Stel häst

H

hannalon

Kompisens unghäst är super stel i båda sidorna, eftersom hon inte kan så mycket ännu så går det inte sådär toppen bra att göra skänkelvikning osv. Hon är så stel att hon i höger varv (som är värst) inte ens orkar ställa sig annat än utåt och i hörnen vänder hon som en rak planka..

Tips på övningar?

Sv: Stel häst

Eftersom du säger att den är så lite riden så tror jag att den helt enkelt inte hittat balansen med ryttare på.

Det är en väldig fördel om den rids av någon som har mer erfarenhet av unghästar och inridning så att det blir rätt från början.
Det är så mycket som kan gå fel om man inte vet vad man gör.

Lycka till!!

Precis som Fazer sa så låter det som om hon behöver en himla massa mer ridning rakt fram för att själv hitta sin balans med ryttare på ryggen.

Kanske ska ni låta bli att rida henne på bana än så länge och bara rida ut istället.

Håller med tidigare svar. Det kanske är bra om hästen får ridas mycket i skog och mark och bygga upp balans och muskler. Sen tänkte jag också på markarbete, tömkörning och stooora volter på t ex någon åker. Så får hästen gå pyttelite böjd, men ändå öva på runt spår. Stora serpentiner också, kanske under tömkörning.

Att vi inte tänkt på det *idiot vi* hon som brukar tömköra sina andra hästar hur mkt som helst, speciellt om de stått ett längre tag så att dom behöver komma igång igen.. :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 696
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka