Stel pga foder? eller för att han snubblade?...

T

Tola

Igår när jag skulle ta ut min häst på morgonen så var han halt först verkade det vara i vänster fram men efter att jag gått lite med han på padocken så verkade det vara lite på alla ben, dock efter en stund var hältan borta och han verkade bara vara stel, gången e väldigt styltig. På eftermiddagen så vi skulle gå lite med honom igen så var de ingen hälta bara stelhet.
Idag när jag tog ut honom visade han inte heller någon hälta men han e väldigt stel.
Dagen innan det med hältan så hade jag varit ute i skogen å ridit gick i en uppförsbacke där han snubblade till, (han brukar snubbla så det var inget jag direkt tänkte på så, de var inte värre än vanligt)...
Nu undrat jag ifall det kan ha varit så att det hände något i den snubblingen som gjort att han sträckt sig eller något eller kan det vara så att jag bytte foder till honom för en vecka sedan typ... Började ge luzern, började med att ge honom 1 dl /dag tillsammans med det vanliga fodret å nu e jag upp i 2½dl. Han är fånghäst så har hört så mycket om att luzern inte e bra för dem samtigt som man hört att de inte har någon betydelse...
Vad tror ni? Kan det ha hänt honom något i snubblingen eller e de fodret?

Sv: Stel pga foder? eller för att han snubblade?...

Iom att det är en fånghäst skulle jag först misstänka fångkänningar och ta ut veterinär för att avgöra. Ta bort hästen från gräs så länge och ring vet.
Tveka inte!!

Sv: Stel pga foder?

Okej så veterinären var ute igår och sa att han hade fång. Han ska nu ha boxvila i 2 veckor. Men jag känner mig ändå lite osäker på dehär å eftersom jag har noll erfarenhet av fångäst att någon kanske kan hjälpa mig.
Min kuse e en fjording på 150cm han rids just nu 5ggr/vecka. För 1 vecka sedan så började jag ge honom lucern, ½dl sen har jag succesivt ökat de.
Nu i slut av sommaren medan han fortfarande gick på bete så gick han i en jättestor kohage som de tydligen göder (eller vad de nu heter) och han har inte visat några som hellst symptom till fång å då undrar jag om de 1-2dl lucernen verkligen e mer proteiner i än de han fick i sig under en hel dag på betet?...
Så egentligen undrar jag väl om hästar kan bli stela i samband med foderbyte men ändå inte få fång?

Fång orsakas inte av protein, det orsakas av socker, och det är knappast lucernet som har orsakat det. Forskning har visat att lucern är bra för fånghästar, det skapar en bra balans i magen på dom.

Boven i dramat är snarare att han gick i en kohage med kraftigt gräs.

Fång är en mycket lömsk sjukdom, man vet inte riktigt vad det är för kombination av faktorer som orsakar det. Men en grundregel är att en häst som haft fång ska aldrig, aldrig mer i sitt liv gå på ett kraftigt bete så du får tänka på det nästa år.

Har han stått och ätit fruset gräs? Fruset eller frostat gräs innehåller fruktan, gräsets skydd från att frysa sönder. När gräset tinat så går fruktanet ner i rötterna igen. Fruktan har påvisats vara en orsak till fång.

Släpp inte på fruset gräs. Absolut inte släppa hungrig häst på det.

Har en shettis som är fånghäst och är väldigt känslig för gräs och mycket foder. För det första är det viktigt att en fånghäst inte är allt för överviktig. Det är som sagt sockarhalten i gräset som gör att hästen får fång. Många tror att det är det där första gräset på våren som är värst, MEN fruset gräs på höst och vinter är också farligt då det innehåller stora mängder sockerhalt. En fånghäst blir fortare frisk om man låter den gå i en hage med sand eller lera då fuktigt underlag är bra för en fånghäst. Jag har gett min shettis lättfil med havregryn när jag misstänker släng av fång, det är mycket effektivt tycker jag. Växelbad är också ett gammalt knep till fånghästar, dock inte alla hästar som går med på detta.

Fång orsakas inte av protein, det orsakas av socker, och det är knappast lucernet som har orsakat det. Forskning har visat att lucern är bra för fånghästar, det skapar en bra balans i magen på dom.

Boven i dramat är snarare att han gick i en kohage med kraftigt gräs.

Okej, men innan jag började ge honom lucernet så gav jag honom betfor och havre tillsammans med vitaminer o mineraler. När jag började ge honom lucernet så minskade jag ner lite på betforn, kan de varit kombinationen av de båda?..

Aha, men om kohagen hade varit boven så borde han inte ha fått dessa symptomen då när han gick där, för 2 månader sedan?...

Har han stått och ätit fruset gräs? Fruset eller frostat gräs innehåller fruktan, gräsets skydd från att frysa sönder. När gräset tinat så går fruktanet ner i rötterna igen. Fruktan har påvisats vara en orsak till fång.

Släpp inte på fruset gräs. Absolut inte släppa hungrig häst på det.

Näe, de skulle jag inte tro att han gjort för nu e de släppta i en vinterhage å de tog nog dessa 5 hästar en halv dag att beta av de som gick att äta så de finns inte något att äta i hagen, de e ju om han gett sig på nått han kanske inte tål?...
Fruktan finns i äppel va?

Har en shettis som är fånghäst och är väldigt känslig för gräs och mycket foder. För det första är det viktigt att en fånghäst inte är allt för överviktig. Det är som sagt sockarhalten i gräset som gör att hästen får fång. Många tror att det är det där första gräset på våren som är värst, MEN fruset gräs på höst och vinter är också farligt då det innehåller stora mängder sockerhalt. En fånghäst blir fortare frisk om man låter den gå i en hage med sand eller lera då fuktigt underlag är bra för en fånghäst. Jag har gett min shettis lättfil med havregryn när jag misstänker släng av fång, det är mycket effektivt tycker jag. Växelbad är också ett gammalt knep till fånghästar, dock inte alla hästar som går med på detta.

Nee han e inte överviktig men han har varit innan jag köpte honom. Det finns inget gräs för han att äta i vinterhagen som de nu står i.
Veterinären som var här ute igår sa boxvila i 2veckor. han får inte röra sig. Men de jag har hört att man ska göra är just att gå med dem, gärna i backar så de få jobba lite... Men de kankse e innan de blivit fång?

När jag frågade veterinären om det kunde ha varit lucernen som utlöst detta sa hon "ja MEN ingen vet egentligen vad som orsakar fång". Hur kunde hon då veta att det var de... Detta e en häst som verkligen behöver sätta muskler och jag har fått råd här på buke att ge lucern, borde inte fler haft de problemet då? hmm

När jag frågade veterinären om det kunde ha varit lucernen som utlöst detta sa hon "ja MEN ingen vet egentligen vad som orsakar fång". Hur kunde hon då veta att det var de... Detta e en häst som verkligen behöver sätta muskler och jag har fått råd här på buke att ge lucern, borde inte fler haft de problemet då? hmm

Jo det är precis så det är. När min ponny fick fång ifjol kom vet. och jag fram till att det var kombinationen bli vaccinerad + bli stressad av att flytta till ett nytt stall som utlöste det. Med din häst kan det vara kombinationen kohagen + något annat. Man vet ju inte riktigt. Det är det som är så svårt med fång.

Pratade du med vet. ang hästens mat? Jag skulle inte ge vanlig Betfor och inte heller havre. Jag har som sagt ytterst svårt för att tro att det skulle vara 2½ dl lucern som är boven i dramat, men känns lucernet minsta olustigt för dig så ta bort det bara.

Läs i den nålade fångtråden också så hittar du mer info.

Jo det är precis så det är. När min ponny fick fång ifjol kom vet. och jag fram till att det var kombinationen bli vaccinerad + bli stressad av att flytta till ett nytt stall som utlöste det. Med din häst kan det vara kombinationen kohagen + något annat. Man vet ju inte riktigt. Det är det som är så svårt med fång.

Pratade du med vet. ang hästens mat? Jag skulle inte ge vanlig Betfor och inte heller havre. Jag har som sagt ytterst svårt för att tro att det skulle vara 2½ dl lucern som är boven i dramat, men känns lucernet minsta olustigt för dig så ta bort det bara.

Läs i den nålade fångtråden också så hittar du mer info.

Okej, men om han hade fått fång där på kohagen så hade de ju synts i hans hovar när vi skodde honom för 2-3 veckor sedan? Kan de komma såhär långt i efterhand?..
Havre har han fått ända sedan jag skaffade honom så de reagerar han inte på, betfor har han fått tillfälligt kan man väl säga tills jag skulle börja med lucernen eftersom han svettades så otroligt mycket när vi red.
Ja jag e lite skeptisk till om det verkligen kan ha varit lucernen å jag e skeptisk på att de med kohagen skulle orsakat de såhär långt efter med, de jag tror isf e ju att den kombinationen med betfor å lucern att de gick illa...
Hehe, jo de e klart att licernet känns lustigt nu, kusen e ju dock 17 år å vill ju inte att fången ska bli de sista i hans liv... men vet du vad man kan ge för något istället för lucern som ska vara muskelbyggande?

Okej, men om han hade fått fång där på kohagen så hade de ju synts i hans hovar när vi skodde honom för 2-3 veckor sedan? Kan de komma såhär långt i efterhand?..
Havre har han fått ända sedan jag skaffade honom så de reagerar han inte på, betfor har han fått tillfälligt kan man väl säga tills jag skulle börja med lucernen eftersom han svettades så otroligt mycket när vi red.
Ja jag e lite skeptisk till om det verkligen kan ha varit lucernen å jag e skeptisk på att de med kohagen skulle orsakat de såhär långt efter med, de jag tror isf e ju att den kombinationen med betfor å lucern att de gick illa...
Hehe, jo de e klart att licernet känns lustigt nu, kusen e ju dock 17 år å vill ju inte att fången ska bli de sista i hans liv... men vet du vad man kan ge för något istället för lucern som ska vara muskelbyggande?

Nej det behövde inte ha brutit ut just då när ni skodde.

Betr maten så fick även min ponny havre + betfor när jag skaffade honom men efter fångattacken ifjol la jag av med det, han får nu speciell mat för fånghästar + melassfri betfor.
Men ffa nu i den "akuta" fasen bör inte hästen få kraftfoder alls, sa inte vet. något om det?
Muskelbyggandet får du nog tänka på sen, kurera honom först.

Ganska vågat råd. Vid ett akut fånganfall saknar hovbenet stöd och anledningen till att man vill ha hästen på vila på t ex sandbädd är att förhindra rotation.

Att motionera en häst med akut fång - i synnerhet låta den gå i backar (!!!) - medför stora risker och dessutom ett påtagligt lidande för hästen.

Fö är en fånghäst inte stel. Den har en kraftig inflammation i hovarna, dvs en rejäl smärta. Inte stelhet.

Man kan inte säga vad som utlöst ett fånganfall. I de allra flesta fall är det en störning av tarmfloran i grovtarmen, med tillväxt av ogynnsam flora och frisättning av endotoxiner till blodet som följd. Orsaken är ofta sk kolhydratoverload, men även en reaktion på ett foderbyte kan utlösa sjukdomen. Frostbitet gräs med höga fruktanhalter är en vanlig orsak till fång på hösten.

Jag tycker att ts ska kontakta veterinären och diskutera fång och behandlingen en gång till eftersom det inte verkar ha gått hem. Rid den här hästen om 14 dagar och risken är att hovbenet kommer ut genom sulan. Då blir det slakt istället. Fång är en mycket allvarlig sjukdom.

Fan vet om man inte skulle rapportera en tråd med så urbota korkade råd i. Gå i backar!?!?!? Det var väl ts som skrev det. Djurplågeri. :mad:

Näe, de skulle jag inte tro att han gjort för nu e de släppta i en vinterhage å de tog nog dessa 5 hästar en halv dag att beta av de som gick att äta så de finns inte något att äta i hagen, de e ju om han gett sig på nått han kanske inte tål?...
Fruktan finns i äppel va?

Jag tror inte att det behöver vara så mkt gräs för att det ska kunna ställa till med problem.

Om du menar äpplen så innehåller de stärkelse. Det är inte heller nyttigt för en fånghäst. Därför är det antagligen inte bra för dem att äta hur många äpplen som helst.

Jag skulle aldrig komma på tanken att tvinga ut min häst att gå i backar om hon fick fång igen! Hemska tanke!

Senast ändrad:

Ganska vågat råd. Vid ett akut fånganfall saknar hovbenet stöd och anledningen till att man vill ha hästen på vila på t ex sandbädd är att förhindra rotation.

Att motionera en häst med akut fång - i synnerhet låta den gå i backar (!!!) - medför stora risker och dessutom ett påtagligt lidande för hästen.

Fö är en fånghäst inte stel. Den har en kraftig inflammation i hovarna, dvs en rejäl smärta. Inte stelhet.

Man kan inte säga vad som utlöst ett fånganfall. I de allra flesta fall är det en störning av tarmfloran i grovtarmen, med tillväxt av ogynnsam flora och frisättning av endotoxiner till blodet som följd. Orsaken är ofta sk kolhydratoverload, men även en reaktion på ett foderbyte kan utlösa sjukdomen. Frostbitet gräs med höga fruktanhalter är en vanlig orsak till fång på hösten.

Jag tycker att ts ska kontakta veterinären och diskutera fång och behandlingen en gång till eftersom det inte verkar ha gått hem. Rid den här hästen om 14 dagar och risken är att hovbenet kommer ut genom sulan. Då blir det slakt istället. Fång är en mycket allvarlig sjukdom.

Fan vet om man inte skulle rapportera en tråd med så urbota korkade råd i. Gå i backar!?!?!? Det var väl ts som skrev det. Djurplågeri. :mad:
Reagerade likadant:eek:
Varför tror folk att råd från Buke är bättre än den Vet. som dessutom har sett den:mad:

Självklart är fång allvarligt! Å jag gör allt precis som veterinären sagt åt mig att göra det jag är skeptisk mot är om de lilla lucernet som han fått har gett honom detta...

Kusen står inte i fångställning, han har inte feber, inte minskadmatlust å han är inte jättehet i hovarna. Så de veterinären bedömde fång på är stelheten i hans gång. Så när hovslagaren kommer får vi veta hur det ser ut.

Det med att gå i backar med en häst som har fångkänningar e ett råd som en hovslagare sa till mig inkl några andra... Men det e ju bra att man får höra olika åsikter om den saken.

Jag tror inte att det behöver vara så mkt gräs för att det ska kunna ställa till med problem.

Om du menar äpplen så innehåller de stärkelse. Det är inte heller nyttigt för en fånghäst. Därför är det antagligen inte bra för dem att äta hur många äpplen som helst.

Jag skulle aldrig komma på tanken att tvinga ut min häst att gå i backar om hon fick fång igen! Hemska tanke!

Näe de behöver det ju säkert inte vara, men det e så lite gräs att jag e mer orolig i sådna fall att det e något de egentligen ratar men som de tar när de e hungriga som ställt till de...

Reagerade likadant:eek:
Varför tror folk att råd från Buke är bättre än den Vet. som dessutom har sett den:mad:

Som jag sagt innan: Jag gör precis som veterinären sagt till mig att göra.
Visst de e säkert fång, de var ju de vet sa då får jag ju lita på att hon vet vad hon sysslar med. Men jag kan ju ändå vara kritisk.
Eftersom det ända hon bedömde fång på honom var att han var stel i sin gång känner jag mig kritisk men jag gör ju som hon säger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka