Stel häst?

L

LLLT

Jag har en varmblodsvalack på åtta år som nu är riden i ca ett år och ett halvår western, jag köpte honom för ca en månad sedan. :laugh:
Han går snyggt och har inga problem att tex ta mulen till foten, men han är otroligt stel! Han kan knappt böja sig på spår utan vill mest gå rakt, och svängarna är inte snygga alls. :o

Någon som har någon/några bra övningar mot detta? Kanske just westernövningar så att man tränar något annat samtidigt?

Ska snart börja träna för tränare så skulle vara skönt om han inte är så stel då. :rofl:

Sv: Stel häst?

Ta ute en equiterapeut och kolla igenom hästen? Kanske är han så stel för att han har en låsning någonstans. Min häst som för övrigt var fullt frisk och inte bråkade vid ridning eller så, var lite små stel tyckte jag. Så tog ut en terapeut som behandlade med kiropraktik, laser och akupuktur. Efter 4 bahandlingar var hästen mjuk som nykokt spagetti ;)

Nej men vi fick backa lite i utbildningen, för helt plötsligt kunde hon arbeta rätt! Efter det gjorde jag en "koll! varje 6 månader. Och hästen förblev mjuk och vi kunde utvecklas betydligt snabbare än innan!

Min häst hade bla spänningar i nacken, käken, och bogen främst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 601
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025