Stel pga foder? eller för att han snubblade?...

Sv: Stel pga foder? eller för att han snubblade?...

Precis som någon skrev tidigare i tråden så kan det mycket väl vara flera orskaker som tillsammans utlöste fången.

Tex om man transporterar, skor om och gör ett foderbyte samma dag. Dvs varje liten sak utgör en belastning för kroppen och tillsammans kan det få fången att bryta ut.

Kort nedbetat gräs och lite kallare nätter är en farlig kombination. Gräset blir då väldigt stressat och har antagligen mycket höga halter fruktan (dvs den tillsynes gräsfria vinterhagen är i själva fallet en riktig fruktanbomb). I kombination med äpplen och foderbyte (lucernet) så blir det helt enkelt för mycket och fång bryter ut.

Mvh

Tora

Självklart är fång allvarligt! Å jag gör allt precis som veterinären sagt åt mig att göra det jag är skeptisk mot är om de lilla lucernet som han fått har gett honom detta...

Jag undrar också om det verkligen kan bero på lusernet, speciellt om du inte har gett så mkt. Det är klart att det inte är bra med foderbyten men jag tror mer att det beror på ngt annat som i såfall har hänt samtidigt som du bytte till lusern.
Lusern är ett foder som är snällt mot hästens mage och tarmar. Det innehåller bra fibrer, mkt proteiner och dessutom kalcium som motverkar att det blir för surt i systemet. Det är alltså ett bra foder för en fånghäst.

Okej, så även om han klarat att gå i vinterhagar med betydligt mer gräs innan så kan det denna gången gått åt skogen för att han fick lucernet i samma veva?

Min kille blir stel det är det som vet.ställt diagnosen på. Väntar man några dagar till har han puls å svårt att röra sig. Första gången han fick fång hände just detta, först stel å sen fång. Märker jag att han blir minsta stel olik sig behandlar jag honom som en fånghäst å det brukar inte gå längre. Han reagerar inte på fruset gräs utan får känningar sent på sommaren, utom det år som jag av andra orsaker gav honom magnesium å kalk under vintern. Han går ej på "bete" men har gräs att gnaga på i vinterhagen ca 2,5 hektar med fri tillgång på hö å mineraler. Vet tror att anledningen att han får känningar är viktuppgång under sommaren han har alltid fri tillgång till hö även under vintern men då finns inget "gräs" att gnaga på. Detta med fång är svårt hade aldrig kommit i kontakt med detta tidigare i mitt 35 åriga hästliv, men man lär sig så länge man lever! Han får lucern som tillägg på vintern om det saknas protein.

knapplån

För den som vill veta mer
Det står en hel del om fång i den nålade tråden och i massor av andra trådar, om man använder sökfunktionen.

Jag undrar också om det verkligen kan bero på lusernet, speciellt om du inte har gett så mkt. Det är klart att det inte är bra med foderbyten men jag tror mer att det beror på ngt annat som i såfall har hänt samtidigt som du bytte till lusern.
Lusern är ett foder som är snällt mot hästens mage och tarmar. Det innehåller bra fibrer, mkt proteiner och dessutom kalcium som motverkar att det blir för surt i systemet. Det är alltså ett bra foder för en fånghäst.

Okej, för den veterinären sa att lucern var ett foder för högpresterande elithästar och just att det var väldigt starkt för systemet. Men jag vet också att flera använder lucern till sina hästar som inte e mer än hobbyhästar eller vad man ska säga.
Det var en som skrev på ett inlägg här på buke för länge sedan att lucern var bra att ge till en fånghäst i samband med ja att de började bli installade för då var de ju vana vid att få proteriner från betet å då året efter så blev de nya fina gräset inte en lika stor fara för dem eftersom de då e vana vid protein från maten. (Nu stog de inte så precis men det var så jag tolkade det) Jag tycker iaf att det låter väldigt rimligt.

Även om man fortfarande inte vet allt om fång så är man ändå gansak säker på att det inte beror på proteiner.
Jag har mkt stor respekt för den kunskap veterinärer har. Jag brukar inte ifrågasätta dem. Men de är inte alltid helt uppdaterade kring detta med fång och utfodring av fånghästar.

Det är nog troligare att din häst fick fång av ngt annat än lusernet, fast säker kan m,an aldrig vara.

Min kille blir stel det är det som vet.ställt diagnosen på. Väntar man några dagar till har han puls å svårt att röra sig. Första gången han fick fång hände just detta, först stel å sen fång. Märker jag att han blir minsta stel olik sig behandlar jag honom som en fånghäst å det brukar inte gå längre. Han reagerar inte på fruset gräs utan får känningar sent på sommaren, utom det år som jag av andra orsaker gav honom magnesium å kalk under vintern. Han går ej på "bete" men har gräs att gnaga på i vinterhagen ca 2,5 hektar med fri tillgång på hö å mineraler. Vet tror att anledningen att han får känningar är viktuppgång under sommaren han har alltid fri tillgång till hö även under vintern men då finns inget "gräs" att gnaga på. Detta med fång är svårt hade aldrig kommit i kontakt med detta tidigare i mitt 35 åriga hästliv, men man lär sig så länge man lever! Han får lucern som tillägg på vintern om det saknas protein.

Okej, så han blir stel i första stadiet av fång? Hur gör du när du "behandlar honom som en fångäst", vad har du fått för råd?
Men han har aldrig reagerat på lucernet då?

Det är nog troligare att din häst fick fång av ngt annat än lusernet, fast säker kan m,an aldrig vara.

Näe man kan väl aldrig vara säker, men han behöver proteiner till att bygga musklerna, vet du något annart som e proteinrikt?

Lucern är ett grovfoder, alltså jämställt med ditt övriga grovfoder fast här med högre näringsvärden. En fånghäst ska ha ett stabilt intag av foder utan förändringar, betfor används till hästar med fång men däremot brukar man nog undvika havre pga stärkelseinnehållet. Med tanke på ditt resonemang, så kan det kännas som om hästen får fångpåkänning av alla ändringar som sker.

Räkna ut vad din häst har för behov, ge sen detta i form av grovfoder och vid behov lucern om ditt grovfoder inte når upp till önskat intag. Probimin är också en bra sak att ge fånghästar, håller magen i bättre schack och den blir ej heller lika känslig vid en förändring.

I övrigt lyssna på din veterinär, en fånghäst med symptom ska INTE promeneras den biten får man vänta med till ett senare skede. Med tanke på att du har en fånghäst, fång får nog anses som en kronisk åkomma så måste du ALLTID hantera din häst som sådan trots att den inte just då uppvisar symptom.

I övrigt börjar tråden liknas vid det som diskuteras i den nålade fångtråden, jag avvaktar lite till och ser hur den här utvecklas och kommer ev att låsa den. Då får du fortsätta din diskussion i nålad tråd.

Senast ändrad:
Sv: Stel pga foder?

Fruktan finns i äppel va?

Fruktan finns i gräs. Fruktan skyddar gräset från att frysa sönder när det blir frost och minus grader. Enkelt förklarat.

Gräs innehåller celler som har vatten, precis som vi. När vatten fryser expanderar det vilket spränger cellen. Fruktanet skyddar cellen från att sprängas så gräset kan överleva. Lite mer detaljerat beskrivet.

Fruktan är ett socker men det är inte samma socker som fruktos som finns i frukt. All sorts frukt. Inte bara äpplen. Snöa inte in på de fem första bokstäverna i ordet.

Läs igenom den nålade tråden om fång. Finns massa info där.

Och protein är INTE orsaken till fång. I alla fall inte enligt de senaste forskningarna, vad jag förstått.

Jag begränsar gnagandet genom mindre hage ev innne på box några nätter med hö å fri tillgång på halm, har en box i anslutning till lösdriften å dom andra är gärna inne å kollar vad "flockledaren" gör så då får han lite sällskap. Ger också något för magen, tex probimin men ame produkters mag kur tycker jag funkar ännu bättre på min kille men det är ju olika. Efter ca två tre veckor börjar jag promenera honom för hand sen ökar vi på. Efter sitt första fånganfall är han röntgad å det var ingen förändring. Han går barfota men jag har boots på när jag börjar promenera honom, han gillar dom mycket bättre än skor. Var tidigare skodd å väldigt snubblig men med verkning av trakten å kortning av tån har det försvunnit, han skulle kunna skos men har så bra fötter att jag använder boots när det behövs, brodd osv.

Okej, så även om han klarat att gå i vinterhagar med betydligt mer gräs innan så kan det denna gången gått åt skogen för att han fick lucernet i samma veva?

Fast ju mindre gräs det är dessto mer slitage är det på det lilla gräset som finns kvar = mer fångrisk pga väldigt stressat gräs. Jag skulle snarare säga att fångrisken är bra mycket mindre i en stor hage med gott om gräs (förutsatt att det inte är frost för då är det nog lika illa).

Men annars så kan det vara så ja. Nu beror det inte på lucernet i sig utan på själva introduktionen av ett nytt foder.

Mvh

Tora

Havre har han fått ända sedan jag skaffade honom så de reagerar han inte på, betfor har han fått tillfälligt kan man väl säga tills jag skulle börja med lucernen eftersom han svettades så otroligt mycket när vi red.

Kanske började han känna smärta i hovarna redan då, när det nu var..
Gick han i kohagen då? Hästar svettas av smärta.

Fång behöver inte komma över en natt utan kan utvecklas långsamt. Är hästen snubblig även i vanliga fall så kanske du inte la märke till hur han rörde sig redan då? Många hästar av "naturraser" är mkt smärttåliga.

Kanske började han känna smärta i hovarna redan då, när det nu var..
Gick han i kohagen då? Hästar svettas av smärta.

Fång behöver inte komma över en natt utan kan utvecklas långsamt. Är hästen snubblig även i vanliga fall så kanske du inte la märke till hur han rörde sig redan då? Många hästar av "naturraser" är mkt smärttåliga.

Märkte ingenting på honom efter de i kohagen, kollade honom ändå noga under den tiden om de var några förändringa men ingenting å man har inte sett något i hovarna heller, borde man inte sett att de var rödaktigt isf?...
Han har alltid svettats mycket, antar att de e den enorma vinterpälsen och vi har jobbat i några timmar i skogen.

Visst har han varit snubblig innan men tycker att om han haft de så länge borde de väl blivit akutfång av de hela?... Detta var ju bara förvarning..

Har du röntgat hovarna? Problem med bla strålbenet ger också snubbliga hästar.

Mvh

Tora

Har du röntgat hovarna? Problem med bla strålbenet ger också snubbliga hästar.

Mvh

Tora

Nepps, grejjen e den att jag e väldigt skeptiskt till om det e fång han hade...
Han hade inte feber, han varm i hovarna, stod inte i fångställning, ingen minskad matlust. Veterinären tittade inte ens på hur han gick. Gav han smärtstillande i 5 dagar och boxvila i 2veckor. Skulle inte röntga hans ben just nu för de skulle bli värre om jag körde honom till klinik sa hon.
Så nu väntar jag mest på att det ska bli dax att sko om honom så att hovslagaren kan se om det verkligen var fång och om det var de, då e de nog läge att röntga honom.

Blir inte hästen märkbart bättre (dvs så gott som bra) så hade jag åkt till klinik och gjort en ordentlig utredning.

Mindre fångangrepp är inte lätta att konstatera (ens med röntgen) men man kan utesluta andra problem.

Även veterinärer är människor och kan göra felbedömmingar. Jag har själv varit med om tre gånger de senaste året där jag och vet har haft olika åsikter om varför hästen är halt. Alla tre gångerna visade sig att jag hade rätt. Inte för att jag kan mer än veterinären (de var olika veterinärer alla tre gånger) utan för att jag känner min häst och lever med den dagligen.

En envisades med att behandla fel led i knät hela tiden och en annan envisades med att det var strålbenshälta. Båda dessa kände jag var fel dels för att jag såg hur hästen reagerade på behandlingen i knät (inte alls) dels för att strålbenshälta även har andra kriterier som min häst inte uppfyllde överhuvudtaget.

Men detta är så klart svårt för vet att se på samma sätt som mig. De känner ju inte hästen och ser den kanske för första gången jag däremot har sett hästen dagligen i flera år. Jag märker de små nyanserna. Däremot är det tråkigt när de inte lyssnar på hästägaren.

Mvh

Tora

Visst e de så att man själv känner sin häst bäst, absolut! Det som jag nu känner e lite trist e ju att jag vet att han haft akutfång när han var ung (nu är han 17) jag har aldrig haft eller sett en häst med fång hur de beter sig å sådant. Så när han började gå som han gjorde blev jag ju orolig å behövde veterinärens hjälp (skulle nog egentligen haft is i magen å väntat en dag till kanske, men jag vet ju att fång e allvarligt så de kunde jag inte) Men dagen efter gick han ju som om han aldrig gjort annart.

Vet att de finns bra veterinärer jag hade bara otur att få en som inte kändes så bra. Men vem vet hon kankse har rätt, man jag tvivlar.

Misstänker man det minsta lilla lilla att hästen har fång så skall man ta ut veterinären med en gång. Så där gjorde du helt rätt. Snabb behandling kan vara skillnaden mellan i princip ingenting och full fång.

Sen behöver ju inte veterinären vara dålig (ingen vet utav de tre jag nämde förut är en dålig vet utan snarare tvärtom) men ibland så är de lite dåliga på att lyssna på vad ägaren säger. För jag som ägare känner hästen oftast bäst. Jag vet vad tex strålbenshälta ger för andra symptom och ingen utav dessa hade min häst. Alltså var jag så gott som 100% säker att det inte var det. Men jag brukar ju ändå alltid gå på veterinärens råd för jag brukar tänka att "Det är inte jag som är veterinär". Vad jag gjorde var att ta hästen till en annan vet som inte var så låst på strålbenshälta (känns som om det är en populär diagnos idag) och mycket riktigt så hittade den andra vetten att det var höger framknä som spökade igen (precis vad jag hade trott). Det hade blivit en liten utväxt i nedre leden som irriterade leden (hästen hade stukat den för över ett år sedan).

Så du skall ha förtroende för din veterinär men känns det inte riktigt rätt så skall man gå till någon annan veterinär. För veterinärer är ju inte mindre människor än vad vi är och alla kan ta fel ibland, vilket i sig inte betyder att de är dåliga veterinärer utan bara att de är människor.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka