Stel och har ont

Sv: Stel och har ont

Tack för alla tips och idéer. Dessvärre gick hästen inte att rädda och han fick avlivas efter en rätt dramatisk sista timme i livet. Det gick väldigt fort på slutet, han la sig ner och orkade inte komma upp igen. Någon diagnos gick inte att ställa, men han hade först 43 i HB och till slut gick det inte att mäta några värden alls. Massor med dropp och annat fick han, men det hjälpte inte. Veterinären trodde på inre blödning av något slag, kanske en sprucken tumör, för han hade "inget" blod kvar. Slemhinnorna var helt vita. Det syntes ingenting utanpå, inget ödem eller annat, men någonstans måste ju blodet ha hamnat. Han avlivades efter att vi kunde konstatera att han aldrig skulle överleva ändå, så han fick sluta sitt alltför korta liv med en spruta för att slippa lida mer.

Det går inte att beskriva hur ont det gör, och än värre är att inte veta vad som egentligen hände eller om jag hade kunnat göra nåt annorlunda för att rädda honom.

Vila i frid älskling, du är fri nu!

(((((((((((((((((((((KRAMAR))))))))))))))))))

Fy vad jobbigt. :cry: Försök att inte lasta dig själv, det fanns säkerligen inget du kunde ha gjort. Ibland blir det bara så här. Inte för att det gör saken lättare.

Åh, vad tråkigt, jätteledsen för din skull:cry::cry:

Men så som det var fanns knappast något annat du kunde ha gjort, som skulle ha räddat honom, det var väldigt allvarliga symtom du beskrev, sammantaget, så det var tydligt att det var något riktigt alllvarligt. :crazy:

När något händer så fort börjar man alltid tänka om man kunde ha gjort något annorlunda, det är naturligt, men hur det än är med det så hade knappast något räddat honom, och det bästa du kan göra är att försöka släppa de tankarna och acceptera att det tragiska som hände, och att nu lider han inte längre:bow:

Kram
0034.gif

Tack ska ni ha, det är väldigt mörkt och jobbigt nu. Han visade ju några symptom för några dagar sen, men i måndags kväll var ju tempen 38,1 vilket var helt normalt för honom. På Strömsholm trodde de på fång eller att han hade ätit nåt olämpligt som skickat en reaktion till hovarna, så det var uppenbarligen ingen lätt diagnos att ställa. (Ultuna trodde inte heller att det var så allvarligt, så de slussade mig vidare till Strömsholm när jag ringde igår morse.) Vi åkte till slut till Gävle för att det var närmast, eftersom Strömsholm tyckte att en häst med ont i hovarna ska slippa åka så långt. Men jag kan inte låta bli att undra om han hade överlevt om vi hade åkt till Strömsholm direkt? Där har de ju blod och annat som Gävle inte har eftersom det är en dagklinik. Men även med blodtransfusion så hade han ju troligtvis en blödning någonstans som inte gick att lokalisera, så det hade antagligen slutat illa ändå.

Jag har själv haft två hästar som fått inre blödningar. Men i inget av fallen har det funnits någon form av förvarning. Den första häst hästen dog under natten utan att vi märkte något. Frisk och pigg klockan 22:00 hittad liggande död på betet klockan 06:00. Den andra gick från lugnt betande på kvart till något som mest liknade magomvridning med kraftiga koliksymptom. Veterinär på plats inom 30 minuter. Den hästen dog knall och fall när försökte stabilisera den med dropp för transport till sjukhus.

I det första fallet gjordes obduktion av hästen för det fanns inga som helst synliga tecken på den. I det andra fallet behövdes inte det för när den rasade ihop rann det blod från ändtarmen som enligt veterinären var ett tecken på en massiv blödning i magen.

Så jag tror inte att du behöver undra om det hade gått att göra något om den åkt någon annanstans. Min sista där kom ju tanken på att om den inte fått dropp så hade den gått att köra till sjukhuset. Visst men det första som gjorts där hade ju varit att ge dropp för den var uttorkad och hade den bara dött där istället.

Men det gör det ju inte mindre tragiskt när det händer. Förstår att det är jobbigt.

Usch, vad jobbigt! Stackars dig och dina hästar!

Det jag nästan tyckte var jobbigast var när veterinären frågade om jag var med på att avliva honom. Vad skulle jag svara? Jag kan inte leva med att jag har sagt "ja, döda min bästa kompis", även om det var för hans eget bästa. Så jag bara nickade och grät som en barnunge. Det gick väldigt fort efter att han fått avlivningsvätskan, bara några sekunder, sen hade hjärtat slutat slå. Antagligen för att han var så svag redan och hade troligen dött av sig själv inom någon minut i alla fall. Det var verkligen dramatiskt sista minuterna, han försökte komma upp men kunde inte och ögonen bara rullade. Jag hoppas att behandlingen han fick, med dropp och lite annat, hjälpte hans sista timmar i livet, men han verkade ha så himla ont hela tiden. Något blod kom inte ut, så jag kommer väl alltid att undra var blödningen fanns, men troligen i buken någonstans.

Du skrev om vallört i hagen. Enligt böcker jag läst kan den ge en fiberförstoppning. Behöver inte vara det som drabbat din häst, men är nog bra att ta bort vallörten iallafall....

Det var inte det som var orsaken, men tack för info!

Åh nej vilket elände. Det var tråkigt. Förstår att det var en hemsk upplevelse för dig. Sörj nu så länge du behöver.
Kram!

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?