Stel pga foder? eller för att han snubblade?...

Sv: Stel pga foder? eller för att han snubblade?...

Kusen står inte i fångställning, han har inte feber, inte minskad matlust å han är inte jättehet i hovarna.

Min hade inte heller några av dessa symtom, men visade hälta/stelhet samt att hon vände som en typisk fånghäst (dvs lade vikten på bakhovarna i vändningen). Hennes fång var allvarlig och i slutänden blev hon avlivad. Fång är lömskt som attan, och de "typiska" symtomen behöver inte finnas där alls.

Min ponny hade inte några symptom alls på fång. Det var hovslagaren som upptäckte det efteråt.

Min hade inte heller några av dessa symtom, men visade hälta/stelhet samt att hon vände som en typisk fånghäst (dvs lade vikten på bakhovarna i vändningen). Hennes fång var allvarlig och i slutänden blev hon avlivad. Fång är lömskt som attan, och de "typiska" symtomen behöver inte finnas där alls.

Uch hemskt... å då hade hon akut fång å visade bara stelhet?
Jo visst e de lömskt därför har jag heller vågat strunta i vad veterinären sagt, trots att jag tror att hon har fel. Hovslagaren e ju den enda som kan se om det verkligen var de för nu e han som vanligt igen, ingen skillnad.

Absolut! De e människor de oxå, alla gör vi misstag. Men jag tycker ändå, dom har det som yrke... men visst alla har vi dåliga dagar. Vem vet hon kankse gjorde ett jättebra jobb.

Får iaf reda på om de var fång när hovslagaren kommer, annars får jag väl ta ut en annan veterinär om de dyker upp sådana här problem igen.

Men en annan tanke, om det var fångkänningar han hade, kan de bara gå över sådär? Han fick smärtstillande i 5dagar och nu har han varit utan i 10dagar. Syns ingenting på honom.

Om det var väldigt lite fång så kan det mycket väl räcka med den insattsen. Det är därför det är viktigt att man sätter in medicinering så fort man bara kan.

Däremot så blir jag lite fundersam om hovslagaren redan nu kan se om det var fång eller inte. Måste inte hoven växa ner först innan man kan konstarera fång?

Det säkraste måste väl ändå vara röntgen och då syns det väl bara om det gått så långt att det har hänt saker innen i hoven?

Mvh

Tora

Hovslagaren kommer om 3-4veckor så jag hoppas på att han kan se om de var de eller inte... nee, de blir väl en rand på hoven men i hoven så tror jag att det blir en blodrand som man ser när man verkar, så har jag fattat de iaf.

Jag har då aldrig sett någon "blodrand" efter att min ponny hade fång. Det blir en missbildning i själva hoven som syns efter ett tag när det växer ut.

Jag förstår inte riktigt varför du inte kan acceptera att hästen hade fång? Häst med fångbakgrund + gick på kraftigt bete = utvecklar konstig gång, det är klart att fångmisstanke ligger närmast till hands. Effekterna kan ha kommit smygande.

Min ponny har också varit konstig nu i höst. Vet. var inte spiksäker på fång, hovslagaren trodde fång fast kanske inte. Ponnyn hade inga fångsymptom förutom att han gick precis som du beskriver om din häst.

Hursom. Om du är orolig fortfarande, åk till klinik och utreda.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka