stel häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 879
S

spindel_17

hej

jag har ett fullblod på 23år.
jag håller på o skritta henne efter att hon stått hela vintern o sommaren.
hur ska jag få henne mjuk???

Sv: stel häst

Lugna skritturer i skogen, efter hand lite klättring varvat med eventuellt dressyrarbete (beroende på hur bra du är på att rida och vad hästen gjort innan)

Efter hand kan du lägga in lite böjande övningar och öppna/sluta. Lite i den takt som hästen klarar av det.

Man ska mest bara tänka på att en äldre häst behöver väldigt mycke uppvärmning och att man ska anpassa ridningen efter hästen.
Lycka till!

okej
jo jag har tränat dressyr rätt länge så jag vet vad jag gör.heheh
jag klättrar då det behövs o rider mkt dressyr på henne eftersom hon är van vid det hon går i en fin form o jag kräver inte för mkt av henne jag har henne i ganska låg form,o det är ju lösgörande så

Glucosamin hjälper den äldre hästen mot stelhet. Sedan är det vettig ridning/motion utöver det.
Det värsta som finns för en gammal häst är att bli avställd, då blir de betydigt äldre fortare.

jag har ett fullblod som blir stel fast hon bara är 7 år . hon har redan nästan alla sina täcken på sig ,fattas bara ett till vintertäcke . men nu går hon hemma på lösdrift. hon måste ha sina täcke . ömmar över ryggen. ha henne ute så mycket som möjligt funkar för mig.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka