Sv: Stel i vänstervarv, "ligger ner" i högervarv!
Hej
Har du kollat så han inte har ont?
Mitt sto var väldigt ovillig och stel i höger varv samt att det kändes som att jag skulle trilla av åt vänster i det varvet. Åt vänster var hon hur mjuk och fin som hellst... Det visade sig vara bäcken problem. Hade ut kiropraktor som behandlade henne och efter behandlingen blev det en lång återuppbyggningsperiod.Hon saknade muskler eftersom de muskler hon byggt var för att stödja det felaktiga bäckenet. Men det märktes direkt att det var en helt annan häst! Så mycket villigare och mjukare ...
Det behöver självklart inte vara något sådant på din häst, vissa hästar är ju stelare av naturen i ett visst varv. Det kan även bero på ryttaren. Det är ju lite synd att det inte var din egen häst, för då är det ju mycket lättare att kunna gå till botten med problemet.
Om det var min häst skulle jag iaf göra följnde:
1. Låta en kiropraktor gå igenom både häst och ryttare, för att utesluta att det är något fysiskt problem som är orsaken
2. Stretcha hästen, något alla kan göra och bör göra (hästens muskler fungerar ju precis som människors och blir kortare av träning) Kan göras både från marken och från hästryggen.
3. Jobba mycket med lösgörande övningar
Kanske ska tillägga att man inte får begära förmycket av hästen till en början. Han har ju med största sannorlikhet inte byggt de rätta musklerna för att gå ställd och böjd på ett korrekt sätt särskillt länge. Börja försiktigt och beröm rikligt för att sedan succesivt öka både ställning böjning och tiden han får gå i den formen.
Lycka till!