Stel i korset

L

Lutta

Min 10 åring verkar lite stel i korset och går orent höger bak. Markerar dock ytterst lite och när jag känner på honom känns musklerna på hö sidan av korset lite hårdare. (eller så inbillar jag mig) :confused:
Fick rådet av en stallkompis att fortsätta rida som vanligt och jogga mycket. Hur skulle ni ha gjort? Han haltar alltså inte utan tar bara inte ut steget fullt ut med hö bak.
Ge mig lite råd o tips, tack!

Sv: Stel i korset

Ta ut en Equiterapeut som kan kika på honom, troligen behövs ngn slags behandling, massage eller kiropraktik/pressur! Detta är mkt vanligt problem och kan ge hästen kronisk inflammation om den går med det länge.

Ett kortare steg höger bak låter som ett problem att ta ut rörelsen pga spända höftsträckarmuskler som inte vill ge efter. Stelheten i musklerna kan vara grundproblemet och då kommer ni långt med massage och ett stretchingprogram som du följer efter träningen. Stelheten kan också komma som en konsekvens av att hästen inte jobbar rätt med något ben (behöver inte vara höger bak) t ex avlastar vänster fram eller vänster bak genom att låta höger bak göra ett större jobb. Musklerna blir då stumma och du får det förkortade steget som symptom men grundproblemet sitter någon annanstans. I så fall kommer spänningarna gärna tillbaka, det kan också bli så att grundproblemet visar sig när hästen blivit av med sin försvarsspänning.

Det är viktigt att förstå orsaken till problemet innan man kan rekommendera hur du ska träna. Stumma och korta muskler ska du inte vila bort, där är det helt rätt att uppmuntra hästen att använda sina bakben och skjuta på jämnt framåt med båda t ex genom att jogga i en lång, låg form för att stretcha hela överlinjen. Att låta en massör massera och stretcha loss stumheten är ofta en väldigt bra idé eftersom du då snabbare kommer till ett läge där hästen kan jobba bekvämt med båda bakbenen. Plus att du får ett bra stretchprogram som du kan följa och råd om fortsatt träning.

Misstänker du ett problem i någon led så är det förstås veterinär och hältutredning som gäller.

mvh
Lejonelle (hästmassör)

Rekommenderar att börja med vet för att kontroller att det inte är något som dom kan lösa. Hältor bak är väldigt svårt att avgöra om det verkligen bara är ett ben eller om det igentligen är båda.

Mvh
Camilla

behöver ju inte sitta i benen heller.... vetrinärer är ofta mkt bra på att se hältor men sitter skadan ngn annan stans blir det svårare...

Hej! Lånar tråd lite...
Jag undrar vad det kan bero på att en häst går väldigt stelt med BÅDA bakbenen. Hon går med dem väldigt mycket isär. Några stallisar sa att det såg ut som hon hade en boll mellan bakbenen ungefär. På det hela känns det som om hon inte vill böja på benen. Hon har en förmåga att stryka sig högt bak, kan det vara det som hon försöker undvika? Hon har också rätt ordentligt övertramp och slår i sko mycket. Ont i ryggen har hon haft i princip hela livet. Spänd i länd och höft tycker jag. Spänd i rygg överhuvudtaget iofs...
Hästen rids inte. Vad ska jag göra? Vad kan jag göra?

Har du några tips? :)

Ta ut en Equiterapeut, de vet!
Hittar inte ET så brukar de rek. röntgen av en viss del som de misstänker är problemet,
Ett samarbete är alltdi bäst för att kunna hitta problem och hjälpa!

På din beskrivning låter det som ett ryggproblem. Vad vet du om hennes rygg och vad har gjorts såhär långt?
mvh
Lejonelle

För en vecka sen red vi fel på en tur i skogen och hamnade i svår terräng. Det var brant, mycket stora stenar och halt för det hade regnat. Kan han ha sträckt sig då och att det fortfarande sitter i? Tyckte dan efter att han såg stel ut när vi körde men trodde mest att det var för att det var länge sen vi körde o han va otränad.
Vi har även haft ihopsläpp denna vecka (fredag) så det har ju blivit en del bus i hagen under helgen :bump:

Ska ut o skritta en sväng nu och se hur han känns, men det blir nog så att jag tar kontakt med en massör eller nåt!

Ja, det låter ju inte alls otroligt att hästen klev lite fel i terrängen, kan ju ha sträckt eller överansträngt någon muskel. Det kan mycket väl sitta i någon vecka eller mer.
mvh
lejonelle

Lejonelle skrev:
Ja, det låter ju inte alls otroligt att hästen klev lite fel i terrängen, kan ju ha sträckt eller överansträngt någon muskel. Det kan mycket väl sitta i någon vecka eller mer.
mvh
lejonelle

Ska jag kanske vänta ett tag till och se om han blir mjukare? Ska han vila då eller ska han ridas?
Lutta

Om det "bara" är stela och stumma muskler ska hästen gärna röra på sig men du bör inte lägga in något träningspass förrän den känns fräsch och med på noterna igen. Nöj dig med avspänt joggande under lättridning, typ. För rekommenderades ofta vila vid muskelansträngningar men numera är "alla" överens om att kroppen bör hållas igång för bästa läkning. Hela grejen är att räkna ut om det ligger något annat bakom din hästs problem. Om hästen svarar bra på lättare jogging/lösgörande och blir bättre och bättre så fortsätt så. I annat fall kan det finnas något som behöver kollas upp.

Med reservation för att jag inte sett hästen - tolka mig inte bokstavligt utan använd ditt omdöme. Om hästen har besvär, smärta eller är halt ska du förstås inte rida den.

mvh
Lejonelle

Hon har haft inflammationer i ryggmuskulaturen som vart sprutat med cortison tror jag (innan jag fick henne). Detta var när hon var fyra, hon är fem nu.
Hon har haft ont i ryggen sen jag fick henne, har vart lösdriftshäst. Blir bättre om man håller henne varm, därav mycket täcken...
Ont och spänd i höften är hon också. Framför/nedanför höftknölen mot virveln, där är det spänt. Eller, hela bakkärran är väl spänd :crazy:

Vad jag kan se på hennes rörelsemönster rent allmänt, så går hon med en mycket spänd överlinje och välver aldrig överlinjen och vinklar in bakdelen. Och så är hon som sagt rätt kvick bak och trampar sig på framhovarna. Verkar som om hon inte riktigt orkar hålla uppe framdelen.
Hästen är ett litet halvblod med mycket fullblodsinslag. Lätt för att bli spänd öht.

Jag har en känsla av att det hela sitter i musklerna. Hästen har haft klippkort hos veterinären hela våren typ, så det sitter nog inget i leder eller skelett. Får se om jag hittar nån bra ET.
Dock tror jag det hela rör sig om en allmänt spänd häst som HAR haft ont en gång i tiden, men som gått och spänt sig hela livet och inte vet hur man inte spänner sig. Alltås inte en låsning av nån speciell led eller muskel, utan en rent allmänt spänd häst.

Tack för svar och tack Lejonelle också! :)

Det finns förstås en anledning till att hästen fick muskelinflammation i ryggen till att börja med. Vet du nåt om det? Är ryggen röntgad? Läget du beskriver vid höftknölen är sneda bukmuskelns infästning och har ingenting med höftleden att göra. Antar att du menar att hästen är uppdragen i buken och att det blir som en hård "vall" nedanför/framför höftknölen. Du kan värma över detta område och över ländryggen för att hjälpa hästen slappna av. Visst kan det sitta mycket i huvudet på en individ som upplevt smärta och inte kan slappna av, i så fall borde du med tiden kunna skapa en god cirkel genom små försiktiga steg där hästen lockas att använda sin kropp. Trippandet bak kan komma som stressreaktion på framåtdrivning istället för att röra sig genom hela kroppen och länga på steget, när du linar hästen poängtera takt och försök lugna tempot maximalt hellre än bli överilad. Men snälla, uteslut andra problem t ex kissing spines. Problem med mun eller nacke kan ge reaktioner bak. Hög stressnivå rent generellt t ex pga magsår kan återspegla sig i muskelproblem. Jag har också sett det spänningsmönster du beskriver hos en häst med instabilt bakknä, men tiden blev det bättre när muskelkorsetten byggde ett bättre stöd runt knäleden. Bra hästmassörer nära dig finns på http://www.hastmassage.com

mvh
Lejonelle

OM det nu inte är några problem som vet ska titta på först, skulle jag ta ut en ET, sen ev en hästmassör som ger hästen riktiga "omgångar ;) med massage!
Sen är det upp till dig att jobba hästen lösgjord.

Min häst hade lite låsningar som försvann efter bara genuin massage, och efter det så gick hon bättre och med en svingande rygg!

En häst som haft ont, som avlastar fel lär sig att bära kroppen fel , mycket pga rädsla för att det gjort/ gör ont och mycket för att hästen fått in vana att gå så.
Så det gäller att verkligen jobba hästen under kontrollerade former.

De röntgade henne då, sa de, men jag har inte sett plåtarna.
Hon är inte uppdragen i buken nu, men hon var när hon kom. Då hade hon riktigt ont också. Det är bättre nu. Regn och kyla försämrar, värme och täcke lindrar. Så mycket kan jag säga.

Överhuvudtaget en mycket spänd häst. Och hon är besvärad av sin spända kropp, det tror jag absolut.

Hos mig har hon bara fått vila och vara konvalescent, jag ska väl börja rida så smått, men känner att jag måste få bukt med spänningarna innan. Eller åtminstone bygga upp en plan för hur jag ska jobba bort dem om vi nu skulle säga att vi skulle jobba bort spänningarna också.

Får ta ut en ET så vi hittar orsaken till varför hon är som hon är. Jag och hovis gör så gott vi kan för att hjälpa hennes rörelsemönster iaf. Vet trodde det enbart satt muskulärt när jag tillfrågade henne och hon böjde igenom hästen.

Tack för hjälpen och tack till sante också! :)

Skönt att höra att vet gett OK och att ryggen är röntgad, i så fall borde du kunna komma framåt med lugn, vänlighet, massage och försiktig träning med fokus på balans och självförtroende hos hästen. Massage är väldigt kontaktskapande och sänker stressnivån hos hästen. Att bara stryka över hästen med lugna och långsamma händer kan hjälpa till att bygga tillit, PM:a gärna om du vill ha fler tips.
mvh
Lejonelle

Tack Lejonelle och alla ni andra för tips och goda råd. :banana:
Vi har lufsat runt på kringliggande fält senaste dagarna. Jag känner inte att han är stel men det syns när man longerar. När vi lufsar runt så tycker han att det är lika kul som vanligt och verkar inte ha ont. Joggar resten av veckan så får vi ser hur det ser ut nästa vecka!

Är hästen kollad med veterinär, tycker jag att du även skall ta en ryggkoll i kombination med massage. För mig låter det som att hästen har ett ryggproblem, med tanke på tidigare historia med cortison i ryggen. Men en långvarig problematik i ryggen löser man bäst med ryggbehandling och massage, då följer hela paketet med på en gång.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 178
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 867
Senast: Fibusen
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 465
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10