det är hästen har problem med, det finns många olika problemlösningar beroende på vad det är som gör att hästen går på just det viset. Det kan även förvärras av:

Stress, felaktig träning, dåligt passande sadel, ryttare som är sned m.m.

Precis som med oss människor så har även hästen en svag och en starkare sida. Det absolut viktigaste här är att man få hjälp av en duktig tränare.

Självklart är det så! Men nu "hoppades" jag på att dettkunde vara lösningen för den här gången :)

jaa, jag upplever ju att det faktiskt känns bättre när jag inte försöker ställa till vänster, och har henne lite mer rak. Och detta går ju finfint ända till min tränare gapar " ställ mera vänster!" Ska prova högerslutan, det låter som nåt som skulle kunna hjälpa!

ja, vad din tränare ser och vill uppnå är ju omöjligt att svara på. Om det däremot inte blir bättre med tiden genom det sättet hon vill göra det på så bör man nog fundera på varför. Gör man på rätt sätt så GÅR det framåt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 927
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård