stel häst på morgonen...

mag

Trådstartare
en tjej i mitt stall älskar att tala om för andra hur man ska sköta sin häst :mad: och just nu är hon på mig om hur min häst markerar på ett fram och ett bak när hon tar ut henne på morgonen, själv ser jag inget utan hon känns helt ren att rida och det syns inget på dagen. Jag antar att det beror på att hon är trött och stel på morgonen, hon är 7 år och frisk i övrigt. Hur är era hästar när ni tar ut dem ?

Sv: stel häst på morgonen...

Hur länge står pålle din inne? En del behöver vara ute längre för att inte bli stela! :)

Fråga om hon själv är vig och rörlig på morgonkulan!
mvhR

ja jag frågade faktiskt det.... hur allert hon är på morgonen, men hon gillar liksom att alltid hitta fel på andras hästar.Själv tror jag inte längre på att hon är så himla duktig, men det klart man blir orolig när folk påstår att ens häst är halt och eländig varje morgon hon tar ut... suck. Hon står inne mellan 20.00 och 07.00 ungefär

tror inte du behöver vara orolig! våra hästar står inne lika länge varje natt och jag tycker mig se att alla hästarna, oavsett ras, ålder, kondis osv .. är lite stelare på morgonen... helt naturligt om de stått i en box under natten!!

Okej att dom flesta är lite stela på morgonen. Det är jag också, men jag är inte halt... Man är ju stel i hela kroppen men en helt frisk häst tycker inte jag ska markera. Är den stel borde den va lika stel "runt om".

Jag tror inte det är nåt att oroa sig för! Om hon brukar göra så och hitta fel på allas hästar är det ju inte så sannolikt att det hon säger ska stämma. Jag tror väl inte att alla hästar i erat stall är dåliga?! ;)

Löjligt.... Den tjejen ska nog ta och sköta sig själv och skita i andra låter det som, jag är av den uppfattningen att är hästen inte block halt, öppna sår eller haltar en längre tid även efter uppvärmning är det inte så mycket att gå i taket över. Skit i bruden och säg bara:
ja du säger det du, tack för informationen bra att du sa det (med ett leende) och gå vidare och pyssla med ditt. Gå ALDRIG in ien diskussion med en sån typ. Försvara dig heller aldrig utan bara le och säg ja ja. Sådana typer vill bara ha muck och visa att dom är bättre för dom har egentligen ingen självkänsla alls.
Jag har tyvärr träffat på massor med sådana typer, har slutat orka bry mig. Lycka till och nonchalera. :banana:

En 7-årig häst ska inte vara så stel att den markerar på morgonen, det gör inte ens min 20-åring!

Kanske det är du som är den som inte vill lyssna, tjejen kanske inte har helt fel? Man ska inte döma folk för att de lägger sig i och berättar vad de tycker om andras hästar när det gäller eventuella skador. Jag vet många som om de hade lyssnat haft kvar sina/haft friska hästar idag... Men fick avliva istället.

Markerar hästen på 2 ben ska den kollas upp.

fast vi har rullande schema istallet, var 5.e dag är man ner och släpper ut, och det är bara hon som klagar..... Har bestämt mig för att strunta i henne, det är ju inte bara min hon klagar på, någon är för mager och någon för fet. Ingen annan har sagt nått om att hon skulle markera och själv kan jag inget se. men hon var halt för 3 månader sedan, men det konstaterades då att hon troligen hade träningsvärk efter igånsättning och hon var helt frisk efter 2 veckors vila. Kanske därför jag blivit lite extra nojig nu så fort någon nämner ben åt mig. :smirk:

min var exat så och hon var ofräch när jag kollade upp henne med vet på 3 ben :cry: :cry: behövde dock ej spruta men hon fick vila i tre veckor och äta finadyn, och i fredags så började jag skirtta henne 20 min, vilket suksesivt (felstav??) ska ökas
om hon hade varit en tävlingshäst eller skulle tränas hårt hade vet sprutat, men nu ska hon bara skritta i skogen eftersom hon ska få föl i maj

Om jag var du skulle jag be dem andra hålla lite extra koll när dem släpper ut och se vad dom tycker om din häst.

Ullis

Är det bara hon som ser det så kan man ju börja undra om det hon säger stämmer. Be alla kolla lite extra på hästen när hon går ut för att se om det hon påstår verkligen stämmer. Lycka till

valacken (3 år) är som vanligt.
stoet (13 år) är som vanligt.
resten av hästarn (från föl till 18-åring) är som vanligt, har inte märkt att dom är stelare än dom brukar.

Varför kan du inte be någon annan titta (som du litar på).

Fast jag tycker du i stället skulle vara tacksam över att någon ser till hästarna och berättar vad de ser till ägaren. Det är ett ganska vanligt fenomen att hästägaren "vet allt bäst" och "är den enda som kan ta hand om hästen".

Har du frågat personen mer i detalj vad hon tycker? Vilket/vilka ben? Värme/svullnad mm?

superstar skrev:
Om jag var du skulle jag be dem andra hålla lite extra koll när dem släpper ut och se vad dom tycker om din häst.

Ullis

Tycker jag låter som en bra ide! :) Och det verkar ju faktiskt lite konstigt att det bara är hon som har anmärkningar på alla hästar... har hon själv häst den där tjejen? Om hon nu har det så är det väl iiiinga fel aaalls på den hästen?!;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 064
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama