Stel i vänstervarv, "ligger ner" i högervarv!

Terja

Trådstartare
Som ni ser i rubriken så har jag lite problem med min medryttarhäst.

I vänstervarv är han ganska "stel" och svår att ställa, i högervarv är han nästa överstäälld och ligger ner i kurvorna. Vad ska jag göra???:confused:

Jag vet att yttertygeln är viktig men det känns inte som att det hjälper så mycket. HAr ni några smarta tips som kan hjälpa mig?

Sv: Stel i vänstervarv, "ligger ner" i högervarv!

Ingen som har lite enkla tips?

Oh, det är jätte svårt att komma med tips när man inte träffat eller sett hästen... Det bästa är nog om du rider lektioner med hästen ant för en tränare eller för ägaren. Ägaren är i vilket fall bra att prata med då h*n borde känna sin häst och vilka knep som fungerar.

Damen jag rider har även hon problem med att hon vill lägga sig i kurverna. Brukar kännas som om hela hästen tippar innåt i kurvorna. Men vad gör jag åt det... så svårt att säga kommer mer automatiskt på häst ryggen. Antagligen "välter" hästen eftersom den blir förböjd. Mycket stöd på yttertygeln med förhållningar så att den är mer rakriktad + driva med innerskänkeln för att fånga upp den och räta upp den. Se till att hålla ett lungt tempo, min dam brukar gasa på och bli lång när hon väl "välter", åtgärdas med att göra ordentliga halvhalter så hon kortar upp sig. För att ändå svänga på volten/kurvan (vi rider mycket ute så hon brukar lösa problemet med att vilja smita framåt och "glömma" att svänga :angel: ) så led med tygeln + arbeta med ytterskänkel för att få runt hästen. (Det här var för galoppen, hoppas att jag tolkade din fråga rätt, men samma princip gäller för andra gångarterna)

Om hästen är stel gäller det att mjuka upp ordentligt. Börja med att ställa i nacken och arbeta igenom hästen. Om hästen är ordentligt uppvärmd men ändå stel brukar jag böja hästen ordentligt i halsen för att mjuka upp (gäller dock att se till hästens förmåga hur mycket man kan böja!) Rid mycket serpentiner o annat där man ställer om och mjukar upp sidorna. Damen (igen) var stel förrut, brukade värma upp med upp mot 30 min serpentiner stora och små för att få loss henne. Resultatet blen en betydligt mjukare häst o idag behöver vi (oftast) inte lägga ner den tiden på sånt.

Hoppas att du fick lite tips iallafall och kan tolka något ur detta flummande. Lycka till ;)

Ok, tack för svaren. Ska prova detta ikväll om det går att rida.

Ingen annan som har lite tips?

Hej

Har du kollat så han inte har ont?
Mitt sto var väldigt ovillig och stel i höger varv samt att det kändes som att jag skulle trilla av åt vänster i det varvet. Åt vänster var hon hur mjuk och fin som hellst... Det visade sig vara bäcken problem. Hade ut kiropraktor som behandlade henne och efter behandlingen blev det en lång återuppbyggningsperiod.Hon saknade muskler eftersom de muskler hon byggt var för att stödja det felaktiga bäckenet. Men det märktes direkt att det var en helt annan häst! Så mycket villigare och mjukare ... :bump:
Det behöver självklart inte vara något sådant på din häst, vissa hästar är ju stelare av naturen i ett visst varv. Det kan även bero på ryttaren. Det är ju lite synd att det inte var din egen häst, för då är det ju mycket lättare att kunna gå till botten med problemet.

Om det var min häst skulle jag iaf göra följnde:
1. Låta en kiropraktor gå igenom både häst och ryttare, för att utesluta att det är något fysiskt problem som är orsaken
2. Stretcha hästen, något alla kan göra och bör göra (hästens muskler fungerar ju precis som människors och blir kortare av träning) Kan göras både från marken och från hästryggen.
3. Jobba mycket med lösgörande övningar

Kanske ska tillägga att man inte får begära förmycket av hästen till en början. Han har ju med största sannorlikhet inte byggt de rätta musklerna för att gå ställd och böjd på ett korrekt sätt särskillt länge. Börja försiktigt och beröm rikligt för att sedan succesivt öka både ställning böjning och tiden han får gå i den formen.

Lycka till!

Tyvärr är det ju inte min häst så jag har ju inte så mycket att säga till om. Jag har bara ridit honom i två veckor varav ett ridpass med trav (pga vädret) så jag hoppas och tror att det kommer bli bättre när jag lär mig rida honom.

Tack för ditt svar! Får se vad tiden utlåter...

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 392
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 870
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
673
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama